Online plus

Električni automobili

83Pregleda

Kako registrovati novi električni automobil u Srbiji?

Veliki broj čitalaca nam se obratio sa pitanjem da li je u Srbiji moguće uvesti i u skladu sa zakonom registrovati nov električni automobil. Odgovor na ovo pitanje je potvrdan uz pozamašnu birokratiju

Razbijamo automobilske mitove! Da li je u Srbiji moguće registrovati električni automobil?!

U prethodnih nekoliko godina, u Srbiji se razvio mit da je kod nas nemoguće registrovati električni automobile, što naravno nije tačno.To je sasvim moguće, i zapravo nimalo se ne razlikuje od registracije automobila koji pokreće motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Ono što je ipak drugačije i daleko komplikovanije, jeste procedura koja očekuje uvoznika električnih vozila.

Birokratska gimnastika
Za potrebe uvoza električnog vozila, uvozniku je potrebno da pribavi potvrdu od Agencije za bezbednost saobraćaja. Kako bi se dobila potvrda od Agencije, uvoznik predaje Agenciji: zahtev za izdavanje potvrde sa sledećom dokumentacijom (COC obrazac na koji će biti primenjen pregled ovlašćene laboratorije – ispitivanje saobraznosti vozila sa homologacionom dokumentacijom, homologaciona dokumentacija proizvođača, plaćena taksa u iznosu – 14.210,00RSD).

Nakon ovoga, vozilo odlazi u ovlašćenu laboratoriju koja vrši pregled odnosno ispitivanje saobraznosti vozila sa dostavljenom homologacionom dokumentacijom u skladu sa trenutnom regulativom u Republici Srbiji. Potom, ukoliko je sve u redu, laboratorija sačinjava “izveštaj o izvršenoj kontroli saobraznosti dokumentacije I vozila sa homologovanim tipom vozila” i dostavlja ga Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Ovu proceduru mora proći svaki novi tip električnog vozila, pri čemu je trošak pomenutog izveštaja laboratorije 83.160 dinara. Po primanju izveštaja iz laboratorije, Agencija za bezbednost saobraćaja sačinjava potvrdu na osnovu koje uvoznik može da uradi uvozno carinjenje vozila. Prilikom uvoznog carinjenja vozila uvoznik preko ovlašćenog špeditera podnosi odgovarajuću dokumentaciju na onovu koje će se izvršiti uvozno carinjenje vozila, a po završetku uvoznik će u zakonskom roku platiti odgovarajuće carinske dažbine.

Kako se sve to reflektuje na kupca?
Teži deo puta ulaska električnog automobile u našu zemlju do sada je završen. Dalje, kupovina I registracija ne razlikuju se od iste procedure kod automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.

Dakle, nakon što se obavi kupoprodaja električnog automobila od prodavca kupac dobija sledeća dokumenta:

– fakturu odnosno račun,
– izjavu o načinu prispeća vozila u državu,
– jedinstvenu carinsku deklaraciju i ostalu prateću carinsku dokumentaciju,
– izvod iz APR-a prodavca,
– registracioni list.

Sa ovim dokumentima, odlazi se lično ili posredstvom neke od agencija za registraciju u SUP, gde se proces registracije najnormalnije nastavlja. Prva registracija, u zavisnosti od opštine u kojoj se električni automobil registruje, košta oko 29.000 dinara, dok je sledeća registracija oko 5.500 dinara jeftinija. Osiguranje ovakvog vozila potpuno je isto kao i kod drugih automobila.

Kao što to obično biva, mit koji neko uporno plasira u srpsku javnost o nemogućnosti registracije električnih vozila nije tačan. Automobil na električni pogon sasvim je moguće registrovati, bez ikakvih problema.

Ostaje ipak nejasno, zašto veći troškovi za uvoznika za uvoz električnih automobila (plaćanje pomenute takse i izveštaja laboratorije staje oko 100.000 dinara po modelu – ne za svaku jedinicu zasebno, već za tip vozila).

I da za kraj odgovorimo na još jedno često pitanje. Da li se Tesla može registrovati u Srbiji? Može, ukoliko uvoznik prođe gore opisanu proceduru.

Izvor: Delta Motors
Tekst: Đorđe Platiša

 

Ostavite komentar