970_250_eko
AktuelnoOnline plusVesti

Pad prodaje automobila u Srbiji 2020.

Ažuriran Vrele Gume Autobarometar. Tek nam stiže "crni" septembar.

1.35KPregleda

Primetan pad prodaje vozila u Srbiji, jun i jul „čupaju“ prosek

 

Vrele Gume barometar ažuriran je za prvu polovinu godine, plus jul mesec. Na osnovu podataka Asocijacije uvoznika, primetan je pad prodaje novih automobila (putničkih+LK) u Srbiji za oko 30% u odnosu na 2019. godinu. Takođe, osetan je oporavak tržišta od maja meseca. Naročito je to izraženo u junu i julu kada je prodaja gotovo izjednačena sa prošlom godinom.

 

 

Nakon par meseci bez zvaničnih podataka, stigli su nam rezultati prodaje novih putničkih i lakih komercijalnih vozila u Srbiji za 2020. godinu. Da li je u pitanju „štelovanje“ brojki poput onog u Kriznom COVID štabu ili nešto drugo, nije sada tema. U našoj posebnoj rubrici Barometar možete videti pregled prodaje novih vozila u Srbiji prema brendovima automobila i mesecima.

 

Prva vožnja: BMW 2 Series Gran Coupe M235i i 220d

 

 

Neki će da propadnu, neki će i da preživimo

Na prvi pogled, primetan je pad prodaje novih automobila u odnosu na prošlu godinu. On je iznosio od desetak posto kod određenih brendova do 50%  i više procenata kod drugih. Retko koji brend je za prvih 7 meseci ove godine dostigao polovinu ukupno prodatih vozila prošle godine, ali ima ih (BMW, Mini, Renault, Porsche, Seat, Kia, Volvo…). Tu naravno ne računamo ekskluzivne brendove poput Bentlija, Ferrarija i Rolls Royce-a koji su već dostigli prošlogodišnji nivo od par prodatih primeraka.  Napominjemo da u podatke ulaze i laka komercijalna vozila, koja su beležila i veći pad prodaje od putničkih.

 

Renault Clio Novo Mesto

 

Od „masovnih“ prodavaca deluje da trenutno najgore stoje Fiat sa svega 1.675 prodatih vozila naspram gotovo 5 i po hiljada prošle godine. Tu je i Ford sa oko 450 nakon 1.300 prodatih modela 2019, te recimo Peugeot sa 372 naspram gotovo 900 lane. Pad u odnosu na prošlu godinu doživeli su i  Volkswagen, Nissan, Mitsubishi, Opel, Honda, Dacia, Subaru, Isuzu, Alfa Romeo, grupacija JLR (pre „oka sokolova“) itd.. Negde na polovini prošlogodišnje prodaje „drže se“ apsolutni lider Škoda, vrlo dobra Toyota, zatim Mercedes i Audi, kao i Mazda, Suzuki i Jeep.

 

Fiat Srbija

 

Najkritičniji mesec bio je april, kada je pad iznosio skoro 75% prošlogodišnje prodaje (4.258 – 1.042). To apsolutno ne čudi s obzirom da je „zlatni april“ prodavcima novih automobila ranijih godina donosio sajam automobila (otkazan 2020.) i značajni popusti koji su ove godine manje-više izostali, čast izuzecima (Renault Grupa, Toyota, BMW, Peugeot…).

 

 

Od maja se situacija stabilizuje, da bi u junu i julu prodaja bila gotovo identična prošlogodišnjoj. Godina je dobro počela, jer se u prva dva meseca beležio rast prodaje za oko desetak posto. A onda su počeli panika i histerija uzrokovane pandemijom. U prvoj polovini godine (bez jula) prodaja novih putničkih  i lakih komercijalnih vozila je zvanično pala za 34%  (18.097 – 12.046).

 

 

 

I polovnjaci „u minusu“

Epidemija koronavirusa umnogome je uticala i na pad prodaje polovnih automobila u Srbiji, pokazala je analiza sajta polovniautomobili.com. Istraživanje je urađeno na osnovu podataka dobijenih od MUP-a Srbije, Privredne komore Srbije i Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

 

 

 

U prvih šet meseci 2020. godine prodato je 21 odsto manje polovnih automobila nego u istom periodu prošle godine.

 

Novonastala situacija znatno je uticala i na uvoz polovnih automobila.  Prema podacima RZS, u ovoj godini uvezno je 30% manje polovnih automobila nego u prvih šest meseci prošle.

  • januar – jun 2019. godine – 58.995 polovnih automobila
  • januar – jun 2020. godine – 41.078 polovnih automobila

 

TEST: Ford Focus Mk1 1.8 TDDI

 

Drastičan pad prodaje, oporavak u maju i junu

Od januara do juna ove godine u Srbiji je prvi put registrovano, odnosno prodato, 60.448 polovnih automobila. To je za 21% manje u odnosu na prethodnu godinu, kad je taj broj iznosio 76.534 polovnih vozila.

 

 

Najveći pad je zabeležen u martu i aprilu, kada je zbog epidemije koronavirusa na snazi bilo vanredno stanje. O kolikom padu prodaje se radi govori podatak da je tokom marta i aprila prodato oko 11.000 polovnih automobila. Za ista dva meseca prošle godine taj broj bio gotovo 28 hiljada.

 

 

U mesecima nakon ukidanja vanrednog stanja, u maju i junu, tržište automobila beleži značajan oporavak. Tako je prodaja polovnih automobila u junu ove godine bila čak i veća negu u junu lane. 

 

 

I građani su ove godine svoja vozila manje prodavali nego prošle (pa i vozili), na šta je svakako najviše uticalo to što je bila otežana overa kupoprodajnih ugovora i plaćanje poreza na prenos vlasništva tokom vanrednog stanja. Kao i rigorozniji tehnički pregledi uvedeni prošle godine.,  Prema podacima Poreske uprave Srbije, koje je dobio sajt polovniautomobili.com, u 2019. godini ukupan broj prometovanih motornih vozila bio je 175.166, dok je u prvoj polovini ove godine taj broj bio tek 62.043.

 

 

U prvoj polovini ove godine, najviše su se kupovali, odnosno prodavali, polovni automobili između 2004. i 2008. godišta. Najprodavanije marke bile su: Volkswagen, Opel, Peugeot, Audi i Renault.

 

 

Svi ovi podaci nisu toliko alarmantni ukoliko se striktno pogleda poređenje prve polovine ove i prošle godine. Međutim, trebalo bi imati na umu da nam tek dolazi septembar, vrlo verovatno poskupljenje goriva i struje. A potom i prava, vrlo realna, svetska ekonomska kriza. E ko to „preživi“, pričaće.

 

 

Nastaviće se…

 

 

1 Komentar

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery