Online plus

Carine

215Pregleda

Smanjenje carina od Nove godine

Bližimo se primeni Prelaznog trgovinskog sporazuma koji počinje 1. januara 2010. godine, tako da bi roba iz EU u perspektivi mogla biti jeftinija, mada se čini da generalno baš i neće biti tako. Šta to znači kada su automobili u pitanju?

Iz naših izvora saznajemo da bez obzira što će carina biti snižena za brojne proizvode sa poreklom iz zemalja Evropske unije, to ne mora da znači i obavezno pojeftinjenje proizvoda na tržištu jer će u mnogim slučajevima razlika u ceni biti iskorišćena za ostvarivanje veće zarade, kao i održavanja likvidnosti firmi.
Roba je podeljena u nekoliko kategorija – „osetljive“, „neosetljive“, „veoma osetljive“ i „najosetljivije“. U zavisnosti od tih grupa proizvoda, carine će biti smanjivane u narednih tri, pet ili šest godina. Naravno, proizvodi su podeljeni u kategorije u zavisnosti od toga da li su, i u kojoj meri domaći proizvođači prisutni na tržištu sa svojim sopstvenim artiklima.

Carina će biti ukinuta za „manje osetljive“ proizvode od 1. januara 2011. U ovu grupu se ubrajaju prikolice i poluprikolice za prevoz robe, pneumatici za kamione i autobuse, ali i mobilni telefoni. Od početka 2010. godine će biti smanjene carine za „veoma osetljivu“ robu za 20 procenata od opšte carinske stope, dok je potpuno ukidanje zakazano za 1. januar 2013. U ovu kategoriju se ubrajaju automobili sa motorima zapremine od 1,0 do 1,5 litre. Od 1. januara 2010. Do početka 2013. će carina na ta vozila iznositi 7,5 procenata. Ove godine je početna carina iznosila 12,5 procenata do februara, kada je smanjena na 10 procenata u okviru primene Trgovinskog sporazuma sa EU.

Carina za „najosetljiviju“ robu, a to je ona koja se proizvodi u Srbiji, će biti konačno ukinuta 1. januara 2014. „Neosetljivim“ proizvodima, koji se ne proizvode u Srbiji, su carine ukinute u februaru ove godine.

Dakle, putnički automobili sa motorima manje zapremine će pratiti dinamiku smanjenja carina na taj način što će od 2010. do 2013 carinska stopa biti smanjivana da bi stopa od 0 procenata na uvoz ove kategorije automobila bila dostignuta 2014. godine. Što se tiče liberalizacije na uvoz automobila sa motorima veće zapremine, takođe će doći do smanjivanja carinske stope iz godine u godinu dok će carinska stopa od 0 procenata biti dostignuta 2013. godine.
Put do „podmlađivanja“ voznog parka u Srbiji je definitivno „mukotrpan“, ali dostižan, i biće interesantno videti da li će se od 1. januara 2010. bilo šta promeniti na srpskom automobilskom tržištu.

redakcija@vrelegume.rs

Ostavite komentar