Način na koji se Norveška okreće električnim automobilima, trebalo bi da bude primer i za druge zemlje
Naravno, to se pre svega odnosi na Evropu, koja ima ozbiljan problem sa zagađenjem životne sredine.
Norveško tržište nije veliko, tako da ono samo po sebi ne vrši neki značajan uticaj, međutim, ono što je važno je primer koji predstavlja za druge, kao demonstracija načina kako se javnost može ubediti da prihvati promene, koje bez obzira šta neki govore, mogu imati veoma blagotvoran efekat po životnu okolinu i zdravlje ljudi. Naravno, Norveška je jedna od zemalja koje se u najmanjoj meri oslanjaju na fosilna goriva, što je pravi primer skandinavskog modela, ali s druge strane, ne treba zaboraviti da Norvežani svoj visok standard mogu da zahvale pre svega prodaji nafte.
Električni automobili su već izvesno vreme u samom vrhu prodaje u ovoj skandinavskoj zemlji, i to do te mere gde bi događaj vredan naslovne stranice bio povratak na vrh nekog automobilsa sa SUS motorom. Takav scenario je sve manje moguć, a lansiranje Volkswagena ID.3 se ispostavilo kao zabijanje još jednog klina u „mrtvački kovčeg“ tradicionalno pogonjenih automobila.
Mnogi analiziraju norveško tržište kako bi procenili kako će novi električni Volkswagen proći u Evropi, a čini se da bi prvi signali mogli da iniciraju neka interna slavlja u Volfsburgu. S prvim isporukama koje su startovale ranije ovog meseca, ID.3 je postao najprodavaniji model u Norveškoj u septembru, s preko 900 prodatih jedinica do sada.
Ono što je vrlo verovatno je da je ta brojka porasla u vreme pisanja i objave ove vesti. Na drugom mestu je Tesla Model 3 sa 625 prodatih primeraka, ali za razliku od ID.3, američki model ne napreduje do te mere doslovno iz minuta u minut.
Zapravo, Tesla bi trebalo da se zabrine u vezi s potonjim događajima, jer treće mesto zauzima još jedan od evropskih favorita – Polestar 2, s 548 prodatih vozila. Volvoova električna filijala u poslednje vreme dobila velike pohvale vezane za autonomiju i snagu, ali s obzirom na višu cenu njenih automobila, logično je što je Model 3 za sada ispred.
Na kraju krajeva, uspeh ID.3 u Norveškoj ne treba nikoga da iznenadi. Spomenimo samo da je značajno inferiorniji e-Golf bio dugo vremena električni bestseler, a čak i sada, kada je Volkswagen prestao da ga proizvodi, zabeleženo je 228 novih registracija od početka ovog meseca (4.635 u toku godine). Sa samo tri meseca do kraja 2020., ID.3 verovatno neće osvojiti prvo mesto, koje trenutno drži Audi e-tron sa 6.605 jedinica, ali s obzirom na stopu rasta, mesto na „podijumu“ ne bi bilo iznenađujuće.
Vrele Gume
Kad su im dažbine na SUS atomobile enormno visoke, onda ih smanje za električne pa ispadne da država daje subvencije. Evo jedne stranice kalkulator troškova uvoza za neki auto https://www.skatteetaten.no/en/person/duties/cars-and-other-vehicles/importing/calculate/
Ja stavljao podatke otprilike za auto više srednje klase, ispale dažbine 3 do 4 puta veće od vrijednosti auta.
To bi mogla biti tema jednog teksta koliko neke zemlje uzimaju dažbina za auto (Danska je isto primjer dobar, dažbine na uvoz su preko 100 %)