Da li će motori s unutrašnjim sagorevanjem postati još bolji?
Kako proizvođači automobila svoje investicije preusmeravaju ka električnim pogonskim sklopovima, možda je vreme da se osvrnemo 135 godina unazad, kada je svetlost dana ugledala inovacija koja je promenila lice planete.
Već više od 135 godina, motori s unutrašnjim sagorevanjem pogone moderan svet, obezbeđujući javni i lični prevoz, transport dobara, i naravno auto-moto sport.
Još otkada je Karl Benc patentirao svoj Motorwagen s 0,7 ks januara 1886., dotični dizajn je unapređen i prilagođen na način da pruži ekonomičniju, tišu i pouzdaniju eksploataciju.
Motor s unutrašnjim sagorevanjem predstavlja životno delo briljantnih inženjera, koji su ga konstantno unapređivali, obezbeđujući da klipovi rade efikasnije i uglađenije, kroteći eksplozivnu moć koja proističe iz kombinacije ugljovodonika i kiseonika.
Međutim, čini se da je tom procesu došao kraj. Proizvođači automobila svoje resurse preusmeravaju na istraživačke programe vezane za električna vozila, što ne negira činjenicu da su tradicionalni motori s unutrašnjim sagorevanjem možda bolji nego ikada ranije.
Audi, Mercedes i Stellantis, saopštili su da neće više razvijati SUS motore. Jaguar planira da od 2025. prodaje isključivo električna vozila, a taj primer slede Rolls-Royce i Ford od 2030.
Do 2035., biće zabranjena prodaja novih automobila s tradicionalnim pogonom, tačno 150 godina nakon stvaranja Benz Patent Motorwagena.
Doduše, u nekim slučajevima klipni motori bi mogli da nastave da žive. Formula 1 još uvek ne namerava da se odrekne agregata s unutrašnjim sagorevanjem, uz planove da nova generacija koristi ugljenično neutralna sintetička goriva, tako da će ekološki momenat biti zadovoljen, uz eksploataciju jeftinije, jednostavnije pogonske jedinice s više električne snage.
Dakle, došao je trenutak da se napravi svojevrsna rekapitulacija istorije automobila kakve smo ih znali do sada, da se prisetimo svih mogućih revolucionarnih unapređenja i genijalnih inovacija, bez kojih svet ne bi bio danas ovkav kakav jeste.
Nakon ovog uvodnog članka, pozabavićemo se kultnim imenima kao što su Peugeot, Auto Union, Mercedes, Porsche, Cosworth, Toyota.., koji su ostavili dubok pečat na tehnologiju i dizajn SUS motora, često u potrazi za boljim trkačkim performansama, što se na kraju pretočilo u benefite u kojima smo uživali i mi, svakodnevni vozači.
Vrele Gume