Automobilska industrija se ubrzano kreće ka novoj eri uz sveopšte smanjivanje radne zapremine motora s unutrašnjim sagorevanjem i njihovo hibridizovanje, da bi na koncu sve bilo zamenjeno čisto električnim alternativama.
Mazda, s druge strane, odlučna je u tome da produži život automobila pogonjenim SUS agregatima, na taj način što razvija nove tehnologije koje ih čine efikasnijim.
Skyactiv je naziv koji japanski proizvođač koristi da opiše revolucionarnu seriju tehnologija, koja uključuje nove motore, menjače, karoserije i šasije, gde se svi ovi elementi optimizuju u cilju ostvarivanja maksimalne efikasnosti.
Mazda inspiraciju pronalazi „rodnom“ gradu, Hirošimi, koja se uzdigla kao industrijski centar u zapadnom Japanu početkom prošlog stoleća i podigla iz pepela nakon što su američke snage bacile atomsku bombu na nju u avgustu 1945.
Motivisana potrebom da ispuni sve strože standarde koji se tiču bezbednosti i ekoloških atributa, većina proizvođača automobila nastoji da smanji radne zapremine postojećih motora ili ih u potpunosti odbaci.
Mazda ne gaji takvu strategiju. Ona se vratila osnovama u misiji koja podrazumeva kreiranje idealnog SUS motora, tako da je revidirala svaku komponentu od fundamentalnog značaja, a te drastične promene su rezultirale nekim od najefikasnijih SUS motora u automobilskoj industriji.
Najnoviji proizvod japanske marke je Skyactiv-X, revolucionarni benzinski motor koji je lansiran 2019., kao deo dostupne palete agregata za četvrtu generaciju Mazde3.
U tradicionalnom benzinskom motoru, mešavina goriva i vazduha se pali uz pomoć svećica, dok se kod dizela to obavlja uz pomoć pritiska i visoke temperature, jer je ovo gorivo poseduje mnogo veću energetsku gustinu.
Ovo rezultira s više vazduha a manje goriva u mešavini, što je glavni razlog zašto su dizel motori efikasniji od benzinskih. Sistem kompresionog paljenja koji koriste im takođe omogućava da proizvedu viši obrtni moment pri niskim obrtajima, ali je glavni problem taj što poslovično emituju veću količinu toksičnih čestica, koje zagađuju životnu sredinu.
Inovativni Skyactiv-X ima za cilj da ponudi najbolje iz dva sveta, jer je sposoban da isporuči visok obrtni moment i gorivnu efikasnost dizela, uz „visokoturažni“ karakter benzinskog motora.
Da bi se to postiglo, 2,0-litarski četvorocilindraš koristi inovativno kompresiono paljenje kontrolisano svećicom (SPCCI), što ga čini prvim masovno proizvođenim benzincem svoje vrste.
Funkcioniše tako što komprimuje mešavinu goriva i vazduha pri višem kompresionom odnosu, što mu omogućava da radi mnogo efikasnije u poređenju s klasičnim motorom sa svećicama.
Kada se komprimovana mešavina bliži tački pri kojom može spontano da detonira, druga brizgaljka šalje dodatnu partiju goriva na svećicu. Ovo uzrokuje gotovo istovremeno povećanje pritiska u cilindrima, do tačke gde se ostatak goriva podvrgava kompresionom paljenju na sličan način kao kod dizela.
Ovo rezultira bržim i kompletnijim sagorevanjem goriva u poređenju s tradicionalnim benzinskim motorima. Uz pomoć ove tehnologije, Skyactiv-X može da proizvede oko 30 odsto više obrtnog momenta nego tipičan motor s direktnim ubrizgavanjem goriva, u isto vreme obezbeđujući više snage uz manju potrošnju.
Ovaj inovativni motor isporučuje 180 ks (132 kW) i 225 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Trenutno je dostupan u modelima Mazda3 i CX-30, uz šestostepeni MT manuelni menjač ili šestostepeni SkyActiv-Drive automatik.
Mada je Mazda predstavila sopstveni hibridni i čisto električni pogonski sklop, nastaviće svoju misiju razvoja najefikasnijih SUS motora na tržištu, što u svakom slučaju podržavamo i pozdravljamo.
Vrele Gume