Online plus

Lizing

220Pregleda

Lizing „puni“ auto placeve

Ono što je aktuelno u poslednje vreme je veliki broj oduzetih i vraćenih vozila sa lizinga. Veliki broj građana nije u mogućnosti da redovno izmiruje svoje obaveze, te se taj trend rapidno pogoršava.

Sunovrat
U odnosu na vreme pre nastupanja ekonomske krize, kada je tek nekih 150-tak vozila bilo vraćano na godišnjem nivou, ove, 2009. godine je ta brojka 700, dok se naredne očekuje da zbog nemogućnosti plaćanja rata korisnika, ona poraste na čak više hiljada. Dodatno, trenutni pad poslovanja na lizing tržištu Srbije iznosi preko 60 procenata, što je prilično alarmantno. Oko 80 procenata vraćenih i oduzetih automobila potiče od pravnih lica.
Lizing pred gašenjem?
U suštini, plaća se danak nelikvidnosti privrede, a posledica je ta da je ukupan broj ugovora, ne računajući isljučivo vozila, vrednosno manji za čak 70 procenata u odnosu na prošlu godinu, a ukoliko se ovakav trend nastavi, za nekoliko godina bismo mogli imati i gašenje lizinga. Ne treba zaboraviti ni kamate koje su trenutno od devet do jedanaest procenata, i koje su realno veće nego ranije, ne samo zbog povećanja procenta, već i zbog praćenja rasta evra, a znamo da nije isti slučaj sa platama koje su u dinarima ostale iste.

Svi su za kompromis, ali…
Placevi sa automobilima, oduzetim ili vraćenim sa lizinga se neumoljivo pune, a ležarina nije mala, i iznosi nekih stotinak evra mesečno po vozilu. Iz tog razloga je za lizing kuću bez dileme isplativije da dođe do kompromisa sa kupcem, jer pridržavanje pravila da se vozilo oduzima nakon druge neplaćene rate može biti „dvosekli mač“. Međutim, produžavanje roka finansiranja iziskuje obezbeđivanje dodatnog žiranta, što u praksi i nije tako jednostavno, mada se obično period opomene produži na tri meseca. Ukoliko se u međuvremenu uplati dug, oduzimanje se obustavlja.

Bolje je da se vozilo dobrovoljno vrati
Kakva je zapravo praksa pri neisplaćivanju rata „crno na belo“? Nakon prve neuplaćene rate se klijent upozorava, a posle druge se pokreće postupak za oduzimanje vozila. Interes kupca je da sam vrati vozilo, jer mu se u suprotnom naplaćuje i transport. Po slovu zakona, ugovor o lizingu se prekida kada dužnik kasni 30 dana od uplate poslednje rate. U tom slučaju davalac lizinga može od primaoca da zatraži dobrovoljnu predaju stvari. Ukoliko on to odbije, pravo se može ostvariti sudskim putem, a sud je dužan da donese rešenje u roku od tri dana, koje se u istom roku i sprovodi.

U slučaju da primalac lizinga padne u stečaj, davalac ima pravo nad predmetima lizinga, koji se izdvajaju iz stečajne mase i predaju njemu u vlasništvo.

Kupovina ili nastavak lizinga
Vraćenim ili oduzetim vozilima sa lizinga se određuje cena na osnovu procene vrednosti i ostatka preostalog duga iz prethodnog ugovora. Automobili mogu biti starosti od svega nekoliko meseci do nekoliko godina. Ono što ne ide u prilog lizing kućama je da se cena automobila svake godine smanjuje. Pored godišnje stope amortizacije, „danak“ uzima i tržište sa svojim uslovima i zakonitostima.

Uglavnom, cene polovnjaka i vozila vraćenih sa lizinga se često podudaraju, a isto tako nije redak slučaj da noviji automobil iz lizing kuće košta manje od istog, par godina starijeg modela, koji se prodaje na auto pijaci. Za ovakva vozila postoji mogućnost otplate u celosti, ili ostvarivanja novog lizing ugovora. Cena se formira na osnovu procene stručnih procenitelja, i prilagođava se tržišnim uslovima. Sekundarni faktori su klasa, oprema vozila, kao i stanje automobila.

Pad cena?
Uglavnom, u poslednje dve godine su problemi sa neredovnim plaćanjem rata sve veći, bez povoljne prognoze da će se takav kurs promeniti u izvesnom vremenskom roku. Potencijalnim kupcima takvih automobila to možda i ide na ruku, jer je za očekivati da će se lizing kuće ozbiljnije angažovati u vezi sa novonastalom situacijom, a isto tako je za očekivati da dođe do dodatnog pada cena.

Razlika između finansijskog i operativnog lizinga

Razlika između finansijskog i operativnog lizinga leži prvenstveno u tome što finansijski lizing podrazumeva finansiranje kupovine a operativni finansiranje korišćenja predmeta lizinga. Iz tog razloga kod finansijskog lizinga postoji imovinski rizik, odnosno rizik propadanja odnosno oštećenja predmeta lizinga, koji snosi korisnik lizinga. Kod operativnog lizinga je taj rizik na davaocu lizinga.

Ono što srpskom tržištu još uvek nedostaje su uslovi koji vladaju na jakim tržištima, gde se automobili na lizing mogu uzimati bez učešća, sa niskim kamatama uz „grejs period“.

Pavle Barta

Ostavite komentar