Tržište novih vozila u Srbiji 2020. manje za jednu četvrtinu
“Kako smo se nadali, dobro smo se udali” poručuje naša poslovica. Ovaj slogan mogao bi i da postane moto stanja na tržištu novih automobila i lakih komercijalnih vozila u prošloj 2020. godini, svuda pa i kod nas. Na portalu VreleGume.rs u rubrici Autobarometar sada već tradicionalno 15 godina zaredom možete pratiti prodaju novih vozila, barem onu zvaničnu koju nam plasira Asocijacija uvoznika. Da vidimo šta nam je to prošla pandemijska godina donela u odnosu na 2019.
Lepo je krenulo u prvom kvartalu 2020, čak i san o rekordnih 40 hiljada novih vozila na našim putevima nije bio daleko. Međutim, korona kriza je učinila svoje i, udružena sa merama, desetkovala je prodaju. Ipak, nije sve tako crno! Zahvaljujući pre svega realno malim ukupnim brojkama novih automobila na našim putevima generalno, statistički posmatrano stanje u prvoj polovini godine bilo je daleko bolje od očekivanog.
Kada je reč o završnom bilansu, u 2020. registrovano je 26.165 novih putničkih i lakih komercijalnih vozila. U poređenju sa 2019. kada je ta brojka iznosila 34.202 vozila, beležimo dakle pad od oko 23,5 procenata.
Od ukupno 26.165 novih vozila na našim putevima, putničkih je 20.861, dok je u kategoriji lakih komercijalnih vozila registrovano 5.304 nova primerka. Ukupno, po svim kategorijama (automobili, teretna vozila, autobusi, mopedi, motocikli, kvadovi…) tokom prošle godine registrovano je 31.163 novih vozila ili oko 1.5% u odnosu na celokupan vozni park Srbije.
Ovim tempom ulaska novih vozila na naše puteve, za potpunu obnovu nacionalnog voznog parka trebaće nam preko pola veka! Sa druge strane, analiza prodaje polovnih automobila posebna je tema koju smo već objavili.
Kada je reč o pojedinačnim automobilskim brendovima, primećuje se da premijum segment, sa prosečnim padom od 17%, nije previše osetio posledice krize. Ovoj brojci je u negativnom smislu najviše kumovao Audi padom od 28%, dok su se Mercedes (pad desetak posto) i BMW (-8%) dosta dobro snašli u ovim teškim vremenima. Audi je ovim lošim rezultatom bez borbe predao Bavarcima iz Minhena drugu poziciju na premijum rang listi.
Kada smo kod ekskluzivnih marki, trebalo bi dodati da su primera radi Bentley i Lamborghini doživeli rast svoje (istina mizerne) prodaje u Srbiji, pa je na našim ulicama 5 novih Bentlija u odnosu na svega jedan 2019, odnosno 4 „LamborDžinija“ više. Bogati su dakle još bogatiji, bez obzira na krizu, kao i svuda u Svetu.
Po ukupno srpsko tržište novih vozila sve bi statistički bilo mnogo bolje da Fiat (FCA) i Ford, uz saučesništvo Porsche grupacije (pre svega brendova Audi i VW), nisu bukvalno upropastili prodajne brojke kod nas.
Naime, brend Fiat je u odnosu na 2019. zabeležio pad od oko 35% , dok je pad čitave FCA grupacije delimično ublažio Jeep, ali i dodatno „ukanalili“ Alfa Romeo i Abarth. Takođe, Ford je oborio sve istorijske negativne rekorde sa 52% manje prodatih, odnosno registrovanih novih vozila 2020. u odnosu na 2019.
Sa po trećinu manjom prodajom su još Citroen (oko 35% manje), zatim svuda a nigde prisutni Volkswagen (preko 30% pada), te Škoda koja je i sa 30% manje prodatih vozila i dalje lider po ukupnom broju, kao i Land Rover kojem ni plasman flotne prodaje za „Oko sokolovo“ ni agresivna kampanja za novi Defender nijsu obezbedili bolji rezultat.
Da nema loših vremena već samo onih koji su spremni ili nisu za izazov, potvrđuje Renault Srbija. U 2020. statistički najbolji posao na domaćem tržištu napravio je upravo francuski brend sa 2.591 novih vozila na našim putevima, odnosno čak 15% preko prošlogodišnjeg plasmana. Statistiku ove grupacije malo su pokvarili Dacia i Nissan sa prosečnim tržišnim padom prodaje (-25%).
Skroman plus zableležili su i Kia (i dalje mnogo lošija od Hjundaija), Seat (flotna prodaja u februaru) i Volvo (slabiji od Mazde ili Suzukija na primer), ali zbog izuzetno niskog ukupnog „volumena“ više su samo puki statistički podatak.
U tržišnom “sedlu” su i Toyota (-20%) , Hyundai sa padom od 23%, te Peugeot, Mazda, Suzuki i drugi sa prosečnim tržišnim padom, čini se na globalnom svetskom nivou.
Trebalo bi naglasiti da prošle godine nije bilo Sajma automobila u Beogradu, kada tradiocionalno skoče brojke prodaje, ali i da se uvoznici nisu previše potrudili (čast izuzecima) da to kompenzuju jačim marketinškim budžetima koji bi imali isti, pa i veći efekat. Doduše, „sajamskih“ popusta jeste bilo, ali su ljudi ostali uskraćeni informacija o njima, uz opet par uspenišnih kampanja izuzetaka. Stiče se ipak utisak da ko je nameravao početkom 2020. da kupi nov automobil, taj je to i učinio, uprkos svemu. Oni neodlučni su verovatno odustali, a prodavci, uplašeni i za sopstvenu egzistenciju, nisu previše „talasali“ i eksperimentisali sa ponudama i kampanjama.
Sveukupno gledajući prodaja novih vozila na nivou je 2016. godine. Tumačeći brojke reklo bi se da više imamo razloga za optimizam nego za razočarenje. Tržište novih vozila je preživelo koronu! Doduše još nije skinuto sa respiratora, ali dok ima života ima i nade, zar ne!
Vrele Gume
[…] je sa minus 26,1 registrovanih novih automobila, tu negde u proseku pada svetskog i evropskog […]
Ovo se zove ANALIZA velika slova namerno!
Dacija posustaje jer se loše odnosi prema kupcu.
PRIMER 1
Kupio sam sinu novi sandero 1.0 pre 3 godine. Zbog korone nisam išao na drugi servis koga sam hteo da obavim u svom mestu, a ne u servisu udaljenom 160 Km.
Pošto u knjižici nigde ne piše koliko ulja ide u karter i kog ulja, zvao sam tri servisa u Srbiji i niko nije hteo da mi kaže da li je filter ulja i ostali filteri isti kao kod 4-cilindričnog motora.
PRIMER 2
Doplatio sam standardni rezervni točak na kome stoji nalepnica da je dozvoljena brzina do 8o Km/h.
Takođe niko nije dao objašnjenje ZAŠTO. %. guma je ista kao i ostale 4. Na pitanje da li je problem u gumi, ili u felni – MUK!
Toliko o brizi o kupcu. Po meni, u pitanju je UCENA. Dođite u servis pa će sve biti rešeno. Šta je 300 Km!
Kakva smo sirotinja ovi rezultati ako su tačni onda nisu ni tako loši. Ford u Srbiji je katastrofalan prema kupcima pa eto i posledice. Fiat verovatno pukao sa trange frange kombinacijama šverca prema eu jedan dan registrovanih vozila u Srb pa nazad u Italiju. Škoda ostala bez nekih tendera. Renault malo po malo i skupio puno jer ima dobru mrežu i mnogo modela i prodavao „stari“ Clio. Iznenađuje Dačija ne uklapa mi se takav pad osim da su modeli sve skuplji pa više nisu cenovni hit. VW Porsche sch arogancija došla na naplatu. Audi nije imao vozila jer ih nisu obezbedili pa kupci odoše u bmw.
I tako to. Mazda, Toyota uvek ima svoje kupce. Suzuki sve skuplji pa posustaje.
Ja za nov auto nemam nikakve šanse da kupim makar bili iz Dacia grupe,može nešto izmedju 2500-3000 evra.
Napredno.