Nova generacija performantnog sedana i kupea iz Bavarske dolazi sa do 510 ks, uz naravno „par“ kontroverznih detalja u vidu maske hladnjaka
Konačno, dugo očekivani BMW-ovi modeli su pred nama. M3 i M4 ispod haube poseduju 3,0-litarski twin-turbo redni šestocilindraš, u ulaznoj formi dostupan s 480 konja i 550 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Naravno, Competition izdanje raspolaže s 510 ks i 650 Nm, što ga stavlja rame uz rame sa šampionima u segmentu. Šestostepeni manuelni menjač nastavlja da živi, dok vrhunac ponude čini osmostepeni automatik. M Drive Professional softverski sistem pruža štopericu za merenje vremena po krugu, kontrolu prijanjanja u 10 postavki, kao i „drift“ režim.
Dakle, sažeto – to je to. BMW je skinuo veo s M3 sedana i M4 kupea za 2021. Nova generacija „na nišanu“ ima izazivače u vidu Audija RS4/RS5, Alfa Romeo Giulije Quadrifoglio i Mercedesa-AMG C63.
Dizajn
Bez ikakve dileme, glavna polarizacija kada je o mišljenjima reč, tiče se kontroverzne maske hladnjaka.
Dele je obe karoserijske varijante, a „ukrašavaće“ i buduće M3 kabriolet i M3 Touring karavan. „Nozdrve“ odlikuje šema horizontalnih pregrada, dok sa strane počivaju nisko postavljeni usisni otvori, a tu su i neizbežni laserski farovi.
Uski, vertikalni ventilacioni prorezi na ivicama odbojnika kanališu vazduh ka dva hladnjaka postavljena unutar lukova točkova, ispod kojih počivaju točkovi od 19 cola napred, odnosno 20 cola nazad, „obuveni“ u gume dimenzija 275/35 napred i 285/30 pozadi. Reč je naravno o Michelin Pilot Super Sport jedinicama.
Kada govorimo o bokovima automobila, u glavne promene se ubrajaju agresivni, crni bočni pragovi, M retrovizori s „dvostrukim ramenima“, linije u formi štapa za hokej i aerodinamična krila, kako prednja, tako i zadnja.
Zadnjom sekcijom dominira kvartet završetaka izduvnih cevi, u harmoniji s crno obojenim zadnjim difuzorom.
Čuvena plastika ojačana ugljeničnim vlaknima (CFRP), svoje mesto je pronašla u krovu i suptilnom zadnjem spojleru kod Competition modela. Kupci koji žele nešto temeljniji tretman u vidu ovog egzotičnog materijala, mogu da se odluče za M Carbon paket ili da odaberu čitav niz opcionih M Performance komponenti.
Noviteti što se tiče kolor palete su „Isle of Man“ zelena metalik (sjajan naziv za boju, moramo konstatovati, koja krasi M3 na fotografijama), „Sao Paulo“ žuta (na M4) i „Toronto“ crvena metalik.
Pogon
Ispod hauba M3 i M4, kao što smo spomenuli na samom početku, počiva 3,0-litarski twin-turbo redni „šestak“, koji je takođe zadužen za pogon X3 M i X4 M krosovera. U poređenju s odlazećim M3/M4, koji su koristili usluge S55 jedinice, S58 kod novih modela je takođe u potpunosti nov. Odlikuju ga sistem direktnog ubrizgavanja goriva i usisni sistem s optimizovanim protokom vazduha.
U „osnovnoj“ verziji, M modeli isporučuju 480 ks (353 kW) pri 6.250 o/min, uz 550 Nm maksimalnog obrtnog momenta, dostupnog između 2.650 i 6.130 o/min, što je 50 Nm manje u odnosu na „standardne“ X3 M i X4 M modele.
Za istinske ljubitelje BMW-a, tu je model s pogonom na zadnje točkove i šestostepenim manuelnim menjačem. Osmostepeni automatik s konverterom obrtnog momenta će verovatno biti u ponudi nešto kasnije, mada to nije zvanično potvrđeno.
BMW tvrdi da oba „ulazna“ modela, i M3 i M4, do „stotke“ ubrzavaju za 4,1 sekundu, dok 200 km/h dostižu za 13,7 sekundi.
Oni koji žele više snage, odlučiće se naravno za Competition izdanje, koje raspolaže s 510 konja (375 kW) pri 6.250 o/min i 650 Nm maksimalnog obrtnog momenta, dostupnog od 2.750 do 5.500 o/min, iz istog S58 „šestaka“, što je 50 Nm više u odnosu na X3 M i X4 M Competition pandane. U „crveno“ se ulazi pri 7.200 o/min.
Izlazna snaga Competiton modela stavlja BMW-ove „blizance“ rame uz rame s direktnim rivalima: Mercedes-AMG C63 S s V8 motorom radne zapremine od 4,0 litra isporučuje 510 ks (375 kW) i 700 Nm, dok V6 Alfa Romeo Giulije Quadrifoglio, radne zapremine 2,9 litara, raspolaže s 510 ks (375 kW) i 600 Nm.
Pogon je na zadnje točkove, preko osmostepene automatske transmisije, što obezbeđuje sprint od 0 do 100 km/h za 3,9 sekundi, a od 0 do 200 km/h za 12,5 sekundi. Nisu izdate informacije vezane za maksimalnu brzinu, ali očekuje se standardno elektronsko ograničenje na 250 km/h, odnosno 280-285 km/h opciono (ili brže) kao u slučaju X3 M i X4 M.
Verzije M3 i M4 Competition s pogonom na sve točkove, s podesivim M xDrive sistemom, sličnom onom kod većih M5 i M8, s 4WD Sport i 2WD postavkama, pridružiće se porodici krajem 2021.
U poređenju sa „standardnom braćom“, Competition modeli takođe dobijaju dodatne hladnjake ulja motora i menjača, koji se pridružuju centralnoj jedinici i dva spoljna hladnjaka koji su već u ponudi.
Šasija i performanse
Ispod „lima“, novi BMW M3 i M4 mogu da se pohvale brojnim nadogradnjama kada je o performansama reč, odnosno o „oštrijem“ vozačkom iskustvu, uključujući i adaptivne amortizere, M geometriju ogibljenja, diferencijal s ograničenim proklizavanjem, varijabilno sportsko upravljanje, sportski izduv u više postavki i visokoperformantni kočni sistem s dva različita režima, da bi se odziv kočenja i osećaj na papučici uskladio s preferencama vozača.
Kada govorimo o režimima vožnje, tri M prethodno postavljene postavke su u ponudi u M3 i M4 – Road, Sport i Track, koje menjaju parametre vozila, uključujući i podešvanje motora i šasije, osećaj pri kočenju, odziv na volanu, kontrolu stabilnosti i, u zavisnosti od modela, M xDrive sistem i funkciju sinhronizacije obrtaja kod manuelnog menjača.
Motor | ks | Maks. obrtni moment | Menjač | 0-100 km/h | |
2021 BMW M3 | Twin-Turbo R6 | 480 | 550 Nm | 6/M | 4.1 sekundi |
2021 BMW M3 Competition | Twin-Turbo R6 | 510 | 650 Nm | 8/A | 3.9 sekundi |
2021 BMW M4 | Twin-Turbo R6 | 480 | 550 Nm | 6/M | 4.1 sekundi |
2021 BMW M4 Competition | Twin-Turbo R6 | 510 | 650 Nm | 8/A | 3.9 sekundi |
Pritisak na dugme „Setup“, pored selektora menjača, omogućava izmenu svake postavke individualno, s tim što unapred prilagođene postavke mogu biti programirane uz pomoć M1 i M2 dugmića na volanu.
Digitalni klaster instrumentacije i postavka „head-up“ displeja, takođe mogu da se menjaju u zavisnosti od odabranog režima vožnje.
BMW-ov „M Drive Professional“ softverski sistem debituje u novim M3 i M4, a sastoji se od čitavog spektra funkcija posebno fokusiranih na vožnju na stazi, s naglaskom na „M Traction Control“ sistemu, koji nudi do 10 postavki vezanih za varijaciju oštrine delovanja kontrole prijanjanja.
U „M Drive Professional“ sistem je uključen i „M Drift Analyser“, koji beleži i prikazuje telemetriju „dinamičnih manevara u krivinama“ (čitaj: „bočnog proklizavanja“) na stazi, uz „M Laptimer“, koji beleži vremena po krugu, kao i druge relevantne podatke.
Da bi se dostupna snaga na pravi način „ukrotila“ i „kanalisala“, u poređenju s modelima serije 3 i 4 koji ne nose M bedž, dostupan je čitav niz primenjenih mera u cilju ukrućivavanja šasije. Ono što svakako treba navesti su sigurnosni panel instaliran na prednji podsklop šasije, elementi ojačanja podvozja, kruća konekcija podšasije zadnje osovine i dodatni vezni podupirači ispod haube.
Enterijer i tehnologija
Što se unutrašnjosti tiče, BMW M3 i M4 dele većinu elemenata kabinskog prostora sa standardnom serijom 3/4. To se pre svega odnosi na 10,25-inčni, centralno postavljeni displej info-zabavnog sitema, kao i 12,3-inčni klaster instrumentacije.
U unapređenja vezana za „M“ specifikacije, ubrajaju se spomenuti M1 i M2 dugmići na volanu, ručice menjača (manuelni/automatski) s M oznakom, „M3“ ili „M4“ bedž na centralnoj konzoli, „M Mode“ i „Setup“ dugmići za odabir režima vožnje, kao i crveno dugme za startovanje motora.
Kupci će moći da biraju između dve opcije kada je o sedištima reč: elektroventilisana „M Sport“ sedišta presvučena Merino kožom (na slici kod M3), ili nove kadice od ugljeničnih vlakana s uklonjivim naslonima za glavu za vožnju na stazi, osvetljenim oznakama na naslonima, mogućnošću podešavanja električnim putem i integrisanim šupljinama za vezivanje u više tačaka (prikazano kod M4).
Što se ostalih detalja tiče, tu je sistem ulaska bez ključa, startovanje uz pomoć dugmeta, trozonski klima uređaj, ambijentalno LED osvetljenje, bežično povezivanje s pametnim mobilnim telefonom, satelitska navigacija i Harman Kardon „surround“ audio sistem sa 16 zvučnika.
Dostupan je i panoramski krov, ali u tom slučaju ugljenična vlakna mesto ustupaju težoj čeličnoj verziji.
Što se tiče bezbednosnih sistema, su su adaptivni tempomat sa „stop-and-go“ funkcijom, asistencija pri održavanju vozne trake, upozorenje o unarksnom saobraćaju pozadi, upozorenje o napuštanju vozne trake, detekcija saobraćajnih znakova, automatsko parkiranje i kamera koja pokriva 360 stepeni.
Prve isporuke treba očekivati u toku marta naredne godine, tako da ćemo tada i saznati do koje mere su BMW-ove novajlije „sposobne“. Što se cena tiče, ulazna za verziju sa šestostepenim manuelnim menjačem iznosi 82.500 evra (u Nemačkoj), dok za Competition s 510 konja i osmostepenim automatikom treba izdvojiti najmanje 89.500 evra (M3). Što se M4 tiče, na dotične brojke treba dodati još 1.500 evra, a kako stvari stoje u SAD, pogledajte u tabeli:
Model | |
2021 BMW M3 | $69,900 |
2021 BMW M3 Competition | $72,800 |
2021 BMW M4 | $71,800 |
2021 BMW M4 Competition | $74,700 |
Vrele Gume
[…] Ova godina će biti značajna za BMW, a glavne zvezde će bez dileme biti M3 i M4 […]
[…] meseca, BMW je skinuo veo s novih M3 i M4 sportista, i mada je odziv na nove modele uglavnom pozitivan, dizajn i dalje izaziva […]