Evropski proizvođači automobila žele da se zaštite od kineske dominacije u oblasti metala retke zemlje
Evropski proizvođači su u pregovorima s australijskom rudarskom kompanijom u vezi sa snabdevanjem materijalima koji će pomoći izbegavanju zavisnosti od Kine, koja dominira globalnim snabdevanjem metalima retke zemlje.
Kompanija Arafura Resources razvija Nolans projekat u severnom delu Australije, vredan 728 miliona dolara. Ovo bi trebalo da pokrije do 10 odsto globalne potražnje za retkim materijalima koji se koriste u permanentnim magnetima za elektromotore.
Ono što je od ključnog značaja je što Arafura planira da procesuira rudu blizu svoje lokacije, obezbeđujući na taj način direktno nadgledanje tretmana toksičnih nusprodukata.
„Angažovani smo zajedno s evropskim proizvođačima kako bismo im direktno isporučivali materijal“, rekao je finansijski direktor Arafurae, Piter Šerington, dodavši da očekuje da ugovori budu potpisani pre kraja godine, vezano za cene i količine.
Nova pravila o održivosti i sledljivosti „otvorila su umove proizvođača automobila u vezi sa dotičnim neophodnostima“, dodao je Šerington.
Retka zemlja se nameće kao novi izvor zabrinutosti u okviru tranzicije ka električnim automobilima. Baterijski pogonjena vozila će zahtevati ogromne količine sirovina za baterije, poput litijuma, nikla i kobalta, što vodeće proizvođače poput BMW-a, Volkswagen grupe i Tesle vodi direktno ka rudarskim kompanijama.
Očekuje se da Kina u budućnosti veći deo sopstvene proizvodnje preusmeri da domaće potrebe. Ova zemlja kontroliše dve trećine rudarenja i 85 odsto prerade retke zemlje na globalnom planu.
Potraga za novim izvorima
Tinjajuće tenzije koje su ovi elementi ranije izazivali, jer su takođe važni za primenu u naoružanju, politički su pion u podsticanju napora da se nabave van Kine.
Prošle godine, Ministarstvo odbrane SAD, preusmerilo je sredstva za finansiranje australijskog proizvođača Lynas u cilju izgradnje fabrike za preradu u Teksasu, koja će inicijalno koštati oko 30 miliona dolara. Druge kompanije koje unapređuju projekte uključuju Hastings Technology Metals i Peak Resources.
Dok proizvođači automobila, uključujući BMW, GM i Toyotu, nastoje da smanje količinu retkih metala u svojim vozilima (u proseku jedno vozilo sadrži oko 3 kilograma), prelazak na alternative ima tendenciju da automobile učini manje efikasnim. Tesla je inicijalno koristio indukcione motore, kojima nisu bili potrebni magneti, što je promenjeno s Modelom 3. Renaultovi elektromotori se izdvajaju što u njima nema metala retke zemlje.
„Da bi ste obezbedili snabdevanje u budućnosti, morate kreirati svoje sopstveno“, rekla je Džoan Đija, potpredsednica kineske Hangzhou Permanent Magnet grupe, koja je razvija magnete koji mogu da se prebacuju između dva tipa metala retke zemlje, u zavisnosti od cene. „Materijal je ključan, ali ga veoma malo ima.“
Novi zakon u Nemačkoj vezan za odgovornost u lancu snabdevanja, takođe je podstakao interesovanje, kaže Šerington. Počev od 2023., kompanije će odgovarati za društvene standarde unutar kompletne snabdevačke mreže, uključujući otpadne proizvode. U suprotnom će se suočiti s visokim novčanim kaznama.
Napori da se uspostave stabilni lanci snabdevanja, već su prisutni u Evropi, zbog čega je ona primarni region za elektromobile, i na putu je da postane najveći potrošač retkih elemenata. Evropska unija je prošle godine lansirala Evropsku alijansu za sirovine, da bi pomogla obezbeđivanju snabdevanja ključnim sirovinama, neophodnim za ostvarivanje najambicioznijeg svetskog plana u vezi s borbom protiv klimatskih promena. Na planu retke zemlje, alijansa je identifikovala 14 projekata u Evropi, za investiciju od 1,7 milijardi evra.
„Uvek je postojala svest o zavisnosti, ali dostupnost po datoj ceni je bila u redu“, rekao je CEO ERMA-e, Bernd Šefer. „To se sada menja, jer se nameće razmišljanje o ogromnim troškovima zbog potencijalne nestašice materijala.“
Vrele Gume