Nakon konferencije o objavljivanju profita u četvrtom tromesečju 2021., vrednost Teslinih akcija je doživela pad.
Kompanija je izgubila više od 100 milijardi dolara vrednosti u jednom danu, što je ekvivalentno BYD-u, ili Daimleru plus Nissanu. Twitter je bio prepun pokušaja da se objasni zašto se to dogodilo, uglavnom od strane ljudi koji su uložili svaki peni koji imaju u Tesline akcije.
Neko obučen kao robot predstavio je Tesla Optimus na Teslinom danu veštačke inteligencije – Tesla AI, a po ovim idolopoklonicima Ilona Maska, tržište ne razume koliko je Optimus zapravo revolucionaran. Ako ste propustili, to je ime Teslinog humanoidnog robota (koji još uvek ne postoji). Do sada, sve što smo videli o tome su CGI prikazi i osoba koja pleše obučena kao Optimus na sceni tokom prezentacije na Tesla AI danu.
Drugi više vole da misle kako tržište jednostavno ne može da uvidi kakav će proboj biti FSD kada bude konačno spreman. Oni ponavljaju reči Ilona Maska iznesene tokom konferencije o zaradi. Generalni direktor Tesle je ovo ponavljao do iznemoglosti kao da su ljudi previše glupi da shvate kakvu bi revoluciju predstavljali „samovozeći“ automobili. Ono što ovi „analitičari“ ne uspevaju da shvate jeste da je Ilon Musk obećao ažuriran plan za Tesline proizvode.
Drugim rečima, ljudi su želeli da saznaju vesti u vezi sa Cybertruckom, Semijem, Roadsterom i priuštivom velikoserijskom modelu, za koji neki i dalje insistiraju da treba da se nazove Model 2,uprkos Maskovom poricanju dotičnog imena. Sada se moraju suočiti s direktorom Tesle koji poriče da je famozni Model 2 čak i u razvoju.
Tržište je takođe čekalo plan vezan za ćelije 4680. Predstavljene na Tesla Battery Day 22. septembra 2020. godine, bile su prava revolucija. Ironično, akcije Tesle su takođe pale odmah nakon tog događaja: kompanija je izgubila 50 milijardi dolara tržišne kapitalizacije 23. septembra 2020.
Ovo je verovatno bio prvi znak da ljudi nisu bili voljni da veruju Muskovim obećanjima bez čvrstih dokaza o ostvarivosti. O ovim ćelijama, Mask je rekao da će ući u masovnu proizvodnju u gigafabrici u Ostinu, s Tesla Modelom Y koji se tamo proizvodi. Ovo vozilo će takođe imati strukturalni paket baterija. Ako se to zaista dogodi, Mask će nadmašiti svoje poslednje prognoze.
Na Teslinoj konferenciji o zaradi u prvom kvartalu 2021., održanom 26. aprila 2021., generalni direktor Tesle je rekao da su baterije 4680 u tom trenutku bile udaljene 12 do 18 meseci od proizvodnje. Drugim rečima, Tesla vozila bi ih dobila do aprila 2022. u najboljem slučaju ili do oktobra 2022. u najgorem. Ako prve proizvodne jedinice Modela Y opremljene njima zaista napuste gigafabriku u Ostinu u martu, to je mesec dana ranije nego što je Mask predvideo u tom trenutku. To bi bila odlična vest za kompaniju osim jednog detalja: ovih prvih 4680 ćelija proizvodi Tesla. Panasonic, najveći dobavljač baterija ove kompanije, rekao je da će ovaj format proizvoditi tek 2023. godine.
Kompanija je saopštila da „njena masovna proizvodnja zahteva nove tehnike“. Drugim rečima, radi se o procesima koji će sazreti tek za godinu dana. Povrh svega, Panasonic to ne bi radio u gigafabrici u Nevadi: proizvodnja će se odvijati u Japanu. Prema Nikkei Asia, odluka je donesena zbog „američke zamke.” Prelazak u Japan podrazumeva povećanje proizvodnje po niskoj ceni bez ugrožavanja kvaliteta i bezbednosti.
Ako se Panasonic neće usuditi da proizvodi ove ćelije u ovoj fazi razvoja, zašto bi Tesla? Da li je kompanija uradila sva neophodna testiranja kako bi se uverila da su dotične 4680 ćelije bezbedne? Da li je uveren da će biti dovoljno robusne za životni ciklus vozila? S Teslinom istorijom kontrole kvaliteta i testiranja, to je nešto o čemu treba da vlada zabrinutost, posebno kada se suočite s politikom „isporuči sada, popravi kasnije“.
Na kraju, planovi otkrivaju da je Tesla samo zabrinut za proširenje proizvodnje svojih sadašnjih vozila. Sumirajući stvari, zapravo i nije bilo konkretnog plana, već samo pokušaj da se celokupna Teslina vrednost zasnuje na novim obećanjima: humanoidni robot koji će svoju karijeru započeti „pomeranjem delova oko” Teslinih fabrika i deo softvera koji će Teslu pretvoriti u robotaksi 2015. 2016., 2017., 2018., 2019., 2020., 2021., 2022. i 2023… Svako ko iskreno traži objašnjenje zašto su Tesline akcije tako naglo pale, samo treba da pogleda činjenice: šta je kompanija obećala da će uraditi i šta je isporučila.
Teslina sadašnja tržišna kapitalizacija zasniva se na perspektivi, a ne na trenutnom stanju stvari. Gubitak vrednosti ekvivalentan vrednosti dva proizvođača automobila koja proizvode mnogo više vozila od Tesle u jednom danu pokazuje koliko je trenutno berzansko tržište ludo. Iznad svega, to pokazuje da Tesla treba da isporuči više, a obećava manje.
Vrele Gume