970_250_eko
AktuelnoIstorijaOnline plus

Najveća rivalstva u istoriji automobilske industrije

802Pregleda

Automobilska industrija je prepuna rivalstava, ali ona u nekim slučajevima  dostižu prava kultna obeležja

 

Konflikti su sastavni deo sveta trka, a oni se često pretoče i u prodajne salone, a zatim i na puteve, gde navijački nastrojeni kupci biraju automobil čija je marka direktno ili indirektno povezana s njihovim omiljenim trkačima. Rivalstva su naravno dobra za kompanije, jer ih prisiljavaju da kreiraju bolje primerke automobila iz godine u godinu, da bi bili za korak ispred „protivnika“.

 

Pred nama su neka od najvećih rivalstava u automobilskoj industriji:

 

Bentley vs. Rolls-Royce

 

Rolls-Royce je posedovao Bentley od 1931. do 1998., tako da su se ove dve kompanije takmičile na prijateljskoj osnovi, a njihovi modeli automobila su često koristili iste komponente. Bentley je usvojio nešto više sportski imidž nakon što je Vickers preuzeo obe marke 1980., ali taj put nije bio utaban sve dok Britance nije osvojila Volkswagenova imperija 1998. Rolls-Royce je takođe bio pod VW-ovim krovom, da bi nakon komplikovanog niza dogovora i pregovora došao u ruke BMW-a.

 

 

Dvadeset dve godine nakon razdvajanja, dve britanske luksuzne ikone su postali „ljuti“ rivali u brojnim segmentima, uključujući i SUV kategoriju. Bentley Mulsanne i Rolls-Royce Phantom su među najluksuznijim limuzinama na svetu, ali se prvonavedeni više ne proizvodi. To za posledicu ima da je Phantom trenutno u klasi za sebe, bar za sada.

 

 

BMW vs. Mercedes-Benz

 

Ova dva nemačka proizvođača su provela decenije gledajući svoja posla. Dok je BMW prvenstveno proizvodio živahne porodične automobile i učestvovao u trkama, Mercedes je bio značajan igrač u segmentu luksuznih automobila, u okviru kojeg je i stekao imidž proizvođača masivnih prestižnih limuzina, u kojima se vozila svetska elita, pa i Josip Broz Tito. Jedan 600 Pullman sigurno nije mogao da se vidi kako „driftuje“ poput 2002 Turba, ali je zato bio kralj parada. Era ovog svojevrsnog „detanta“ se završila osamdesetih godina, kada je BMW odlučio da bude luksuzniji a Mercedes počeo da se okreće sportskom stilu.

 

 

 

Mercedes-Benz W123 premijerno predstavljen 1975. i BMW serije 5 (E28) iz 1981., bili su dva automobila u suprotnim uglovima iste niše. Njihovi naslednici, W124 iz 1985. i E34 iz 1987., preklapali su se u nekoliko ključnih oblasti. Ovaj rivalitet se nastavio do današnjih dana, a linije koje razdvajaju ove dve kompanije su nevidljivije nego ikada ranije. Naravno, BMW i Mercedes znaju da stave svoje razlike po strani kada je to potrebno. Daimler i BMW su spojili svoje programe vezane za podelu prevoza i najavili planove o saradnji na razvoju sistema autonomne vožnje.

 

 

Bugatti vs. Koenigsegg

 

Bugatti Veyron limitirane serije je bio sertifikovan kao najbrži svetski serijski automobil 2010. , kada je postigao 430 km/h. Koenigsegg ga je nadmašio 2017. i to Agerom RS, čija se kazaljka brzinomera zaustavila na 447 km/h. Bugatti je naravno na ovaj izazov odgovorio Chironom, mada nezvanično, postigavši 490 km/h, probivši na taj način barijeru od 300 milja na čas. Ipak,kao što znamo, aktuelni svetski brzinski rekorder u konkurenciji serijskih automobila je SSC Tuatara.

 

 

Mada je Bugatti objavio da neće više pokušavati da ruši brzinske rekorde, Koenigsegg je skinuo veo s evolucije modela Jesko, pod imenom Absolut, koji je sposoban da probije 530 km/h.

 

 

Cadillac vs. Lincoln

 

Najpoznatije američke luksuzne marke automobila se bore za novčanike finansijski potkovanih kupaca i vladinih zvaničnika većim delom svoje egzistencije. Temeljno modifikovani modeli Lincolna su prevozili američke predsednike decenijama (Džon F. Kenedi je ubijen u Continentalu 1963.)., ali je Bela kuća u najvećoj meri bila lojalna Cadillacu, još od isporučivanja blindiranog Fleetwooda 1984.

 

 

Oba ova proizvođača su na teži način naučila da prevoz šefa države i imidž izgrađen na osnovu te fame, nisu dovoljni za komercijalni uspeh, tako da je došlo do erozije poslovanja tokom osamdesetih i devedesetih. Ford je kasnije priznao da je umalo ugasio Lincoln tokom finansijske krize iz 2008. Ove godine, obe marke se polako ali sigurno vraćaju u igru, i to uz pomoć proizvoda koji izgledaju prestižnije i luksuznije u odnosu na jeftiije modele na kojima su bazirani. Konačno, počeli su da bruse sopstveni imidž umesto pokušavanja da kopiraju nemačke rivale.

 

 

Ferrari vs. Ford

 

Rivalitet između Forda i Ferrarija je na interesantan način dokumentovan filmom „Ford v Ferrari“ iz 2019. Naime, Ford je pokušao da kupi Ferrari ranih šezdesetih, koji je tada bio nezavisna kompanija, ali se njegova delegacija vratila u Mičigen praznih ruku nakon neuspelih pregovora. Čelnici američke kompanije su zatim lansirali kampanju kojom su želeli da poraze i osramote italijansku firmu tamo gde bi je to najviše bolelo: na trkačkoj stazi. Prvih par pokušaja je propalo, ali je na kraju se Ford ipak okitio titulom u Le Manu.

 

 

Ford je neočekivano ponovo potpalio rivalstvo kada je lansirao GT 2015., kupe sa središnje pozicioniranim motorom, inspirisan pobednikom iz Le Mana, GT40, najavivši planove o ulasku u 24 časa Le Mana naredne godine, u čast prve pobede. GTE-Pro-spec GT, „za dlaku“ je nadmašio Ferrarijev 488 GTE u svojoj kategoriji, mada je ukupni pobednik bio Porsche 919 Hybrid. Zadovoljan osvojenim trofejom, Ford je objavio zatvaranje fabrički podržanog trkačkog programa u šampionatu izdržljivosti.

 

 

Ferrari vs. Lamborghini

 

Ferućio Lamborgini (1916-1993.), bogati industrijalac sa severa Italije, lansirao je 1963. automobilsku marku koja nosi njegovo ime, jer je bio umoran od plaćanja popravki za njegov Ferrari. Lamborghini je zamišljen kao arhirival upravo Ferrarija, pre nego što je i kreirao svoj prvi automobil. Enco (1898-1993.) možda nije obraćao mnogo pažnje na Ferućiov prvenac, 350GT, jer su u to vreme mali proizvođači sportskih kupea bili malobrojni, ali nije mogao da ignoriše čuvenu Miuru sa središnje pozicioniranim motorom 1966., jer je ovaj autoobil zauvek promenio segment superautomobila. Ferrarijev prvi model s centralno postavljenim 12-cilindarskim agregatom je pristigao tek 1973.

 

 

Ovaj rivalitet traja do dan danas, naravno na radost automobilskih entuzijasta, koji uživaju u izgledu, zvuku i (oni srećni) u vožnji italijanske „egzotike“. Ferrari je trenutno nezavisna kompanija, mada je bio pod Fiatovim krovom decenijama, dok je Lamborghini prosperirao pod Volkswagenom od 1998.

 

 

Peugeot vs. Renault

 

Dva najveća francuska proizvođača automobila su više od sto godina međusobni konkurenti, kako na domaćem, tako i inostranom tržištu. Renault je često bivao ispred, ali Peugeot nikada nije mnogo zaostajao, a tokom prve decenije 21. veka je proširio svoj portfolio, pripojivši Opel.

 

 

Prošle, 2019. godine, PSA grupa, koja poseduje Peugeot, bila je najveći francuski proizvođač, ali je Renault bio najprodavaniji kao marka. 208-ica je završila tu godinu kao francuski bestseler s 87.285 prodatih primeraka, dok je Clio bio treći s 80.079 novih registracija. PSA se proširila i u „vertikali“, ponudivši i premijum DS brend, ali je Dacia Renaultu omogućila pristup (i dominaciju) donjem segmentu tržišta. Spajanje PSA grupe s FCA bi stvorilo novu dimenziju u okviru ovog rivaliteta, posebno imajući u vidu da je Renaultova alijansa s Nissanom trenutno na klimavim nogama.

 

Tesla vs. svi

 

Malo je onih koji su Teslu uzimali previše ozbiljno, kada je kalifornijski proizvođač lansirao električni Roadster 2006., baziran na Lotus Eliseu. Automobilski istorijski panteon je preplavljen „startap“ firmama koje nisu mogle da finansiraju svoje ambicione projekte, a činilo se da je i Tesla jedna od njih. Međutim, kada je na scenu stupio Model S 2012., prvi automobil kreiran samostalno „od glave do pete“, stvari su počele drastično da se menjaju.

 

 

 

Tesla je u međuvremenu uživao u monopolu na premijum električne automobile, sve dok 2019. nije skinut veo s Porsche Taycana, odgovora nemačke marke na Model S. Definitivno, konkurencija se budi, a gotovo svi etablirani proizvođači imaju ili planiraju električne modele u svojoj gami, koji „na nišanu“ imaju upravo Teslu.

 

 

Alpine A110 vs. Porsche 718 Cayman

 

Renault je okončao višedecenijsku „disonancu“ s Porscheom kada je ugasio marku Alpine 1995.  Ratna sekira je ponovo iskopana 2017. s lansiranjem druge generacije A110, koji se stavio direktno naspram 718 Caymana. Oba sportska kupea odlikuju mala masa, okretnost, srednje pozicioniran motor i sjajne vozne osobine. „Caka“ je u tome što je A110 dostupan isključivo s automatikom, dok kupci 718-ice mogu naručiti i šestostepeni manuelni menjač.

 

 

Alpineov model je jedan od najozbiljnijih rivala 718-ice, a u mnogim uporednim testovima se pokazao boljim od Porschea u smislu svestranosti, mada je prestižni momenat svakako na strani nemačkog modela.

 

Audi RS 6 Avant vs. Mercedes-AMG E63

 

Mercedes inicijalno nije video neki smisao u stavljanju velikog motora u automobil koji se poslovično viđa na parkingu prodajnog objekta Ikee. Međutim, uspeh prve generacije Audijevog RS 6 Avanta, koji korene ima u RS 2 Avantu predstavljenom 1994., promenio je mišljenje „glavešina“ u Štutgartu, tako da je 2007. svetlost dana ugledao i Mercedesov karavanski snagator.

 

 

Rivalitet postoji i dan danas. RS 6 Avant i E63 koriste 4,0-litarski, twin-turbo motor s šestotinak konja, koji se isporučuju na sve točkove. Opšti konsenzus je da je Audijev model pogodniji kao svakodnevni automobil, dok je Mercedes za nijansu dinamičniji.

 

 

Audi je 2019. najavio planove da će prodavati RS 6 Avant na američkom tržištu, gde E63 praktično uživa u monopolu godinama. Proširenje bojnog polja na severnu Ameriku će sigurno dovesti do još intenzivnije borbe na planu masovnosti „konjice“, tako da Ikeine mušterije nikada neće biti brže.

Chevrolet Camaro vs. Ford Mustang

 

Ford je iznenadio Ameriku kada je lansirao originalni Mustang 1964. Plan je bio da se stavi naspram Corvaira, ali je Chevrolet ubrzo zaključio da mu je potrebno da razvije novi model da bi konkurisao Fordu. Tako je iznedren Camaro, krajem 1966., a rivalitet ova dva modela je u međuvremenu dobio epske proporcije.

 

 

U 2020., Mustang i Camaro su jedina dva preostala „pony“ automobila, i oba egzistiraju u svojoj šestoj generaciji. Oni su atraktivog dizajna, s bogatim nasleđem, i dostupni u bezbroj konfiguracija. Kupci mogu da biraju između kupea, kabrioleta, s efikasnim turbomotorima ili moćnim V8. Mada standardno dolaze s manuelnim menjačima i zadnjim pogonom, dostupni su s istom desetostepenom transmisijom koju su Ford i GM zajednički razvili.

 

 

Chevrolet Silverado vs. Ford F-150

 

Ford F serije je najprodavaniji američki kamionet 43 godine uzastopno i apsolutni bestseler u poslednjih 38 godina preko „velike bare“. Chevrolet već četrdeset godina pokušava da skine Fordov model s trona, a najnoviji „pokušaj“ dolazi u vidu Silverada. Ruku na srce, u par navrata je GM-ov model došao veoma blizu Fordovog, ali F serija nastavlja da vlada, s gotovo 900.000 prodatih primeraka na američkom tržištu 2019.

 

 

F serija uključuje naravno više modela, uključujući „heavy-duty“ kamionete poput F-550, ali je zapravo F-150 taj koji gospodari brojkama. Mada je prerano proglasiti pobednika u 2020., ukoliko pogledamo prodajne bilanse iz 2019., uvidećemo da razloga za zabrinutost ima. Silverado je inače izgubio drugo mesto od Ramovih kamioneta, koji su napredovali 18 odsto u odnosu na godinu dana ranije.

 

Ferrari LaFerrari vs McLaren P1 vs. Porsche 918 Spyder

 

Zajednica automobilskih entuzijasta je Ferrari LaFerrari, McLaren P1 i Porsche 918 Spyder nazvala „svetim trojstvom“. Lansirani 2013., 2012., odnosno 2013., ova tri modela su bila među prvim serijskim automobilima koji su iskoristili hibridne pogonske sklopove za ekstremne performanse i ubrzanja od kojih se vrti u glavi. Svi do 100 km/h ubrzavaju za ispod 3 sekunde i svi pripadaju limitiranim edicijama. Naravno, o sedmocifrenim cenovnim etiketama da ne govorimo…

 

 

Ova tri modela su definitivno definisala segment hiperautomobila, a „sveto trojstvo“ još uvek nije zamenjeno novim. Ferrari, McLaren i Porsche su mnogo naučili iz svojih „hiperprojekata“, a dotične lekcije su se već primenile na novije modele. Takođe, sve tri kompanije planiraju dodavanje novih hibrida početkom 2020-ih.

 

 

Fiat 500 vs. Mini Cooper

 

Volkwagen zaslužuje zasluge za uvođenje retro „fazona“ na tržište, jer podsetimo, nemačka marka je lansirala „novu bubu“ 1998. Mini, koji je pod vlasništvom BMW-a, sjajno je iskoristio pruženu mogućnost da englesku ikonu modernizuje i materijalizuje za 21. vek. Prva generacija je u prodaju krenula 2000. Fiat je uzvratio s „uskrsnutim“ 500 2007.

 

 

U Evropi, a i preko Atlantika, Mini i 500 su se pozicionirali kao lideri u ovom, tada cvetajućem automobilskom segmentu. Takođe, oba modela su poslužila kao osnova za rastuću ponudu derivata. Mini je osvojio kupce svojim premijum atributima, dok je 500 bio interesantan svima koji su želeli „lajfstajl“ vozilo po pristupačnoj ceni.

 

 

Fiat je drugu generaciju 500 učinio čisto električnom. Mini užurbano razvija četvrtu generaciju svog modela, a rivalitet će se definitivno nastaviti i tokom ove decenije. Mini je takođe dostupan u električnoj verziji, dok se 500 više ne prodaje u Americi.

 

Ford Bronco vs. Jeep Wrangler

 

Ford je „uskrsnuo“ Bronco 2020., oznaku koja je predugo bila u zapećku, a reč je o rasnom terencu čiji je direktan konkurent Jeepova ikona – Wrangler. Mnogi su iznenađeni time što je Fordu trebalo tako dugo da oživi Bronco. Wrangler praktično nije imao direktnog rivala još od debija prve generacije 1986. Toyotin FJ Cruiser je bio tu, ali nije bio dostupan s uklonjivim čvrstim krovom, što je detalj koji je definisao Wranglerov karakter.

 

Ford Falcon vs. Holden Commodore

 

Generacijama, Ford Falcon i Holden Commodore su bili poželjni australijski modeli. Bili su posebno dizajnirani, kao veliki, snažni automobili s pogonom na zadnje točkove, a bili su dostupni u nekoliko različitih varijanti. Naravno, oni koji su se isticali su bili performantni snagatori s V8 motorima, u karoserijskim konfiguracijama specifičnim za Australiju, bilo da je reč o putničkim modelima ili kamionetima.

 

 

Njihova popularnost je počela da vene s ulaskom u 21. vek, jer su australijski vozači počeli masovno da se okreću stranim markama, posebno onim japanskim, kao i modelima s povišenim klirensom. Ford je penzionisao Falcon 2016., kada je stopirao proizvodnju ovog automobila u Australiji. Holdenov Commodore se transformisao u „prepakovanu“ Opel Insigniju, koju je eutanazirao krajem 2019. zbog slabe prodaje.

 

Honda Accord vs Toyota Camry

 

Hondina i Toyotina limuzina su u igri još od 1980. godine, s tim što je njiihovo prisustvo najdominantnije u SAD. Oba modela su bila na vrhu američke bestseler liste, nudeći sličan miks vrednosti, koje su pre svega podrazumevale pouzdanost i priuštivost. Vole ih vozači koji pre svega cene odsustvo bilo kakvog stresa.

 

 

U današnje vreme, Accord i Camry se suočavaju sa zajedničkim protivnikom: SUV/krosoverima. Aktuelne generacije su bolje nego ikada ranije, uzbudljivije za vožnju, ali to im nije pomoglo da ih u 2019. po prodaji nadmaše pandani s povišenim klirensom – CR-V i RAV4.

 

Jeep Wagoneer vs. Land Rover Range Rover

 

Wagoneer i originalni Range Rover nisu bili predviđeni da budu rivali. Vremenska razlika između ova dva modela iznosi osam godina, a prostorna se ogleda u čitavom okeanu. Pored toga, kreirani su za različite ciljne grupe. Ipak, krajem osamdesetih, došlo je do kratkog preklapanja, jer je potražnja za luksuznim, moćnim SUV-ima spremnim za sve terene bujala širom Amerike. Oba modela su bila više od decenije stara ali su u to vreme ispunjavala želje kupaca.

 

 

Tokom devedesetih je ovo rivalstvo utihnulo. Land Rover je postepeno pozicionirao Range Rover u višu tržišnu nišu, dok je Jeep Grand Wagoneer zamenjen više „mejnstrim“ orijentisanim Grand Cherokeejem. Oni će ponovo „ukrstiti koplja“, jer Jeep na scenu vraća Grand Wagoneer naziv s jednom stvari na umu: pokvariti račune Range Roveru koliko je god to moguće.

 

 

Land Rover vs. Toyota Land Cruiser

Land Roverove serije I, II i III i različite varijante Toyotinog Land Cruisera, služile su brojne istraživače i avanturiste, od pedesetih do sedamdesetih godina prošlog veka. Njihova izuzetna jednostavnost činila ih je lakim za popravku osnovnim alatom, a njihovi terenski kapaciteti su obezbeđivali vožnju po terenu koji je bio nedostupan za ostale 4×4 modele.

 

 

Land Rover je zamenio seriju III s 90/100 (što je kasnije postao prvobitni Defender) 1983. Toyota se odlučila za nešto moderniji pravac kada je lansirala Land Cruiser serije 70 1984. , koji se protivno svim zakonima automobilske industrije još uvek proizvodi. Druga generacija Defendera, predstavljena 2019., koju SMO TESTIRALI, nije direktan takmac Land Cruiseru pune veličine, ali neke njegove verzije „upadaju“ u isti segment s manjim Land Cruiser Pradom, koji se prodaje na brojnim svetskim tržištima.

 

Mitsubishi Lancer Evolution vs. Subaru WRX STI

 

Rivalitet između ova dva kultna imena je započeo u Svetskom reli šampionatu (WRC). Čuveni finski vozač, Tomi Makinen, osvojio je šampionate u konkurenciji vozača, za volanom Mitsubishi Lancer Evolutiona, 1996., 1997., 1998., i 1999., dok je Impreza, Subaruu donela titule u konkurenciji konstruktora 1995. i 1997. Obe kompanije su na kraju napustile svet reli trka, ali se rivalitet nastavio na putevima, pa i video igricama tokom 2000-ih.

 

 

WRX STI je izašao kao pobednik. Još uvek je s nama i u proizvodnji, a u planu je i naredna generacija, dok je Mitsubishi ukinuo Lancer Evrolution 2016. Bilo je glasina da bi kultni naziv mogao da se vrati u formi SUV-a, ali to naravno ne bi bilo to, jer Evo kakvog smo znali, definitivno je „mrtav“.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery