Online plus

WorldFirst Racing

1.64KPregleda

Sa „pijace“ na pistu

Svedoci smo da auto moto sport polako ide u korak sa ekologijom. Sve je češće korišćenje pogonskih agregata koji su naklonjeniji životnoj sredini.

Međutim, čini se da je najdalje u ovom domenu otišao WorldFirst Racing tim iz Formula 3 serije koji je napravio bolid od recikliranih i prirodnih materijala, dok za pogonsko gorivo koristi biljno ulje i čokoladu. Da, dobro ste pročitali – čokoladu!

WorldFirst Racing bolid se odlikuje karoserijom od recikliranih ugljeničnih vlakana, plastičnih boca i organskih materijala. Njegov turbo motor kao pogonsko gorivo koristi biodizel i prirodno razgradive lubrikante.

Ipak, ovaj automobil predstavlja nešto više od pukog ekološkog eksperimenta.

Radi se o istinskom „trkaču“, napravljenom od kvalitetnih komponenti, na dokazanoj šasiji. Predviđene su i demonstacije na trkama, koje će pokaziti da „zelena“ orijentacija i auto moto sport mogu ići zajedno.

Lansiranje trkačkog automobila ovakve vrste je logičan nastavak usmerenja u kome su se našle mnoge elitne trkačke serije. Formula 1 koristi KERS, automobili sa čistim dizel motorima dominiraju Le Mansom, a Peugeot planira da u seriju uključi i hibridni bolid 2011. godine. Volkswagen Jetta koristi biodizel u američkom Jetta TDI Cupu, a u razvojnoj fazi su i električni trkač, kao i onaj koji će koristiti gorivo dobijeno iz algi.

WorldFirst Racing, čiji je sponzor Warwick univerzitet odnosno Warwickov centar za proizvodnju, inovacije i istraživanje, želi da proširi granice, i prevaziđe alternativne pogone, te svetu automobilskih trka donese potpuno novu filozofiju. U praksi se obično dešava da se vrhunska tehnologija sa staze „seli“ u serijske automobile, dok WorldFirst Racing zapravo primenjuje suprotan proces, jer velik deo tehnologije je preuzet iz putničkih vozila koja su danas dostupna na tržištu.

Kada je o F3 trkaču reč, veći deo karoserije je načinjen od recikliranog karbon fibera sa obnovljivim materijalima upotrebljenim za nekoliko ključnih komponenti.

Zadnje krilo je napravljeno od skroba krompira prekriveno lanenim vlaknima, dok su bokovi načinjeni od lanenih vlakana i smole dobijene iz recikliranih plastičnih boca. Aerodinamički dodaci iza ramena na prednjoj osovini su takođe od prirodnih vlakana. Školjka sedišta je od lanenih vlakana, a upotrebljen je reciklirani polieser, kao i uljna pena od soje, što je tehnologija preuzeta od proizvođača aviona, Leara. Upravljač je od „kurana“ (curran), novog materijala dobijenog iz šargarepe, za koji se tvrdi da ima čvrstinu ugljeničnih vlakana.

Šasija je proizvod čuvene Lole, sa Koni sistemom oslanjanja i AP Racing kočnicama. U WorldFirst Racingu kažu da su ključne komponente zadužene za bezbednost došle od stalnih dobavljača čije usluge koriste i ostali timovi, tako da je bolid savršeno bezbedan, uprkos upotrebi nekonvencionalnih materijala.

Kada je o motoru reč, i on je vrhunski. Radi se o BMW-ovom 2,0 litarskom turbo dizelu koji je značajno modifikovan od strane ljudi iz Warwick univerziteta i Scott Racinga. Pogoni ga biodizel, ali bez problema radi na biljno ulje i čokoladne otpatke. Svi lubrikanti su izdvojeni iz biljnog ulja. Obloga žica je napravljena od recikliranih materijala umesto od polivinila. Hladnjaci imaju katalizatore koji pretvaraju molekule ozona u kiseonik. Interesantno je da sličnu tehnologiju upotrebljava Volvo, i da u zavisnosti od dizajna hladnjaka, katalizatori mogu eliminisati 80 procenata ozona koji prođe kroz njih.

Motor je još uvek u fazi dorade, ali je cilj 220 KS i maksimalni obrtni moment od 350 Nm. S obzirom da automobil ima masu od 550 kg, performanse su više nego značajne. U timu tvrde da će biti dostignuta brzina od 225 km/h.

Automobil se još uvek testira i podešava. Očekuje se da performanse budu identične konvencionalnom F3 bolidu baziranom na Lolinoj šasiji.

Još uvek nema zvanične objave kada će se bolid WorldFirst Racinga pojaviti na pisti. Pretpostavlja se da će do revijalne vožnje doći na „Goodwood Festival of Speed“ u Velikoj Britaniji, 3. jula. Prva zvanična trka mogla da bude VN Evrope u Valensiji u avgustu. Ono što je najvažnije za tim je da je FIA zainteresovana za projekat, dok su interesovanje pokazali jedan tim iz Formule 1, kao i jedan iz Indy Racing lige.

piše: Pavle Barta
foto: World First Racing

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery