Tornado: zanimljiv istraživački projekat Grupe Renault i partnera
Autonomna mobilnost nije ograničena samo na velike gradove. Eksperimenti koji se sprovode na autonomnim vozilima moraju uključiti posebnosti slabo naseljenih ruralnih područja. Naravno, takva područja se suočavaju sa lošom saobraćajnom povezanošću i sve brojnijim izazovima savremenog doba.
Cilj nedavno završenog istraživačkog projekta Tornado bio je otkrivanje komunikacione infrastrukture i tehnologije uz koje će usluge autonomne mobilnosti postati dostupne u ruralnim i prigradskim područjima. Projekat se zasnivao na dva slučaja upotrebe, a u njemu su zajedno učestvovali industrijski i akademski partneri, aglomeracijska zajednica i lokalno stanovništvo.
U tu svrhu sprovedena su dva eksperimenta vezana uz usluge autonomne i električne mobilnosti, uključujući sveobuhvatno validacijsko ispitivanje u stvarnim uslovima:
- usluga deljene mobilnosti, testirane uz pomoć Renaulta ZOE kako bi se lokalna železnička stanica u Gazeranu direktno povezala sa poslovnim parkom Bel Air – La Forêt u Rambouilletu (na jugozapadu Pariza).
- usluga prevoza putnika na kratkim relacijama unutar poslovnog parka Bel Air.
Određivanje tehnologija potrebnih za implementaciju autonomnih rešenja mobilnosti u ruralnim i prigradskim područjima
Tehnička faza projekta Tornado zasnivala se na definisanju i razvoju rešenja za autonomnu vožnju. Isto kao i razvoju komunikacione infrastrukture i tehnologija kako bi se:
- Povećala sigurnost: mašinska i programska oprema, ugrađena i daljinski povezana rešenja, povezanost vozila sa infrastrukturom itd.
- Udovoljilo posebnim zahtevima prigradskih i ruralnih područja: uski putevi, kružni tokovi, prepreke koje smanjuju vidljivost, nedostatak oznaka na putu, promene u vrsti terena, uski tuneli sa jednom saobraćajnom trakom itd.
Misija Grupe Renault bila je sledeća: da ostvari 13 kilometara potpuno autonomne vožnje u spomenutim uslovima i tako direktno poveže železničku stanicu u Gazeranu sa poslovnim parkom Bel Air u Rambouilletu.
Cilj istraživanja
Svrha ispitivanja složenih uslova vožnje u ruralnim i prigradskim područjima bila je:
- Poboljšati perceptivne sposobnosti autonomnih vozila i omogućiti im da u stvarnom vremenu prepoznaju prepreke u krugu od 360 stepeni (vrsta prepreke, veličina i udaljenost od vozila).
- Mogućnost lociranja i kontrole autonomnog vozila (sa dopuštenim odstupanjem od 20 cm od zadate putanje) kako bi se osiguralo da sledi putanju čak i na uskim putevima i različitim terenima.
- Odgovoriti na problem privremenog gubitka GPS signala i vožnje u uslovima nepostojeće vidljivosti, na primer prilikom vožnje tunelima sa jednom trakom.
- Postići brzinu koju putnici i drugi učesnici u saobraćaju smatraju uobičajenom, tj. brzinu od 70 km/h u autonomnom načinu rada.
Imajući to na umu, saradnici na projekatu odlučili su da ispitaju funkciju različitih komponenata povezane infrastrukture. Na primer, povezanih semafora i ugrađenih kamera uz pomoć kojih vozila prepoznaju nevidljive prepreke.
Ispitivanje slučaja upotrebe zaokruženo je stvaranjem usluge prevoza „od vrata do vrata” u poslovnom parku Bel Air. Reč je o autonomnom električnom shuttle – u koji može prevesti do 10 ljudi i koji je ispitan na kružnoj ruti koja povezuje različite stanice u parku. Kako bi prevoz putnika sa jednog kraja poslovnog parka na drugi bio siguran, u shuttle su ugrađeni novi sistemi koji omogućavaju naprednu percepciju vozila, iskorišćavanje infrastrukturnih mogućnosti za širenje percepcije i automatizaciju sigurnosnih sistema.
Testiranim vozilima Renault ZOE i shuttle-om je upravljano uz pomoć iste mobilne aplikacije i naj način su sinhronizovani kako bi pružili nesmetanu uslugu tokom ispitivanja.
U dodiru sa stanovnicima
U drugoj fazi projekta istraženo je koji prevoz lokalno stanovništvo koristi i šta misli o autonomnim vozilima. Cilj je bio ispitati mišljenje stanovnika (očekivanja i sumnje) o mogućoj upotrebi usluga autonomnog prevoza u budućnosti. Takođe, proceniti njihovo zanimanje za dopunu postojećih oblika mobilnosti ciljanim, sigurnim, deljenim i ekološki prihvatljivim opcijama.
Oko 100 korisnika usluge MobiLab u aglomeracijskoj zajednici Rambouillet Territoires bilo je uključeno u različite faze ovog projekta.
Svrha testiranja autonomnih vozila Renault ZOE i u vezi s tim povezanih radionica za zajedničko stvaranje bila je proučiti način za integraciju autonomnih vozila i pratiti promene u mišljenju stanovništva o novim tehnologijama. Kao i usavršavati projekat kroz nadogradnju i/ili prilagodjavanje tehničkih komponenata s obzirom na očekivanja zajednice korisnika. Pokazalo se da korisnici žele autonomno vozilo koje se prilagođava stvarnim uslovima vožnje i koje pod zadatim ograničenjem može preći određenu rutu. Zato Renault ZOE sada možete samostalno voziti brzinom od 70 km/h (u odnosu na 50 km/h u 2019.).
Odgovor na zahteve zajednice
Električna, autonomna i deljenja mobilnost je rešenje za zajednice koje žele da povećaju mobilnost ljudi, posebno u slabije naseljenim područjima. I ne samo to. Takav oblik mobilnosti je ujedno sigurna i ekološki prihvatljiva opcija javnog prevoza.
Aglomeracijska zajednica Rambouillet Territoires odlučno se uhvatila u koštac sa problemima mobilnosti. Ne samo zbog očekivanja lokalnog stanovništva, već i kako bi se povećala privlačnost vlastitog područja. Njeno uključivanje u projekat podržale su lokalne vlasti u aglomeraciji i departmanu. Osim rešavanja regulatornih problema, razvoja drumske mreže i sprovodjenja eksperimenata u okviru projekta Tornado, zajednici Rambouillet Territoires bilo je važno i učestvovanje korisnika u oblikovanju ove buduće usluge.
Timski rad javnosti i struke
Projekat Torbadi vodio je Jedinstveni međuministarski fond (Fonds Unique Interministériel) za regije. Finansiraju ga francuska investiciona banka Bpifrance i regionalne vlasti sa područja Île-de-France, Auvergne-Rhône-Alpes i Oksitanije. U projekatu su učestvovali brojni partneri iz srodnih područja. Oni su svojom stručnošću, veštinama i inovativnošću doprineli razvoju ove ideje. Glavni voditelj projekta bila Renault Grupa.