Nekoliko kompanija, uključujući proizvođače automobila Volkswagen i Renault, kao i proizvođača guma Nokian Tires, u petak je iznelo planove za zatvaranje ili izmeštanje proizvodnih operacija nakon ruske invazije na Ukrajinu.
Ruske snage su u petak nastavile da napreduju dok su rakete udarale po Kijevu, a vlasti saopštile da se spremaju za napad i svrgavanje vlade.
Sjedinjene Države su u četvrtak objavile stroga ograničenja izvoza u Rusiju, ograničavajući njen pristup globalnom izvozu robe u rasponu od komercijalne elektronike i kompjutera do poluprovodnika i delova za avione. To bi moglo da navede kompanije da promene planove vezane za proizvodnju ili potraže alternativne linije snabdevanja.
Invazija je bila faktor u tome što su konsultantske firme J.D. Power i LMC Automotive smanjile procene koje se tiču globalne prodaje novih automobila za 2022. za 400.000 vozila na 85,8 miliona jedinica. Automobilska industrija je već suočena sa smajenim snabdevanjem vozilima zbog globalne nestašice poluprovodnika.
„Ionako ograničena ponuda vozila, uz visoke cene širom sveta, biće pod dodatnim pritiskom na osnovu težine i trajanja sukoba u Ukrajini“, rekao je Džef Šuster, predsednik globalnih prognoza vozila u LMC-u.
„Rast cena nafte i aluminijuma će verovatno uticati na volju i sposobnost potrošača da kupuju vozila, čak i ako se zalihe konsoliduju“, dodao je on. „Napravili smo značajnu redukciju prognoza za Ukrajinu i Rusiju zbog eskalacije sukoba između njih i posledica povezanih sa sankcijama Rusiji.“
Konflikt bi mogao da podigne cene nafte iznad 100 dolara po barelu, što bi povećalo inflatorni pritisak na evropske i američke potrošače, konstatovao je u svojoj istraživačkoj belešci analitičar iz Wells Farga, Kolin Langan. Iako su potrošači bili spremni da plate cenu višu od one na „etiketi“, da bi došli do novih vozila, stalan porast cena gasa mogao bi uticati na dugoročni oporavak, rekao je on.
Nemački Volkswagen saopštio je da će zaustaviti proizvodnju na nekoliko dana u dve nemačke fabrike nakon kašnjenja u nabavci delova proizvedenih u Ukrajini.
Francuski Renault, izvestio je da će sledeće nedelje obustaviti neke operacije u svojim fabrikama za sklapanje automobila u Rusiji, zbog uskih grla u logistici uzrokovanih nestašicama delova. Nije precizirano da li je lanac snabdevanja pogođen sukobom, ali je portparolka francuske kompanije rekla da je ta akcija posledica pojačanih kontrola na granicama između Rusije i susednih zemalja, kroz koje se delovi prevoze kamionima.
Ovaj proizvođač automobila je među zapadnim kompanijama koje su najviše izložene u Rusiji, gde ostvaruje 8 odsto svoje osnovne zarade prema Citibanku.
„Prekidi su prvenstveno prouzrokovani strožim graničnim kontrolama u tranzitnim zemljama i iznuđenom potrebom da se promeni niz uspostavljenih logističkih ruta“, saopštio je ruski ogranak kompanije, ne navodeći nijednu zemlju konkretnu.
Ruski proizvođač automobila Avtovaz, koji je pod kontrolom Renaulta, takođe je rekao da bi mogao da obustavi neke montažne linije u fabrici u centralnoj Rusiji na jedan dan, u ponedeljak, zbog konstantne globalne nestašice elektronskih komponenti. Avtovaz takođe nije pomenuo invaziju u svom saopštenju.
Finski proizvođač guma, Nokian, saopštio je da prebacuje proizvodnju nekih ključnih proizvodnih linija iz Rusije u Finsku i Sjedinjene Države, kako bi se pripremio za moguće dalje sankcije nakon invazije.
Kako se nositi s poremećajima?
Generalni direktor kompanije Aptiv, Kevin Klark, rekao je u četvrtak da je tokom poslednjih nekoliko meseci američki proizvođač automobilskih komponenti zamenio proizvodnju delova velike količine iz Ukrajine u korist proizvoda manjeg obima „tako da smo bili u boljoj poziciji da se nosimo s poremećajima“.
Japanski dobavljač, Sumitomo Electric Industries, koji zapošljava oko 6.000 ljudi u Ukrajini u proizvodnji kablova, rekao je da je obustavio rad u svojim tamošnjim fabrikama i da razgovara sa klijentima o potencijalnom preusmerivanju snabdevanja s drugih lokacija.
Ford Motor Co ima 50 odsto udela u zajedničkom preduzeću Ford Sollers, koji ima tri fabrike za sklapanje u Rusiji (prema Fordovom sajtu). „Plavi oval“ je u saopštenju naveo da je „duboko zabrinut“ zbog situacije i da će „upravljati svim uticajima“ na svoje poslovanje u realnom vremenu.
Američki proizvođač automobila je takođe rekao da će poštovati sve zakone o trgovinskim sankcijama, ali je odbio da razgovara o tome da li su Sollersove fabrike pogođene.
Mada je francuski proizvođač automobilskih delova, Valeo, saopštio da je direktan uticaj na kompaniju minimalan, invazija bi mogla da smanji obim industrijske proizvodnje i da poveća cene energije ili sirovina.
Za proizvođače automobila, jedna od briga u vezi s lancem snabdevanja stvorena tokom sukoba u Ukrajini je usredsređena na metale kao što su paladijum, platina i rodijum, koji se koriste u katalizatorima za pročišćavanje izduvnih gasova.
Rusija proizvodi oko 38 odsto svetskog paladijuma, ne računajući reciklirani materijal, rekao je Mark Vejkfild, jedan od lidera konsultantske firme AlixPartners.
„Teško je zamisliti globalni automobilski biznis u kojem nema paladijuma koji dolazi iz Rusije“, rekao je on.
Proizvođači automobila ne bi trebalo trenutno da budu zabrinuti u vezi s potencijalnim nedostatkom paladijuma, dodao je Vejkfild, jer u Londonu postoje velike zalihe ovog metala. „Put paladijuma dok se ne nađe u automobilu traje šest meseci“, dodao je on.
Cene aluminijuma su rasle i pre sukoba u Ukrajini, kaže Vejkfild. Prekid isporuka ruskog aluminijuma bi dodatno povećao troškove za proizvođače automobila.
Najveći japanski proizvođač čelika, Nippon Steel Corp, saopštio je u petak da će obezbediti alternative za sirovine koje kupuje od Rusije i Ukrajine u slučaju bilo kakvih poremećaja u snabdevanju.
Nippon Steel kupuje 14 odsto svoje potražnje peleta gvozdene rude, malih kuglica praha gvozdene rude koje se koriste u proizvodnji čelika, upravo iz tih zemalja. Zvaničnici su rekli da su nabavku preusmerili na Brazil i Australiju i da bi uticaj trebalo da bude minimalan.
Proizvođač poljoprivredne opreme Deere & Co, saopštio je u petak da je zatvorio svoju kancelariju u Ukrajini pre par nedelja kao meru predostrožnosti. U Ukrajini zapošljava oko 40 ljudi.
U međuvremenu, Rusija je saopštila da delimično ograničava pristup Facebooku kompanije Meta Platforms Inc, optužujući je za „cenzuru” ruskih medija.
Delta Air Lines Inc, koja ne obavlja usluge za Ukrajinu ili Rusiju, saopštila je u petak da je suspendovala svoju uslugu šifrovanja sa ruskom avio-kompanijom Aeroflot.
Podružnica Amazon.com Inc. za kućnu bezbednost, Ring, saopštila je da blisko sarađuje sa svojim partnerima u Squadu u Ukrajini „kako bi podržala bezbednost i dobrobit članova tima i njihovih porodica“. Prema podacima LinkedIna, Squad zapošljava više od 700 ljudi, od kojih su neki radili za istraživačku grupu Ring Ukraine, do pre otprilike godinu dana.
Amazon nije imao dodatne komentare o svom prisustvu u Ukrajini ili Rusiji, ili o tome kako će trgovinske akcije SAD uticati na njegovo poslovanje, ako uopšte.
Kinross Gold Corp sa sedištem u Torontu, saopštio je da njen podzemni rudnik zlata „Kupol“ u krajnjem severoistočnom delu Rusije radi normalno. Skoro svi zaposleni u kompaniji u zemlji su Rusi, a „Kupol“ je skladištio zalihe za celu godinu na licu mesta, s obzirom na to da posluje u hladnom regionu, saopštila je kompanija.
Kinross je dodao da analizira najnovije sankcije protiv Rusije da bi uvideo kako bi one mogle da utiču na operacije.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta