Online plus

Koliko verujete automobilskim novinarima?

918Pregleda

Nissan Leaf, pobednik ili ne?

Biti automobilski novinar nije jednostavno. Na prvom mestu morate biti solidan (drugim rečima natprosečan) vozač. To se ne odnosi toliko na umeće na trkačkim stazama, koliko na rutinu, preciznost i sigurnost u svakodnevnom saobraćaju (uz maksimalno poštovanje saobraćajnih pravila).

 

Što se iskustva tiče, njega pre ili kasnije morate steći, niko se nije rodio s njim. Isto se odnosi na znanje, i ono se stiče vremenom. Stvari koje se mogu okarakterisati kao „urođene“ su umeće pisanja, istančana percepcija, i talenat da se impresije prenesu na papir. Naravno, i ovi atributi se mogu vremenom „izoštriti“ u većoj ili manjoj meri. Sve gore navedeno je prvenstveno u službi pružanja najkvalitetnije moguće informacije čitaocima.

Kokoška ili jaje?
Večito pitanje „ko je stariji, kokoška ili jaje?“ se može na neki način primeniti i na ovu našu branšu. Jedan medij čine novinari, ali isto tako autoritet medija pruža nekim novinarima dodatni kredibilitet. Dakle, u svetu automobilskog novinarstva postoje veoma uticajni magazini, sajtovi i emisije, za koje svi mahom znaju, ali isto tako postoji i nekolicina globalno poznatih novinara, koji zapravo to i nisu, već su u većoj meri „glumci“ čija su harizma i popularnost iskorišćeni za povećanje gledanosti, čitanosti i sl. (čitaj „profita“). Kao što bi rekao naš narod „para se na paru lepi“, te onaj koji ima „sredstva“ može da priušti sebi i dodatnu akviziciju.

Zelena, najpopularnija boja
Uticaj automobilskih medija na prodaju je nemerljiv. Okean zvani „tržište“ je veoma surov, a svi oni koji ne znaju njime da plove, neminovno tonu. Iz tog razloga je „sinergija“ automobilskih proizvođača i automobilskih novinara neminovna, međutim, postavlja se pitanje – da li se u tome nekada pretera? Jasno je da automobilske kompanije plaćaju za lobiranje, i u svemu tome je teško ostati potpuno neutralan, međutim, čini se, to i nije neki problem, jer, veći je problem kada se svet automobila nađe u političkim „vodama“, a pobeda Nissan Leafa na poslednjem izboru za Evropski automobil godine prilično sugeriše da se radi upravo o tome. Zelena boja je najpopularniji paravan u ova današnja vremena. Kada hoćete nešto da prodate, samo ga „obojite“ u zeleno, kada želite da proturite neku ideju, spomenite samo kako njene posledice pozitivno utiču na životnu sredinu. Ponekad, izostaviti informaciju znači isto što i slagati, a u slučaju električnih automobila i njihove „nulte emisije“ i „čistoće“, uporno se prenebregavaju neke činjenice poput toksičnih hemijskih supstanci koje se nalaze u baterijama, i o otpadu koji se na taj način stvara. Ipak, o tome ćemo opširnije neki drugi put.

Ono što se zanemaruje je da su na ovaj način uzdrmana dva noseća stuba (automobilskog) novinarstva – integritet i kredibilitet.

Prve informacije su u rukama novinara
Kada se desi ovako nešto (titula Nissan Leafa), neminovno se nameću pitanja o „stručnosti“ i „poštenim namerama“ automobilskih novinara. Retko koji automobilski novinar je inženjer, odnosno osoba koja poseduje potrebno znanje, i koja je kvalifikovana da oceni izradu, kvalitet, mehaniku automobila. Retko koji automobilski novinar je (ili je bio) vozač sa trkačkim iskustvom. Čak i pasionirani entuzijasti čine manjinu (ovo govorim iz iskustva). Kako onda vaskoliko javno mnenje može da veruje napisanom? Ono što je naša prednost, kao novinara, je to što do informacije stižemo prvi, i u izvesnom vremenskom roku je jedini imamo. Na vama je da li ćete nam verovati ili ne, a kredibilitet koji se teško i mukotrpno stiče se može srušiti u trenutku. Sistem koji trenutno postoji je takav da kompanije svoje proizvode prezentuju novinarima, koji dalje plasiraju informaciju, a ona je najčešće „prežvakani“ pres materijal.

Integritet koji se teško stiče, lako se gubi
Želite najtemeljniji, najdetaljniji i najprecizniji uvid u karakteristike nekog automobila? Ukoliko je vaš odgovor „da“, savet je – idite na automobilske internet forume, i pronaćićete ono što vas interesuje u većoj ili manjoj meri. Jedini nedostatak foruma je taj što se informacija pojavi sa malom zadrškom u odnosu na automobilske medije, koji do novog modela mahom dođu još dok nije ni stigao na tržište.

Jednog dana ćete verovatno biti u prilici da umesto do trafike odete do lokalnog dilera, sednete za simulator, i „provozate“ automobil koji treba da bude lansiran, uz kompletno informisanje u vezi sa svim detaljima koji vas interesuju. Šta mislite, da li ćete na taj način imati precizniji uvid u stanje stvari u odnosu na onaj koji možete pronaći u nekom automobilskom magazinu? Ponovo dolazimo do pitanja integriteta automobilskih medija, a on se, ponavljam, teško stiče, a veoma lako gubi.

Nissan Leaf kao „ekonomsko-politička“ vrednost
Novinari iz uticajnih evropskih medija koji su bili u žiriju, i koji su favorizovali Nissan Leaf:

Velika Britanija
Steve Croply – Autocar, What Car
Andrew English – The Daily Telegraph
Andrew Frankel – The Sunday Times, Autocar, Motorsport
Paul Horrel – Top Gear BBC, The Daily Telegraph, The Daily Express
Phil McNamara – Car Magazine

Nemačka
Thomas Imhof – MOT, Welt am Sonntag
Georg Kacher – Auto Bild, Car

Francuska
Jean-Jacques Cornaert – Le Moniteur de l’Automobile

Interesantno je da su petorica od šestorice britanskih novinara stavili Nissan Leaf na prvo mesto, davši mu ukupno 44 poena, dok je kompletna španska novinarska ekipa (6 članova) dala japanskom elektromobilu samo 2 poena! Još jedna desetka, odnosno maksimalan broj poena, je stigao iz Norveške.

Nezavisnost od pritisaka
Na kraju, kao i u drugim sferama života, i u automobilskom svetu „para vrti gde burgija neće“. Od nečega se mora živeti, rekao bi neko, ali se tu ne sme zaboraviti na neke osnovne novinarske postulate, čak i kada su automobili u pitanju: Istinitost izveštavanja, nezavisnost od pritisaka, odgovornost, korišćenje časnih sredstava… Uglavnom, i fudbalu će svanuti kada „slobodno sudijsko uverenje“ bude deo prošlosti.., jednog dana…

Pavle Barta
pavle.barta@vrelegume.rs

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery