125 godina od prvog kamiona, 70 od Setra autobusa i 25 od prvog Actrosa
Godina 2021. je vrlo posebna godina za kompaniju Daimler Trucks and Buses. Obeležavaju se čak četiri jubileja: 125 godina kamiona, 75 godina Unimoga, 70 Setre, kao i 25 godina Omniplusa i Actrosa.
Godine 1896. Gottlieb Daimler prezentovao je svoj prvi kamion, a 1951. godine je Otto Kässbohrer predstavio prvi autobus sa samonosećom karoserijom – Setra. Pet godina pre toga, prvi Unimog je pokazao svoje sposobnosti na teško prohodnom terenu. I poslednji u ovom nizu, 1996. godine prototip modernog kamiona Mercedes-Benz Actros je ugledao svetlost dana.
Prvi kamion – 1896. godina
Kada je Gottlieb Daimler prezentovao svoj prvi kamion davne 1896. godine, opremljen drvenim točkovima sa gvozdenim šinama, svet definitivno nije očekivao
ovo vozilo. U Nemačkoj nije mogao da se nađe kupac, a u Engleskoj, gde je vozilo konačno prodato, jedan član posade je morao da hoda ispred, mašući crvenom zastavom da upozori ostale učesnike u saobraćaju. Ipak, ovaj pogon od četiri konjske snage sa dvocilindarskim motorom zapremine od 1,06 litara poznat kao Phoenix bio je iskra pokretanja uspešne priče o transportu tereta.
Međutim, Phoenix nije imao mnogo zajedničkog sa pravim kamionom. Striktno gledano, bila su to preuređena kola koje su konji tada vukli ulicama. Njegova šasija bila je opremljena lisnatim oprugama napred i spiralnim oprugama pozadi. Elastično oslanjanje je bilo potrebno, ne samo zbog lošeg stanja puteva, već i zbog toga što je motor bio vrlo podložan vibracijama. Poslednji deo pogonskog sklopa je bio moderan. Kaiš je prenosio snagu motora na vratilo koje je bilo postavljeno poprečno u odnosu na uzdužnu osu vozila. Na svaki kraj vratila je postavljen mali zupčanik. Svaki zub na zupčaniku spajao se sa unutrašnjim zubima prstenastog zupčanika koji je bio čvrsto povezan sa točkom kog treba da pokreće.
Mnogo kasnije, ova konstrukcija je postala zaštitni znak Mercedes- Benz kamiona. Planetarne pogonske osovine su i danas deo konstrukcije kamiona namenjenih građevinskom transportu.
Prvi Unimog prototip – 1946. godina
Godine 1946. „Prototip 1“ Unimoga završio je svoju prvu test vožnju. Sam glavni dizajner, Heinrich Rößle, bio je za upravljačem ovog prototipa bez krova kabine i natovarenog drvetom vozio po teško prohodnim šumskim putevima u blizini grada Schwäbisch-Gmünd. Stvaranje Unimoga blisko je povezano sa teškom situacijom u posleratnom periodu, kada je Nemačka imala poteškoće u snabdevanju. Naime, 1945. i 1946. vladala je velika nestašica hrane. Upravo je ova situacija dala ideju Albertu Friedrichu, koji je dugi niz godina bio šef razvoja motora za avione Daimler- Benz AG. Razvio je poljoprivredno motorno vozilo koje bi moglo da pomogne u povećanju poljoprivredne produktivnosti.
Po završetku rata, Fridrih je obnovio kontakte sa Erhard & Söhne kompanijom za metalne konstrukcije i dobavljačem Daimler-Benz-a i u decembru 1945. godine počelo je sa radom odeljenje nadležno za poljoprivredno tržište. Fridrih je rukovodstvo projektom preneo na svog bivšeg dizajnera Heinricha Rößlera, koji je na tu funkciju stupio 2. januara 1946. godine. Za samo nekoliko nedelja, razvijen je celokupan, novi dizajn, sa motorom i menjačem pozicioniranim direktno sa desne strane centra vozila.
To je značilo da cevi koje štite pogonska vratila mogu biti pod pravim uglom u odnosu na osovine. Kao rezultat, za šasiju su bila potrebna samo četiri pogonska zgloba. Ovo je bio sjajan dizajn koji se 75 godina kasnije i dalje koristi za Unimog vozila visoke prohodnosti. U pitanju su serije U 4023/U 5023. U martu 1946. Hans Zabel iz Gaggenaua, koji je bio deo projekta od početka, skovao je termin Unimog (Universal- Motor-Gerät – univerzalno motorno oruđe) i u oktobru 1946. godine vozilo je odvezeno na prvu probnu vožnju.
Prvi Setra autobus – 1951. godina
Brend Setra ponosan je na svoje korene. Kompanija iz Ulma, Kässbohrer Fahrzeugwerke, predstavila je model S8 1951. godine. Brendu je dala ime Setra, što je skraćeno od reči „samonosiva“ (selbst-tragende). Prvi autobus proizveden u serijskoj proizvodnji sa samonosećom karoserijom, motorom postavljenim pozadi i direktnim pogonom na zadnju osovinu, predstavljen je na Međunarodnom sajmu automobila (IAA) u Frankfurtu.
Tokom poslednjih 70 godina, brend nije samo postavio standard za evropski dizajn autobusa sa šest serija modela, već je i inspirisao, promenio i unapredio ovaj sektor. Trenutno vodeći primer ove tradicionalne marke koja se uvek zalagala za najviši stepen individualnosti je S 531 DT, dvospratni autobus iz serije Setra TopClass 500.
Samo godinu dana nakon spajanja Mercedes-Benz Buses i Setra brenda u EvoBus GmbH, 1996. godine osnovan je Omniplus, brend odgovoran za sve postprodajne aktivnosti za obe marke autobusa. Osnova Omniplusa bila je prethodna uspešna organizacija usluga za korisnike ova dva brenda. Danas Omniplus ima na raspolaganju ogromnu servisnu mrežu koja obuhvata više od 650 radionica u 42 evropske zemlje i nudi usluge specifične za autobuse, originalne rezervne delove, efikasne obuke i inovativne digitalne usluge.
Mercedes-Benz Actros 1996. godina
Krajem septembra 1996. godine na IAA sajmu za komercijalna vozila, Mercedes- Benz je prezentovao svoj novi teški teretni kamion (heavy-duty truck), koji je bio revolucionarni iskorak u auto-industriji. Actros je bio prvi kamion opremljen disk kočnicama i elektronskim sistemom kočenja (EBS). Ova dva sistema su od Actrosa napravila najbezbednije vozilo u svojoj klasi. Pored toga, inovativna tehnologija poput „Telligent systems“ znatno je poboljšala efikasnost u eksploataciji.
Između ostalog, intervali održavanja su produženi za više nego dvostruko, potrošnja goriva je smanjena za 3 do 7 procenata u zavisnosti od vrste transporta, a korisna nosivost povećana je do 400 kg. Bezbednost i udobnost su takođe značajno unapređeni. Na primer, zahvaljujući Telligent sistemu kočenja , bilo je moguće skratiti put kočenja Actrosa koji vozi brzinom od 85 km/h za celu dužinu tegljača i poluprikolice. Inženjeri dizajna takođe su posvetili veliki pažnju detaljima. Nova vrsta spojlera blatobrana je smanjila prskanje tokom vožnje po kiši i slično.
Usklađenost sa životnom sredinom je takođe povećana zahvaljujući novorazvijenim, efikasnijim V-motorima i poboljšanjima u procesu montaže vozila. Unos energije smanjen je za skoro 50 procenata. Nove kabine pružale su putnicima do 47% više prostora u unutrašnjosti i dizajnirane su tako da zadovolje specifične potrebe vozača. Kabine su postale i daleko sigurnije. Sve su prošle širok spektar različitih testova sudara, kako u simulaciji tako i u stvarnim uslovima vožnje. Vazdušni jastuci i sedišta sa integrisanim zatezačem sigurnosnog pojasa takođe su bili novi.
Svaka nova generacija Actrosa je izabrana za titulu kamiona godine „Truck of the year„. Čak i danas, Actros ostaje pionir u pogledu bezbednosti.