Kina gradi elektro-autoput budućnosti: od sunca u pustinji do punjača od 1.000 kW

Kina ne razvija samo električne automobile, ona gradi čitav energetski sistem koji ih pokreće
Za razliku od trećerazredne EU birokratije na čelu sa komesarkom Fon der Lajen, koja je „osakatila granu“ na kojoj sedi evropska auto industrija, Kinezi pod vodstvom Komunističke partije to isto rade na mnogo dublji, praktičniji i održiv način.
Kina povezuje solarne pustinje i obalne gradove mrežom od 3.000 km UHV linija. Uz 1.000 kW punjače i preko 100 nuklearki, stvara energetski sistem koji menja globalnu autoindustriju.
Još u samom embrionu nastanka NEV (nova energetska vozila), umesto neodrživih EU zakonskih paragrafa, Kina je krenula planskim putem. Putem uporedo razvija tehnologiju električnih automobila ali i energetsku infrastrukturu koja je najvažniji deo održivosti elektro mobilnosti.
Budući da smo se na Sajmu automobila u Šangaju uverili da je CATL podigao tehnologiju brzo punjenih baterija koje sada „podnose“ DC punjače i do 1.000 kW (EU standard je od 50-160 kW), opravdano se postavilo pitanje distribucije tako enormno velike energije.
Očigledno je da za brzo punjenje baterije automobila na 1.000 kW punjaču (5 minuta za 500-600 km vožnje) nije dovoljno imati samo automobil, bateriju i punjač, već čitav energetski sistem koji to podržava
Plansko rešenje ovog izazova se zasniva na stabilnom izvoru energije, na zelenoj energiji i efikasnoj distribuciji iste.
Iz tog razloga, kineski proizvođači automobila BYD-a, Geely i XPeng su krenuli u potpuno novi proces obezbeđivanja dovoljne količine i snage električne energije. Sa namerom da obezbede dovoljno zelene energije za proizvodnju automobila. Istovremeno ubrzaju elektrifikaciju, da imaju zadovoljnog korisnika i sopstveni energetski sistem.
Projekat se zove „Električni auto put“. koji se proteže od solarnih farmi u Sinđijangu do obala Šangaja
Kina je izgradila najdužu ultra-visokonaponsku (UHV) liniju na svetu, dužu od 3.000 kilometara.
Ova linija prenosi čistu energiju iz pustinjskih vetro i solarnih zona ka industrijskom istoku zemlje, napajajući gradove, fabrike, punjače pa i gigantske pogone za proizvodnju električnih automobila.
Nova energetska mreža je „pametna mreža“ koja će optimizovati potrošnju i usmeravati energiju tamo gde je potrebno za veliki broj vozila na punjačima od 1 MW uz održavanje izuzetne stabilnosti sistema.
Kako funkcioniše “energetski autoput”
Dalekovod počinje u pustinji gde se nalaze ogromni kompleksi solarnih panela i vetroturbina. Odatle struja putuje hiljadama kilometara do istočnih provincija – regija sa najvećom potrošnjom energije.
Svaka od 42 postojeće UHV linije u Kini može da prenese više električne energije nego bilo koji sistem u Evropi ili SAD, i to uz minimalne gubitke.
UHV sistem dalekovoda za snabdevanje punjača automobila se bazira na AC naponu od preko 1.000 kV (EU 110-480 kV) koji ima tri četvrtine manji gubitak u prenosu, zauzima trećinu zemljišta i jeftiniji je u gradnji za 50% od standardnih 480 kV dalekovoda.
Mapa prikazuje najduži kineski UHV dalekovod: energija kreće iz Sinđijanga – jedne od najsunčanijih oblasti na svetu – prolazi kroz Dunhuang i Lanzhou, a završava u provinciji Anhui, gde napaja gusto naseljene obalne gradove.
Izvor: Chinese State Media, Oak Ridge National Laboratory
Šta to znači za autoindustriju?
Kina ne razvija samo električne automobile — ona gradi čitav energetski sistem koji ih pokreće.
– Brže punjenje: novi punjači od 1.000 kW (1 MW) pune baterije za 5–10 minuta
– Pametna mreža: vozila mogu i da vraćaju struju u sistem (V2G tehnologija) i budu „energetski partneri“
– Nova generacija automobila: modeli sa 800-volt arhitekturom spremni su za zaista brzo “megavat” punjenje
– Manje emisije gasova: čistija energija iz solarnih i vetroelektrana umesto iz uglja.
I na kraju podatak za energetske skeptike koji će odmah povikati „a stabilnost solarnih/vetro sistema“!
Ceo sistem ima nuklearnu podršku i sigurnost.
Kina već ima 58 aktivnih reaktora i više od 25 u izgradnji. Do 2035. planira da ima u pogonu 103 nuklearke, koje će obezbediti stabilnu energiju kada nema sunca ni vetra.
To znači da će se električna vozila puniti istom pouzdanošću kao što se danas sipaju gorivo ili gas.
Kina je izgradila “električni autoput budućnosti” koji pokreće ne samo automobile, već čitavu novu ekonomiju.
Od sunca u pustinji, preko ultravisokonaponskih linija, do punjača koji za pet minuta vraćaju 600 kilometara dometa.
Ovo je energetska mreža budućnosti koja menja pravila igre za globalnu autoindustriju.
Lidija Piroški
Urednica web i digital izdanja