Online plus

Lotus Exige Sport 350

47Pregleda

Ubica divova

„Letim kao leptir, ubadam kao pčela“, čuvene su reči legendarnog Muhameda Alija. Upravo te njegove reči mogu da se primene na novi Lotusov model


Po čemu je Lotus poznat? Naravno, po performantnim automobilima, ali pre svega po sportistima ekstremno male mase. Elise i Exige su pravi šampioni „pero lake“ kategorije, a Britanci su pronašli način da sa Exigea skinu još 51 kilogram. Rezultat dolazi u vidu novog Exige Sporta 350.

Nakon predstavljanja modela Elise Sport 200, stigao je i novi Exige Sport 350 sa samo 1125 kilograma težine. Kao što smo spomenuli, to je 51 kilogram manje u odnosu na Exige S iz koga je nastao. Odlikuje ga aluminijumska šasija i kompozitna karoserija.

Neko bi rekao da pedesetak kilograma i nije nešto posebno. Međutim, prava je umetnost skinuti toliko mase sa već lakog automobila. Inženjeri iz Hetela su instalirali novi poklopac motora, akumulator, nosače motora, centralnu konzolu, HVAC „cevovod“ i izolacione materijale. Sve ove nove komponente su lakše od onih koje zamenjuju, ostvarujući na taj način filozofiju osnivača kompanije, Kolina Čepmena – „dodavanje lakoće“.

Ispod „haube“, nalazi se kompresorski V6, prenesen iz S modela, sa 350 ks i 400 Nm. Sa manje mase koja mora da se pokreće, Exige Sport 350 je samim tim performantniji. Do „stotke“ stiže za samo 3,9 sekundi, uz maksimalnu brzinu od 274 km/h. Lotus je takođe rekalibrisao ogibljenje i šestostepenu manuelnu menjačku kutiju.

Šestostepeni automatik je takođe dostupan, dodajući 5 kilograma na ukupnu masu.

Lotus Exige Sport 350 iz perolake kategorije tuče mnogo snažnije protivnike

Lakše je brže
Ova „zabava“ na točkovima dolazi u vidu dvoseda, čiji je osnovni zadatak da vozaču donese osmeh na lice. Upravljanje je oštrije i direktnije nego kod prethodnih modela.

Ono što je interesantno je da su Lotusovi inženjeri izmerili svaku komponentu u prethodnom Lotusu Exige S, da bi smanjili masu. Žan-Mark Gale, šef „Group Lotus plc“ je prokomentarisao: „Lotus Exige se i ranije smatrao jednim od najboljih svetskih sportskih automobila, i reperom kada su u pitanje performanse i upravljivost, kako na putu tako i na stazi. Sa Exigeom Sport 350, mi smo već izuzetno brz automobil učinili još bržim, dinamičnijim i čistijim u smislu performansi, demonstrirajući na taj način dizajnersku filozofiju Lotusa – „lakše je brže“.

„Osica“
Iz 3,5 litarskog V6 agregata je izvučeno 350 ks i 400 Nm pri 4.500 o/min, što osigurava vrhunske performanse, dinamiku i progresivnu isporuku snage, dok revidirano ogibljenje i geometrija točkova značajno doprinose upravo navedenoj dinamici i preciznosti upravljanja. U kombinaciji sa manjom masom, snaga i obrtni moment Lotusa Exige Sport 350 obezbeđuju i vrhunske brojke u kojima se očitavaju performanse – 3,9 sekundi do 100 km/h i 274 km/h maksimalne brzine.

Manuelna menjačka kutija je takođe temeljno revidirana, obezbeđujući sada preciznije i brže promene stepena prenosa. Mehanizam zupčanika koristi lake, mašinski obrađene komponente od livenog aluminijuma, koje su do te mere estetski dopadljive da ne moraju biti skrivene u tunelu menjača, već je sada primenjen otvoren dizajn koji ih otkriva. Naravno, na ovaj način je dodatno smanjena i masa.

Lotus Exige Sport 350 je takođe dostupan sa šestostepenom automatskom opcijom, kod koje vozač i dalje može manuelnim putem da menja stepene prenosa ukoliko to želi, i to preko aluminijumskih papučica od kovanog aluminijuma, lociranih iza upravljača. Kontrolni panel automatskog menjača je uredno integrisan u centralnu konzolu, sa dugmićima za „parking“, „rikverc“, „neutral“ i „drajv“. Promene stepena prenosa naviše ovaj menjač obavlja za samo 240 milisekundi, uz rapidne promene naniže i automatski međugas (u Sport režimu vožnje).

Lotus Exige Sport 350 opremljen automatskim menjačem je čak za nijansu brži u sprintu do „stotke“ od manuelne verzije (3,8 sekundi), zbog elektronski optimizovanih promena stepena prenosa.

Mala masa i vrhunska aerodinamika
Prethodni, stakleni poklopac motora je zamenjen lakšim, snažnijim i krućim rešenjem sa prorezima za ventilaciju, što ne samo da smanjuje masu, spušta težište već i pomaže boljem hlađenju motora. Ovo rešenje je prvi put primenjeno na Lotus Esprit Turbu 1980.

Aerodinamika Exige Sporta 350 obezbeđuje 42 kilograma vertikalnog aerodinamičkog pritiska pri brzini od 160 km/h, čemu doprinose zadnje krilo i ravan pod automobila.

Što se tiče ogibljenja, amortizeri su krući, a revidirana je i geometrija u cilju ostvarivanja upravljivosti sa još boljim odzivom. U kombinaciji sa niskim centrom težišta i četvoroklipnim kočionim čeljustima, Sport 350 je na Lotusovoj test stazi čak 2,5 sekunde brži po krugu od Exigea S (1 minut, 29,8 sekundi). To ga čini prvim serijskim Lotusom ikada koji je uspeo da pređe krug na stazi Hetel za manje od jedne i po minute.

„Lotus Dynamic Performance Management“ (DPM) pruža tri režima vožnje – „Drive“, „Sport“ i „Race“, s tim što potonji dozvoljava viši prag gubitka trakcije, što obezbeđuje šire uglove proklizavanja pre intervencije. Sistem takođe otvara premošćujući ventil izduvnog sistema sa srednjih na visoke obrtaje motora. „Sport“ i „Race“ postavke poboljšavaju i odziv na gasu.

Enterijer u škotskom stilu
Pored performansi, bitna je i estetika, posebno kada je u pitanju jedan sportski automobil sa tako bogatim nasleđem. Sportska sedišta i tapacirung vrata su u crvenoj ili žutoj tartan temi, a dostupni su kožni i alkantara trim enterijera. Tartan tema je prvi put uvedena 1976. sa Lotus Espritom S1, a taj prepoznatljivi imidž se nastavlja sa Exige Sportom 350.

Kada je reč o opcijama za ovaj Exige, tu su naplaci od legura koje dodatno smanjuju masu za 5 kilograma, samoventilirajući i ventilirajući dvostruki diskovi, koji takođe štede dodatnih 5 kilograma, crne ili žute kočione čeljusti, klima uređaj, info-zabavni sistem, kompletan tepih i paket zvučne izolacije. Ukoliko se kupac odluči za „laku“ opciju, ukupna masa Exigea Sport 350 pada na samo 1115 kilograma.

Prednji spliter, zadnje krilo, prednji prilazni panel, krovni panel, bočni retrovizori i zadnji panel su standardno u mat crnom finišu, čime se naglašava agresivan stav automobila. Doduše, sve ove komponente mogu biti i u boji karoserije ukoliko vlasnik to želi, bez dodatnih troškova.

Žan-Mark Gale je elaborirao: „Mala masa je najvažniji aspekt našeg nasleđa i budući Lotusovi modeli će pratiti smer koji su zacrtali naši nedavno lansirani modeli Evora 400, Elise Sport i naravno Exige Sport 350. Svi su lakši i brži od svojih prethodnika. U poslednjih 15 godina, verzije Lotus Exigea su pobeđivale skuplje rivale u uporednim testovima, a očekujem da Sport 350 to nastavi. Najbolje je upravo postalo bolje“.

Naravno, svako „svoga konja hvali“, ali Lotus je sa ovim novim modelom definitivno napravio odličan posao.

Prodaja novog Exigea Sport 350 počinje u februaru 2016.

Pavle Barta
Postavljeno: 11.12.2015

Ostavite komentar