AktuelnoIstorijaOnline plus

Ukinuti performantni automobili iz Japana koji zaslužuju moderne naslednike

4.31KPregleda

Japan je iznedrio neke istinske performantne ikone, čije bismo naslednike rado videli u aktuelnoj automobilskoj eri, koju karakteriše „ dosadna uniformna konfekcija“.

 

Kada je Subaru lansirao BRZ, govorilo se da će otići u „večna lovišta“ posle samo jedne generacije. Međutim, dotična naklapanja su se pokazala pogrešnim, jer ovaj sportski kupe ulazi u drugu generaciju 2022. Nažalost, ovo nije slučaj s mnogim drugim performantnim modelima iz Japana. Mada je „Zemlja izlazećeg Sunca“ poznata po proizvodnji izuzetnih sportskih automobila, takođe je poznata po njihovom brzom ukidanju bez „prava na zamenu“.

 

Ikone poput Toyote MR2 bi dostigle izuzetne visine da su proizvođači lansirali modernije, naprednije iteracije. S tim u vezi, započećemo priču o japanskim automobilima koji zaslužuju naslednike, upravo s ovim modelom.

 

  1. Toyota MR2

 

Do istinski uspešne priče nije lako doći, baš kao ni susresti se s takvim raritetom kao što je MR2. Ipak, ovo je jedan od najboljih Toyotinih sportskih automobila u istoriji, koliko god bio „prizeman“. To može da zahvali sjajno izbalansiranoj upravljivosti, kabini iz snova i odličnom četvorocilindarskom motoru, uparenim sa superiornim petostepenim menjačem.

 

 

Toyota je MR2 prodavala u tri generacije, da bi je „stavila na klupu“, i to permanentno. Šteta, jer ovaj model ostaje jedna od najvećih sportskih ikona sa središnje pozicioniranim motorom svih vremena. Toyota bi definitivno trebalo da razmotri lanisranje moderne verzije ovog „dragulja“.

 

  1. Honda S2000

 

Ovo je jedan od najboljih japanskih automobila koji prosto „vapi“ za naslednikom. Učmalom automobilskom svetu današnjice (mimo onog rezervisanog za „hiperduboke“ džepove), zaista je potreban povratak ovakve ikone na trkačke staze. Honda S2000 je već sada poželjan kolekcionarski primerak, kako zahvaljujući sjajnim performansama, tako i činjenici da je egzistirala u samo jednoj generaciji.

 

 

Ovaj roudster sa zadnjim pogonom je pogonjen F20C 2,0-litarskim motorom s 240 ks, koji se „vrti“ do 8.300 o/min. Za razliku od mnogih drugih performantnih automobila, S2000 zahteva umešnog i pažljivog vozača, jer rani modeli nisu imali sistem kontrole prijanjanja. Ipak, u pravim rukama, ovaj automobil garantuje nezaboravnu vožnju, zahvaljujući svojoj sjajno izbalansiranoj šasiji.

 

  1. Subaru SVX

 

Čak i pre nego što je Subaru lansirao Imprezu, dizajnerski tim ovog japanskog proizvođača je bio zauzet razvojem moćnog, luksuznog GT-a. On je došao u vidu SVX-a, atraktivnog kupea s pogonom na sve točkove. Pogonio ga je 3,3-litarski bokser, isporučujući 232 ks.

 

 

Nažalost, SVX je bio preskup za brojne potencijalne kupce. Pored toga, neki neuobičajeni detalji na spoljašnjosti i u kabinskom prostoru, nisu mu išli u prilog u komercijalnom smislu, tako da je povučen s tržišta 1996. Ipak, rado bismo videli modernog naslednika ovog modela.

 

  1. Mazda RX-8

 

Mazda je poznata po tome što je rotacioni motor učinila dostupnim širokoj grupi kupaca, nakon što je RX-7 zamenio priuštiviji RX-8. Ovaj automobil je pogonjen 1,3-litarskim Wankel agregatom, koji je proizvodio 192 ili 231 ks. Konstruisan na dobro izbalansiranoj šasiji sa zadnjim pogonom, RX-8 je krajnje upravljiv i privlačan automobil za vožnju. Ko ne bi želeo da ga ponovo vidi u proizvodnji u modernijem izdanju?

 

 

S tržišta je izašao 2011. u Japanu, kada se Wankel mašina pokazala neefikasnom, ne uspešvši da prođe ekološku regulativu u Evropi. To je ujedno bio kraj za RX-8. Bilo je glasina o dolasku novog modela s rotacionim motorom, ali se sve generalno svodilo na prazne priče.

 

  1. Toyota Celica GT-Four

 

Činjenica da je svet zaboravio na GT-Four, čini ovaj automobil pravim „skrivenim draguljem“, posebno što je reč o modelu kreiranom da dominira na WRC stazama. Zapravo je konstruisan kao visokoperformantna verzija Celice Liftback, a pogonio ga je 3S-GTE motor, uparen s permanentnim pogonom na sve točkove, što ga je činilo jednim od najuspešnijih japanskih reli automobila svih vremena.

 

 

Najbolja i najnaprednija verzija GT-Foura je treća generacija ST205, koja polako ali sigurno ulazi u domen interesovanja kolekcionara, zahvaljujući vanvremenskom stajlingu i sjajnim performansama. Nažalost, teško da će doći do lansiranja naslednika ovog automobila, tako da entuzijasti mogu jedino da se oslone na kupovinu dobro održavanog polovnjaka.

 

  1. Mazda6 MPS

 

Mazda je poznat igrač u trkačkim arenama a jedan od modela zaslužnih za takav imidž je Mazda6 MPS. S 2,3-litarskim turbomotorom od 260 ks, japanska sportska limuzina je sprint do „stotke“ obavljala za samo 6,6 sekundi, uz maksimalnu brzinu od 240 km/h, što su bile izvanredne performanse za to vreme.

 

 

Ovaj model, poznat kao i Mazdaspeed6, nije se proslavio na planu prodaje, tako da je odluka kompanije da ga povuče s tržišta bila sasvim očekivana. Međutim, s odlaskom MPS „šestice“ i RX-8, sportski nastrojenim ljubiteljima Mazde je preostao samo MX-7.

 

  1. Mitsubishi 3000GT/GTO

 

Ovo je jedan od automobila koji su na scenu stupili pre svog vremena. Bio je izuzetan s tehnološkog aspekta, s uzbudljivim detaljima kao što su aktivna aerodinamika, elektronski kontrolisan izduv i elektronski kontrolisano ogibljenje. Nažalost, ovaj tehnološki napredan aspekt je u isto vreme bio blagoslov i prokletstvo za kupce. Ipak, gledajući s pozitivne strane, ovaj Mitsubishi je bio jedan od najboljih trkačkih automobila devedesetih, dok se negativna ogledala u tome što su popravke modernih sistema bile prilično skupe.

 

 

Proizvodnja je prekinuta 2000., a o eventualnom nasledniku nije bilo reči, što ne čudi, budući da je Mitsubishi 3000GT bio „ozloglašen“ zbog problema s pouzdanošću.

 

  1. Nissan Silvia

 

Jedan je od najomiljenijih modela na JDM sceni, sportski „dragulj“, koji svoje korene vuče od Datsuna CSP311, proizvođenog od 1965. do 1968. Nissan je oživeo ovaj model 1979. kao S10. Zatim su usledili S11, pa S12, sve do S15.

 

 

Potonji je bio pogonjen 2,0-litarskim motorom s 250 ks, ali je 2002. Nissan ukinuo Silviju. Mada ova japanska marka u gami i dalje ima sportiste kao što su GT-R i Z, istinskog naslednika Silvije nije bilo do dan danas.

 

  1. Mitsubishi Lancer Evolution

 

Čak i nakon što je Mitsubishi penzionisao portfolio sportskih modela, Lancer i Lancer Evo nastavljaju svoju kultnu ulogu među ljubiteljima japanskih performantnih automobila. Da podsetimo, ukinuti su 2017. odnosno 2015. godine.

 

Mitsubishi Lancer Evolution

 

Lancer Evolution je bio čuveni protagonista na svetskoj reli sceni. Krasile su ga izvrsne performanse, odgovorne za to što su vozači ovog trkača svoje rivale obično gledali u retrovizorima. Mada ga više nema, nasleđe Evoa i dalje živi i definitivno će biti još dugo s nama. Naravno, najbolja moguća stvar bi bilo oživljavanje direktnog naslednika, ali nikako u nekom SUV/krosover izdanju.

 

  1. Honda CRX

 

Hondin performantni „hot heč“ se prodavao između 1984. i 1991. Kreiran da pruži uživanje poput vožnje kartinga u praktičnom paketu, CRX je dokazao da veličina i nije tako bitna. Njegove sjajne performanse su ga učinile omiljenim među entuzijastima i tjunerima.

 

 

Već duže vreme kolaju glasine da Honda planira da lansira naslednika u električnom izdanju. Ukoliko se ispostave tačnim, CRX bi mogao da odagna „bolna sećanja“ na „poluproizvod“ zvani CR-Z, ukinut 2016.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

Top Reviews

Video Widget

gallery