AktuelnoOnline plusVesti

„Nissan je tako sjeban čoveče“

5.58KPregleda

Nešto je trulo u državi Nissan

 

Poštovani čitaoci uz dužno izvinjenje na naslovu, koji je citat naslova na uglednom portalu Jalopnik, u prilogu dostavljam analizu poslovanja kompanije Nissan na globalnom tržištu kao i na tržištu Srbije u formi odgovora kompaniji Adriatic Auto doo na niz optužbi koje su izneli povodom našeg pisanja o aktuelnim problemima brenda Nissan. Sve analize su zasnovane na navodima Bloomberg, Jalopnik i na osnovu podataka iz arhive Vrele Gume kao i na osnovu statističkih podataka dobijenih od Asocijacije Uvoznika Automobila u Srbiji.

 

 

Poštovani predstavnici kompanije Adriatic Auto doo, koju zastupa direktor Vladimir Nikčević,

 

u kontekstu vaše reakcije na tekst „Kako je propao Nissan“ objavljen na ovom portalu, koja je prepuna ličnog i profesionalnog prezira, uvreda, arogancije, pretnji i naravno izdvajanja iz konteksta mnogih navoda pomenutog teksta, smatram potrebnim da na istu odgovorim iz poštovanja prema objektivnom informisanju ali i svog ličnog i profesionalnog integriteta.

 

Osim što je takva zvanična reakcija potpuno neuobičajena jer otkriva vaše „šupljine“ u informisanosti, ali i u poslovnom i ljudskom kontekstu, ona je i dokaz kako se lično prenosi na poslovno i kako se lepo skrivati u hladovini iza velikog brenda i pečata korporacije i verovati da si ti baš taj brend.

 

Vladimire ti i tvoje kolege, sedite tu gde jeste između ostalog i zahvaljujući temeljima kompanije koje je pre više od dve decenije postavila mala ali snažna ekipa. Ken,Stanko, Boba,Brena, Lidija i mnogi drugi  stvarajući tadašnji Grand Motors uz podršku vodećih medija među kojima je i ovaj koji satanizujete a čiji sam urednik. Sama ta činjenica, ako zanemarimo naše vodeće rejtinge u regionu, bi već bila dovoljna za minimum poštovanja u obraćanju najstarijem i najpopularnijem automobilsko-nautičkom profesionalnom novinaru, takođe u regionu.

 

To je Vladimire deo opšte a ne poslovne kulture, kao i onaj da najmanje deset godina izbegavaš da me pogledaš u oči, da kažeš dobar dan i pružiš ruku. Zašto? To znaš samo ti!

 

Čitaoci i gledaoci treba konačno da spoznaju da tamo gde si ti (od predstavništva Renault-Nissan grupacije do Adriatic Auto), nema ni test automobila ni bilo kakve razmene informacija između nas, tačnije tvoje Nissan kuće i medijske organizacije Vrele Gume, kultne automobilske redakcije koja postoji 32 godine. U izrečeno ne računam ovaj tvoj dopis koji je i prva naša (i zvanična i nezvanična) komunikacija u najmanje deset godina. Verovatno je i to deo tvog shvatanja profesionalizma na koji se pozivaš? Pa još pretnja TUŽBOM!

 

Da se razumemo Vladimire, sve prošle i ove sada akuelne modele Nissana sam itekako vozio, testirao, snimio i napravio recenzije. Nisam emitovao upravo zbog profesionalizma, jer mi nismo skup uličnih trkača i baba tažvaka koji ponavljaju otrcane fraze iz recenzija već ozbiljni ljudi, profesionalci, što dokazuje i čitanost spornog članka koji je imao doseg veći nego mesečna čitanost svih specijalizovanih auto medija u Srbiji (zajedno). Jer princip „Mistery shopper“ nisam ja izmislio ali sam ga primenio u slučaju Nissana.

 

Da se vratim ipak na  suštinu, na Nissan. Za razliku od tebe i tebi sličnih koji brend posmatrate i doživljavate kao nakupci u skupim odelima, koji kupuju jeftinije da bi prodali skuplje ja i još hiljade ljubitelja automobilizma Nissan doživljavamo srcem. E to je tema teksta! Emocija Vladimire a ne Excell tabela! Trenutne brojke Nissana su jako loše, prodaja se kao pojas za spasavanje pumpa na razne načine, u ovom slučaju samoubilačkim popustima i rabatima a najverovatnije su i labudova pesma ovog brenda. O tome nešto kasnije!

 

Krenimo redom

 

1.Svima, pa i tebi je jasno da Nissan više nije onaj Nissan sa početka ovog veka i upravo sada se opet nalazi na litici na kojoj je već bio pre dolaska Carlosa Ghosna. Da te podsetim, 1999. Louis Schweitzer ondašnji CEO Renaulta je poslao Ghosna na čelo Nissana jer je Renault pokrio dug dobavljačima Nissana od 5,4 milijarde (ondašnjih) dolara i na to ime preuzeo 36,6% vlasništva kompanije. Dalje je sve istorija…

 

2. Iako ništa više nije kao što je nekada bilo, umesto tradicionalne originalnosti i prepoznatljivosti brenda dobili smo automobilsku konfekciju koja se ni po čemu ne razlikuje od jedne Kia ili Škode i koju će Kina, na moju veliku žalost u narednih pet godina verovatno oduvati sa svetske automobilske mape. Ukoliko se naravno nešto ne promeni u pristupu. Ovo je moja slobodna procena iz analize globalnih Nissan brojki.

 

Naravno, tvoje korporacijske hvalospeve o sopstvenoj uspešnosti i procente rasta prodaje u Srbiji ja vidim drugačije.

 

 

 Nedostajala ti je samo kineska elektronska tabla da objasniš, da narod shvati, budući da si očigledno poprimio iste manire odnosa prema medijima.

 

 

3.  Kada smo već kod brojki, traženih dokaza i argumentacije kao novinar sa 32 godine iskustva ne bi sebi dozvolio da pišem bez analize i argumenata, a u mojim beleškama stoji:

 

SRBIJA*

– Nissan 2018 godina, prodatih 740 komada, učešće u tržištu 2,4%

 

-Nissan 2023 godina, prodatih 504 komada, učešće u tržištu 1,6 %

 

 

– Toyota 2018 godina, prodatih 1.351 komada, učešće u tržištu 4,39%

 

-Toyota 2023 godina, prodatih 2.546 komada, učešće u tržištu 8,3 %

 

-MG i Chery 2024. zbirno prodatih u 2024, 550 komada, učešće u tržištu  2,1%

 

*Izvor: Vrele Gume arhiva/Asocijacija uvoznika

 

 

GLOBALNO*

– Nissan Kina prodaja u 2024 : Pad prodaje u iznosu od -24%

 

– Nissan Globalno 2024 :  -5,5% u avgustu (to je peti uzastopni mesec pada prodaje)

 

– Nissan III kvartal 2024:  pad operativne dobiti 99%

 

*Izvor: Bloomberg

 

 

 

4. Nissan u ovom trenutku ima dva ključna žarišta zbog kojih se opasno ljulja, da upotrebim blagu reč, jer moje ugledne kolege iz Amerike su značajno direktniji u naslovu* (*citat u Google prevodu). Uzrok tome je pre svega dešavanje na tržištima Kine i Amerike koje su Nissanu osnova  strategije i gde je plasirao čak 50% automobila u globalu. Samo ove godine u Kini su izgubili četvrtinu planiranog plasmana (-24%) što sa smanjenjem proizvodnje ranijih godina rezultira da se uskoro zatvara njihova fabrika u Kini. Razlog je jednostavan, kineski kupac traži sufisticirani EV, a Nissan je bar 3-4 godine daleko od njega, ako ikada do toga i može da dođe, jer će tada biti još sufisticiranijih verovatno autonomnih modela.

 

 

5. Dodatni problem Nissana je političko napuštanje tržišta Rusije i zatvaranje tamošnje fabrike koja je bila globalna zlatna koka ovog brenda. Pogodi ko sada u toj fabrici dovršava svoje automobile? Kineski Chery koji je preuzeo, procenjuje se oko 20% tržišta Rusije!

 

 

6. Za to vreme, crni oblaci iz Kine koji su se nadvili nad celu automobilsku industriju, kao uragan pete kategorije kose sve pred sobom a naročito „rovite“ brendove. Nissan je jedan od njih zbog činjenice da NEMA adekvatan električni model kojim bi konkurisao u Kini (tamo niko ne kupuje više klasična vozila) i da trenuitno NEMA dokazan hibridni model  koji je neophodan za opstanak u Americi. Evropa za Nissan nikada nije bila dobitna karta.

 

Ovako veliki pad globalne operativne dobiti (ključan pokazatelj poslovanja) je samo vrh ledenog brega koji ne sluti na dobro po Nissan,a zadatak nezavisnog novinara je da to istraži, obradi i plasira kao informaciju, jer publika to treba da zna pa da i time vaga kada kupuje automobil.

 

 

7. Ovde dolazimo i do vaše pravne „trik“ tvrdnje Adriatic Auto DOO da ja, Miodrag Piroški iz Srbije, Novi Sad, snižavam kreditni rejting kompanije navedenom objavom.

Realno ako vaši kreditori ne znaju, sada ih obaveštavam, (kako piše Bloomberg) da su tokom 2024. Nissan-ove deonice izgubile gotovo trećinu vrednosti (27%) zbog gore iznetih činjenica.

 

Kreditni rejting Nissana svetski analitičari na ovu temu označavaju alarmantnim naslovima, dok je S&P Global (vodeća svetska institucija za finansijske informacije i analitiku) smanjio Nissanov kreditni rejting na „JUNK“ (značenje potražiti u rečniku).

 

 

Dodatna „teškoća“ za Nissan je što po sporazumu o rebalansu sa Renaultom, moraju u ovoj situaciji investirati u otkup svojih deonica i to u vrednosti od skoro 80 milijardi jena, ili oko 500 miliona USD. Da sam ja vaš poverilac, ozbiljno bi se zapitao šta će biti sa vama ako Nissan „pukne“. Dovoljno da povučem ručnu u trezoru! Ali Vladimire, nismo deca i mi bolje obavešteni znamo da vama novci nisu problem! Jel tako? Neka sada zna i publika!

 

 

8. Da se malo osvrnem i na Srbiju i objavim par rečenica koje sam u izvornom tekstu džentlmenski prećutao, kao i gore navedene globalne problematične trendove. Dobar primer gde je danas Nissan na tržištu Srbije su recimo dva brenda iz Kine (MG i Chery) koja pre dve godine nisu ni postojala. Oni su u zbiru ove godine prodali više vozila nego ceo Nissan u Srbiji. Zašto je to tako? Zato što već ova generacija recimo MG ni po čemu nije lošija od Nissana Qashqai a pri tome imaju i odličan električni MG4. Najbolji u klasi! To garantujem glavom i bradom!

 

O Chery modelima da ne govorim, oni su već sada jedna druga dimenzija automobila a karakteristike dolazeće generacije Cheryja, za ovakav Nissan će verovatno biti nemoguća misija. Naravno i tu brojke imaju šta da kažu, jer otkako se „upisao“ na prodajnu tabelu Srbije (jun 2023.) do septembra 2024. kineski brend Chery (sa jako lošom istorijom u Srbiji) je plasirao 306 komada ili više nego polovinu prodaje Nissana u istoj godini. Da podsetim Nissan je brend koji postoji od 1930 godine.  Dalje, iz ovih trendova, očekujem da u 2025. Chery prodajni rezultat bude na nivou prodaje Nissana. A 2027. recimo…? Strah me i da pomislim.      

 

 

Da završim, za razliku od tebe Vladimire ili vas u kompaniji Adriatic Auto DOO, meni Nissan nije posao već neprežaljena ljubav, jer kada sam ga želeo nisam mogao da ga imam.

 

Svaki novi Nissan na ulici, sa punim pravom obraduje njegovog vlasnika, moje srce, i tvoj, odnosno vaš novčanik u koji zaista nemam nameru da zavirujem u duhu stare jevrjeske poslovice „živi i pusti drugog da živi“.

 

 Upravo zato, naši pogledi na svet i Nissan su sasvim različiti. A moj posao jeste da publiku informišem, da utičem na svest potrošača. Na toj publici je da veruje ili ne veruje, jer (još) nismo postali Severna Koreja da bilo ko određuje šta ću i kako ću da pišem.

 

 

Zato Vladimire, ti kao osoba na čelu vašeg Nissan profesionalnog tima, skuvaj kafu, pruži ruku, pogledaj me u oči i spremi Nissan test automobile da i naša saradnja nakon decenije i više zaživi, jer đavo je za Nissan odneo šalu, a lepa reč i gvozdenu kapiju otvara. Ili kreni drugim putem, svaka odluka će biti tvoje ogledalo.

 

 

 

Do tada, zavali se u fotelju, pusti NovaS kanal danas, i uživaj u 1.260-toj po redu epizodi TV emisije čiji sam ja autor i takođe urednik (dužina trajanja tog serijala je oko 315 dvočasovnih filmova). Posebno ti preporučujem prilog nastao u gastronomskom krugu po Mađarskoj, sa  Renaut Rafalom na njegovoj e-Tech hibridnoj tehnologiji. Takođe jedan od modela iz drugog sazvežđa u odnosu na Nissan.

 

Da li si se zapitao zašto  hibridna e-tech tehnologija nije u Nissan automobilima? Ja jesam a znam i zašto…

 

 

Naravoučenije iz svega: Ako želiš da letiš sa orlovima, ne možeš večerati sa (medijskim) kokoškama!

 

Iskreno: Miodrag Piroški

 

p.s. ovaj tekst možeš smatrati mojim odgovorom na tužbu, ukoliko se odlučite na nju.

 

12 Komentara

  1. Vozim Nissan Kaskai,od 2022.godine,sasvim fin auto,ali ne stižu više da prate tehnologiju.
    Elem,bila sam ceo septembar u Japanu i upalo mi je u oči da ga nema puno na ulicama,ali videla sam neke druge brendove (za neke nisam znala ni da postoje),kako preuzimaju tržište.
    Mislim i da im je u Srbiji cena previsoka.

  2. Pogledati ocene pouzdanosti MG modela u Britaniji a pogotovo MG4 modela, katastrofa blago rečeno. Koliko ima problema klasifikovan je kao auto za izbegavanje. Tako da nije baš sve kao u tekstu a naše tržište ko uopšte smatra relevantnim.

    1. Tačno, postoje određeni problemi sa jednim elektronskim delom u MG4 koji se bar prema rečima onih koji su imali taj problem u Srbiji (City Taxi) rešilo bez problema. U tekstu i poređenju sa Qashqai pre svega mislim na benzinski MG ZS

      1. Proverio sam i MG ZS i novi Qaskai necu komentarisati motore samo enterijer i kvalitet zavrsne obrade kao i touch skreen display zaista ne moze da se meri koliko je Nissan kvalitetniji a na MGu sta god pritisnes samo sto se ne polomi pod prstom sto je je i u skladu sa cenom kod nas

  3. Problem je u prvom tekstu koji je trebao da bude upravo ovakav, argumentovan i dobro potkrepljen dokazima. Sada je novi tekst verovatno lektorisan i sa pravne strane i to treba biti praksa jer u svom zanosu Piroski zna da bude i prilicno lican.
    Inace, ovo hvaljenje Kineza mi lici na dobar popust koji je imenovani dobio prilikom kupovine istog-nema ni kod babe za dzabe.

    1. Niti sam kupio Kineza niti oni plaćaju bilo kakvu reklamu. Jednostavno, to je tako. Mi smo obezbedili finansiranje (preživljavanje) od strane drugih, povezanih sponzora, što nam je dalo lepu slobodu, jer njima ne odgovara nezavisno mišljenje. Ovo što se vidi je samo vrh ledenog brega.
      Prvi tekst nije to sadržavao jer sve duže od 15 redova niko danas ne čita. Možda još važnije, nisam hteo da ih baš skroz blamiram ciframa

  4. Mislim da je ovaj „rat“ objavama otišao predaleko. Nama kao kupcima ili potencijalnim kupcima finansijski bilansi nisu stvar kojima ćemo se baviti, ali priča o neadekvatnoj tehnologiji i pogrešnim odlukama sa vrha Nissana je sasvim očigledna. Meni npr. zaista nije problem da priuštim novi auto iz kategorije X-Traila, ali neko sa vrha se tu zaista zaigrao ozbiljno kada je odlučio da pomenuti model nudi samo sa 1,5l trocilindrašem uparenim sa hibridom koji zajedno troši preko 12l/100km. Auto je zaista dopadljiv, odlične završne obrade ali besmislena kombinacija pogona mi je potpuno odbojna i zato ih i nema na putevima koliko ima konkurentskih modela istog cenovnog ranga.
    Na kraju, mišljenja sam da ovaj direktor zastupništva Nissana svoj bes i pitanja treba da usmeri na svog principala a ne na novinara koji je samo konstatovao da je car go…

    Doduše i urednik bi mogao malo da otupi svoju olovku malo, nije na odmet blaža retorika. Prosto nije primereno (po meni).

    1. Potpuno se slažem sa vama, uz činjenicu da riba smrdi od glave što se pokazuje i u slučaju Nissana.
      Novinar nema drugo oružje osim olovke, ona je naš krst i naš mač. Teško je reći šta je gore, ako u pretnji krivičnom prijavom i tužbom ( zbog navodne laži) nije znao ove podatke onda ulickani direktor nije ni za portira. Ako je znao a pretio onda je jasno o kakvom se čoveku radi.
      Vrele Gume su kult i institucija i jedini glas razuma koji pokušavaju da ugase! Srećom imamo publiku sa kojom smo itekako jači od njih koji rade samo za sebe i svoje bonuse, često varajući kupce.

  5. U mom Nišu ne viđam nešto puno nove modele Nissana, ali dosta viđam pretposlednje generacije Qashqaija i X-traila koji mi se baš sviđaju, ali su i kao polovni cenovno malo nedostižni.

  6. Bio sam prezadovoljni, jedan od prvih kupaca Nisan Kaškajia 1.5 dci 2015 g.. Vozili smo ga malo jer je bio drugi auto u kući i sluzio je samo za duža putovanja. Mala potrošnja, konfor, nama nije bila potrebna brza vožnja već pouzdana i stedljiva masina. Takav je i bio, posle 8 g.i predjenih , svega 48.000km hteli smo da ga zamenimo novim , redizajniranim, ali mi se iz prva motori nisu svideli 1.2, pa 1,3 pa 1,5 pa nigde e, pa mercedesov motor, pa mali motor i konacno na Sajmu u martu seo sam u novi, 2 ekrana , dva bioskopa , puno elektronike, uz voznju samo mi fali da se igram na ekranima a sutra 70 mi.godina a on prica danski,finski, engl, spanski a ja ni da beknem. 30.000 € i + a zaigra mi srce jer sve okolo mali slabi motori , 1000m3, tri cilindra i ali mnogi televizora, mnogo nepoznatih i za te pare nema e ili I ili hibrid….pa se odlučih za drugog japanca , pored, hybrid, 5.000 € jeftiniji i ima znak S, imao sam mala tri sa S i nisam se pokajao… g.Paroski ,mislim da ste mi pomogli svojim testovima i za S i za Nissan…steta sugirno bi kupio bar jos jedan kaskaji, ali isto mislim da su malo zaspali u tehn.smislu…
    Vidimo se nekom prilikom opet na Dunavcu, poz.i gospodji.

    1. Suzuki je mnogo racionalniji i pametniji izbor. Stabilan brend, dobra podrška, kvalitetan auto, odlična cena u drugoj prodaji.
      Vidimo se uz Fiš 😉

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery