AktuelnoVesti

Kompjuteri na točkovima – Koliko napredna tehnologija povećava cenu automobilima?

Mora li to tako

3.66KPregleda

Elektronika sad „nosi“ skoro pola vrednosti vozila

 

Automobili sve više postaju računari na točkovima i to značajno povećava troškove proizvodnje istih, pa samim tim i konačnu cenu koštanja u salonu. U izveštaju koji je sačinio Deloitte, kompanija je primetila da se automobilska industrija drastično promenila za manje od dve decenije. Primera radi, 2004. godine svega 25% automobila je imalo vazdušne jastuke, a dosta manje od 50% je imalo elektropodesiva sedišta.

 

 

Od tada se broj elektronskih komponenti u automobilima znatno povećao, delom i zbog nametnutih savremenih sigurnosnih propisa. U izveštaju se posebno napominje da je pre 15 godina manje od 20% vozila bilo opremljeno stvarima kao što su kontrola stabilnosti, bočni vazdušni jastuci, receptori pritiska u gumama, parking senzori i sistemi za praćenje slepih tačaka. Već tokom 2017. godine većina ovih sistema bili su integrisani na više od 80% svih putničkih vozila u svetu.

 

 

Naravno, sigurnosne aplikacije su samo deo savremene tehnologije u novim automobilima. Moderna vozila su opremljena širokim asortimanom elektronike, uključujući adaptivne tempomate, retrovizore sa automatskim zatamnjenjem i preklapanjem, multimedijalne informativno-zabavne sisteme i ekrane,  mogućnosti otključavanja i aktovacije vozila sa daljine i bez ključa, pasivno otvaranje gepeka i vrata itd.

 

Noviji automobili se mogu pohvaliti i nizom funkcija za uštedu goriva, kao što su tehnologije deaktivacije cilindra, stop & go sistemi pokretanja i zaustavljanja motora, te hibridni ili električni pogonski sklopovi kojih je sve više na tržištu.

 

 

I dok niko ne poriču da su moderni automobili daleko napredniji od svojih prethodnika, slabo se govori o tome koliko nove tehnologije zapravo povećavaju troškove proizvodnje i cenu vozila. Kako Deloitte prenosi, elektronika je predstavljala 18% ukupnih troškova proizvodnje putničkih vozila 2000. godine, oko 20 procenata 2005. godine, a sada ta brojka iznosi preko 40 posto!

 

 

Očekuje se da će do rkaja decenije troškovi implementacije elektronske opreme u motorna putnička vozila dostići 45 procenata, pa možda i svih 50 posto. Da budemo precizniji, kompanija je u izveštaju saopštila da je cena poluprovodnika, materijala neophodnih za elektronske komponente,  sa oko 288 evra 2013. godine skočila na približno  369 € po vozilu danas. Očekuje se da da za samo dve godine ona bude prosečno i preko 55o evra.

 

 

Nije previše teško zaključiti da troškovi proizvodnje rastu jer vozila sada dolaze sa naprednim sigurnosnim sistemima, naprednim pogonima, višestrukim infotejment sistemima, displejima voskih rezolucija i poluautonomnom tehnologijom vožnje. Kako ovo poslednje postaje sve češće i kako se proizvođači automobila utrkuju da postignu što veći nivoe automatizacije, odnosno autonomne vožnje, uz visok nivo bezbednosti,  troškovi koje donose visoka tehnologija i njene elektronske komponente će verovatno porasti i još mnogo više.

 

 

Ovo sve nije iznenađujuće, ali bi moglo da bude zabrinjavajuće, pogotovo za naše tržište. Prvo, kako se kod nas i dalje mnogo više kupuju polovni automobili u kojima su mnoge od ovih tehnologija bile u svojim prvim i „test“ generacijama, kvarovi i troškovi popravki nam „ne ginu“.

 

Drugo, novi automobili sa visokim tehnologijama čiji su troškovi proizvodnje pa i cena uvećani, i dalje su ili nedostupni ili jako teško dostupni prosečnom srpskom kupcu automobila. Konačno, na većinu tih savremenih novotarija em nismo navikli i generalno mnogo odvlače pažnju i koncetraciju vozača, em nisu prilagođeni i predviđeni za naše uslove saobraćaja, navike vozača i vožnju po srpskim putevima. Zato, još jednom apelujemo, budite oprezni! 

 

Top Reviews

Video Widget

gallery