Hyundai i Toyota su se dobro snašli u nestašici poluprovodnika, ostvarivši dobitak, dok su VW, Renault i Mercedes doživeli pad, kako po pitanju obima tako i tržišnog učešća.
Prodaja automobila u Evropi je pala za 22 odsto u decembru, zaokruživši trend prisutan čitave godine, izazvan pandemijom koronavirusa i nestašicom poluprovodnika. Na kraju, ukupna prodaja novih automobila u 2021. je bila 1,5 odsto manja nego godinu dana ranije, kaže ACEA.
Grupacije koje su se najbolje snašle u nestašici, ostvarile su najveće dobitke. Na prvom mestu, tu se radi o Hyundaiju i Toyoti. Međutim, neki drugi, poput Renaulta, Daimlera i Volkswagen grupacije, nisu prošli tako dobro, izgubivši dosta na planu obima prodaje i tržišnog udela.
Volkswagen kao marka ostaje broj 1 brend u Evropi, mada je njegova prodaja pala za 6,2 odsto na 1,27 miliona vozila. Peugeot je drugi, s „minusom“ od 2,3 odsto (724.383). To je oko 12.000 manje u odnosu na trećeplasiranu Toyotu, koja je 2020. bila šesta.
U 2021. je registrovano 11,77 miliona putničkih automobila u EU, Velikoj Britaniji i zemljama EFTA-e, saopštila je ACEA. U decembru je registrovano 950.218 vozila.
Prošla godina je po pitanju prodaje bila ekstremno varljiva, jer su proizvođači prioritet stavili na najprofitabilnije modele i elektrifikovana vozila, da bi se nekako izborili s nestašicom čipova. Nade da će se tržište rapidno oporaviti nakon koronavirusom opterećene 2020., nisu se materijalizovale, jer ni izbliza nisu dostignuti rezultati iz 2019.
Tržište je palo za 25 odsto u odnosu na 2019., kada je prodato 15,8 miliona godina. Prodaja 2020. je bila u odnosu na godinu dana ranije slabija za 24,3 odsto.
Hyundai u vođstvu
Izvesni konglomerati su ipak tržišno napredovali, a kolo vodi Hyundai grupacija s 1,02 miliona prodatih automobila u Evropi (porast od 21 odsto). U konkurenciji koncerna, korejski je četvrti, sa samo 75.000 manje prodatih jedinica iza Renaulta. Indikativna je činjenica da je Hyundai 2010. za Renaultom zaostajao 400.000 jedinica.
Prodaja Hyundaijevijih i Kijinih vozila je ekvivalentna tržišnom udelu od 8,7 odsto, što je skok s prošlogodišnjih 7, jer je kompanija uspela da izbegne negativno obustavljanje proizvodnje u fabrikama zbog nestašice čipova, a uz to je lansirao popularne modele poput novog Hyundai Tucsona.
Toyota grupacija, koja uključuje Lexus, napredovala je 9,6 odsto (760.178), što u prevodu znači da je njen tržišni udeo s 5,8 skočio na 6,5 odsto. Japanska firma je takođe uspela da izbegne najgore posledice nestašice čipova, dodavši u ponudu nove modele, uključujući Yaris Cross mali krosover. Toyota je pretekla Daimler, tako da je šesta kompanija po pitanju prodaje u Evropi.
BMW grupacija je napredovala 1,3 odsto (858.762). BMW kao marka je u „plusu“ 1,2 odsto, dok je Mini napredovao 1,7 odsto. Njihov tržišni udeo je uglavnom ostao neizmenjen sa 7,3, odsto u poređenju s ranijih 7,1.
Novoformirni Stellantis, koji je u igru ušao 16. januara prošle godine, nakon spajanja PSA grupe i Fiat Chrysler Automobilesa, završio je godinu za nijansu ispod tržišnog proseka, s prodajom od 2,38 miliona vozila (-1,8 odsto). Tržišni udeo je iznosio 20,2 odsto, isto kao i 2020.
VW grupacija je ostala najveća u Evropi, s prodajom od 2,94 miliona vozila, ali je ona pala za 3,7 odsto, za tržišni udeo od 25 odsto, što je 0,6 procentnih poena ispod rezultata iz 2020.
Renault grupacija, treća po veličini u Evropi, ostvarila je prodaju od 1,09 miliona vozila, što je „minus“ od 10,9 odsto. Tržišno učešće francuskog konglomerata je iznosilo 9,3 odsto, što je čitav procentni poen manje u odnosu na 2020.
Jaguar Land Rover je prodao 149.784 vozila, što je pad od 6 odsto. Prodaja Land Rovera je stagnirala, s „minusom“ od samo 0,9 odsto, ali je pad Jaguara mnogo značajniji (19 odsto), prvenstveno zbog nedostatka novih modela.
Daimler je takođe imao „klimavu“ godinu, s prodajom od 678.574 automobila, što je pad od 11 odsto. Tržišni udeo nemačkog koncerna je sa 6,4 pao na 5,8 odsto. Mercedes je takođe izgubio globalnu premijum krunu od BMW-a.
Ostali proizvođači su ostvarili vidno različite rezultate. Ford, koji izlazi iz većine segmenata putničkih automobila u Evropi, ostvario je prodaju od 523.907 automobila, što je pad od 19 odsto, izgubivši čitav procentni poen tržišnog udela (4,4 odsto).
Volvo je napredovao za 1,1 odsto, na 289.301, s tržišnim udelom koji se nije promenio (2,5 odsto). Nissan je nastavio da pada, ovoga puta za 14 odsto, na 249.232 prodata automobila. Mazda, koja je u partnerstvu s Toyotom na planu emisije, bila je bolja za 4 odsto, završivši godinu sa 155.434 prodata automobila.
Samo članovi ACEA-e su obračunati u kategoriji proizvođača, što isključuje Teslu i Suzuki, mada je njihova prodata uračunata u ukupne registracione brojke.
Izvor: ACEA
Ili ja nešto grešim ili ovde nešto ne štima! Reno grupacija je sa Nisanom i Dačijom ili više nije? Ako jeste onda zbir nije dobar! Pozdrav!