970_250_eko
Online plus

„Gazela“ naša nasušna

381Pregleda

Raspad

Neadekvatno održavanje i „zub vremena“ polako ali sigurno uzimaju danak. Oštećenja mosta „Gazela“su sve vidljivija i sve opasnija, a delovi zaštitne ograde se raspadaju

Sanacija mosta mora hitno biti urađena, jer je saobraćaj sve ugroženiji, a pored radova koji će rešiti neke akutne probleme, sveobuhvatna rekonstrukcija bi trebalo da započne u avgustu, i to nakon šest godina od kada su stručnjaci upozorili da je obnova mosta neophodna.

Prema nekim procenama dnevno most pređe oko 168 000 vozila, što ga čini ubedljivo najfrekventnijim u zemlji, a to je čak četiri puta veće opterećenje od projektovanog.
Bezbedno?
Mada iz Odseka za bezbednost saobraćaja pri Ministarstvu za infrastrukuturu javljaju da je saobraćaj bezbedan, u medijima se prilično digla buka u vezi sa gorućim problemom. Za rešavanje problema je delegirano preduzeće „Putevi Srbije“, koje će započeti radove čim stručnjaci završe preglede, a što se kompletne rekonstrukcije tiče, neophodno je donešenje plana za raseljavanje. „Mostogradnja“ će rekonstruisati razdelne ivičnjake između traka i stepenične prelaze u i uz stubove mosta. Ono što je od najveće važnosti je rekostruisati elemente mosta koji su skloni padu, i rešiti problem udarnih rupa, ali i pristupiti radovima odmah, jer svako odlaganje donosi mnogo veće troškove i mnogo veću opasnost za sve učesnike u saobraćaju.

Čekajući investicije
Ono što se takođe čeka su delegacije EIB i EBRD, koje bi u Srbiju trebalo da stignu početkom ovog meseca. Zasedanje bi trebalo da se desi najranije krajem meseca. Ukoliko pregovori sa nadležnim gradskim i republičkim institucijama budu uspešni, trebalo bi da bude odobren i Akcioni plan raseljavanja Roma ispod mosta.
Šta kažu brojke? U konstrukciju mosta pri rehabilitaciji treba da bude ugrađeno 2100 tona čelika. Sanacija će doneti period od petnaestak godina bezbednog saobraćaja. Verifikovanje Akcionog plana donosi potpisivanje ugovora sa kompanijom Strabag koja je izvođač radova, čija će priprema započeti u martu (ukoliko sve bude teklo po planu), dok sama rekonstrukcija neće početi pre avgusta.

Ko je kriv?
Trenutne popravke značajno usporavaju saobraćaj u Beogradu, a gužve su već sada nesnosne. Ono što je indikativno i pomalo poražavajuće je što niko ne preuzima odgovornost za stanje mosta. Kredit od 60 miliona evra za popravku mosta još uvek nije odobren, a gradski i republički organi se, kao što je obično i slučaj kod nas, prepucavaju svaljujući krivicu jedni na druge. Tako pomoćnik ministra za infrastrukturu, Dejan Kovačević smatra da krivicu i odgovornost treba da preuzmu Putevi Srbije koji i gazduju mostom, kao i grad Beograd koji čeka Akcioni plan za raseljavanje Roma. U „Putevima Srbije“ se s druge strane tvrdi da pojedine političke struje zloupotrebljavaju situaciju i skupljaju jeftine političke poene. Što se Akcionog plana tiče, raseljenima treba obezbedeiti minimalne uslove za ispunjavanje osnovnih socijalnih potreba, što uključuje zdravstvenu zaštitu, obrazovanje dece i smeštaj. Mada su mnogi zadovoljni načinom na koji je raseljavanje Roma izvršeno, ipak taj problem nije definitivno rešen.

Spas u alternativnim pravcima
Jedino što vozačima preostaje u narednih petnaestak dana (a možda i nešto duže) je da što više koriste alternativne pravce. S obzirom da je jedna traka mosta Gazela u smeru ka Novom Beogradu zatvorena, kamiondžije se kod naplatne rampe na Bubanj Potoku preusmeravaju na obilaznicu. Bolja situacija nije ni za putnička vozila, jer kolone dostižu kilometarske dužine. Patrole saobraćajne policije će za sve vreme radova preusmeravati teretna vozila na alternativne pravce, a na mostu će prohodne biti samo brza i spora traka, dok će srednja biti van upotrebe. Kamioni će preko Bubanj potoka preko Straževice, Orlovače i Ostružničkog mosta ići ka autoputu Beograd-Zagreb. Teretnjaci koji iz Niša idu za Pančevo prema Gazeli se isključuju u Savsku ulicu i kalemegdanskom obilaznicom idu preko Pančevačkog mosta, koji je takođe odavno „zreo“ za rekonstrukciju. Ono što je bitno naglasiti je da je saobraćaj zatvoren iz pravca Bulevara Vojvode Mišića preko Banovog brda ka Gazeli prema Novom Beogradu.

Danak nebrizi
Nebriga u vezi sa mostom Gazela zaista predugo traje. Most je sagrađen pre 40 godina, a svojevremeno konstrukcija nije ni adekvatno zaštićena od korozije. Veći problemi su počeli nakon 2000., a svi radovi su se svodili na „krpljenje“, i praktično se na taj način samo odlagao i povećavao problem, jer bez obzira što je sprečeno veće truljenje veza metalne konstrukcije, one su pukle na tri mesta kod Mostarske petlje, na prvom stubu i na delu mosta gde opterećenje iznosi čak 10 000 tona.

Izmenjen režim saobraćaja
Zbog radova na mostu i zatvaranja srednje trake u smeru ka Novom Beogradu, od 1. Februara će za vreme trajanja radova biti izmenjen režim saobraja, kaže se u saopštenju gradskog Sekretarijata za saobraćaj. Pešački prelaz u Dečanskoj ulici kod Doma sindikata će biti ukinut. Pešacima se preporučuje da umesto ovog prelaza koriste podzemni pešački prolaz „Nušićeva“ ili prelaz na raskrsnici Dečanske i Vlajkovićeve ulice. Na raskrsnici Dečanske i Nušićeve ulice će biti izmenjen plan rada semafora da bi se više vremena dalo vozilima koja skreću u Terazijski tunel. Na raskrsnici Brankove i ulice Carice Milice će takođe biti izmenjen signalni plan rada semafora u cilju davanja više vremena za prolazak vozila Brankovom ulicom. Biće ukinut i pešački prelaz preko Brankove ulice, na raskrsnici Brankove i ulice Carice Milice. Pešacima je u ovom slučaju preporučen prelazak preko Brankove ulice kroz podzemni pešački prolaz „Zeleni venac“. Režim rada semafora će biti izmenjen i na raskrsnici Pop Lukine i Brankove ulice, a više vremena će biti dato vozilima za prolazak duž Brankove ulice. Skretanje ulevo svim vozilima sa Brankovog mosta u Pop Lukinu ulicu će biti zabranjeno, a saobraćajna traka će biti fizički zatvorena. Tu je i alternativna trasa koja preporučuje kretanje sa Brankovog mosta desno, prema ulici Gavrila Principa, to jest trasom G. Principa – Crnogorska – Karađorđeva – Pariska – Kneza Sime Markovića. U Pop Lukinoj, u zoni raskrsnice sa Brankovom ulicom, od dve postojeće saobraćajne trake za skretanje u desno će se koristiti samo jedna.

Na Brankovom mostu će svim vozilima biti dozvoljeno kretanje „žutom trakom“ u smeru od Brankove ulice ka Novom Beogradu, a kretanje „žutom trakom“ će biti dozvoljeno i u Bulevaru Nikole Tesle, u smeru ka Brankovom mostu, od ulice Ušće do Bulevara Mihajla Pupina.

Mrkonjić kaže: „Bezbedno“
Tanjug javlja da je ministar za infrastrukturu, Milutin Mrkonjić, izjavio da ne treba stvarati paniku zbog oštećenja. „Stanje na Gazeli nije tragično, to su uobičajeni procesi koji se dešavaju kod objekata koji su pod velikim opterećenjem“, kazao je Mrkonjić. On je podsetio da preko Gazele dnevno saobraća više od 160.000 vozila.
Ministar je naveo da je pre pola godine formirana Radna grupa na čelu sa inženjerom Dejanom Kovačevićem iz Ministarstva za infrastrukturu u kojoj su predstavnici gradskih vlasti i Puteva Srbije, koja ima plan za rekonstrukciju Gazele, koji se za sada poštuje, ali da Evropska banka za obnovu i razvoj, koja treba da odobri kredit, traži slepo poštovanje ogovora o raseljenju Roma iz nehigijenskog naselja.

“To je sada rešeno i očekujem da će narednih petnaestak dana stići odobrenje da možemo da koristimo ta sredstva i onda ćemo moći da počnemo rekonstrukciju Gazele“, kazao je Mrkonjić.

redakcija@vrelegume.rs

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery