Naši automobili sadrže hiljade delova koji ne traju večno, mada bismo mi to naravno želeli
Ovo se posebno odnosi na komponente sistema ogibljenja, koje trpi opterećenja na svakodnevnom planu.
Amortizeri su integralni deo sistema oslanjanja vozila. Kao što im sam naziv sugeriše, oni služe za ublažavanje potresa koje izazivaju neravnine na kolovozu, održavajući u isto vreme kontakt guma s voznom površinom. U prevodu, bez amortizera nema udobne vožnje.
Kao i mnoge druge komponente, i oni imaju ogranične vek trajanja. Neki stručnjaci teoretišu da im je vek oko četiri do pet godina, odnosno 80.000 pređenih kilometara. Naravno, u stvarnosti ta brojka može izuzetno da varira u zavisnosti od tipa vozila, stila vožnje i puteva po kojima se najčešće vozi. Ono što je svakako sigurno je da će jednog dana reći „adio“.
Kada se to desi, automobil će vam to svakako „javiti“. Najočigledniji simptom je da se vozilo koje je bilo agilno i koje je krasila uglađena vožnja, odjednom ponaša kao brodić na okeanu tokom oluje.
Ako prolazite kroz poznatu krivinu i primetite naglašenije naginjanje karoserije nego obično, to znači da su amortizeri prilično istrošeni ili su u potpunosti „crkli“. U tom slučaju sav posao zapravo obavljaju opruge.
To ćete takođe osetiti tokom kočenja. Automobil će porinuti intenzivnije kada pritisnete papučicu. Takođe, biće mu potrebno više vremena i prostora da se zaustavi nego obično, što već zna da bude prilično opasno.
Još jedan simptom koji se javlja je osetna nestabilnost vozila pri visokim brzinama. Ukoliko su sve ostale komponente ogibljenja u redu, preterano naginjanje karoserije neće biti tako dramatično, ali će biti primetno, posebno kada ste dobro upoznati s poslovičnim ponašanjem vozila u tim situacijama, u vreme kada su amortizeri bili ispravni.
Treba imati u vidu da preterano naginjanje karoserije uzima danak na drugim komponentama ogibljenja, kao i pneumaticima. Ovo se tiče još jednog simptoma: ako primetite da se gume preterano ili neravnomerno troše, a automobil nije stabilan kao što je bio, proverite i zamenite amortizere.
Hidraulička tečnost curi sa strane kod nekih tipova amortizera, što često može da ukaže na postojanje problema, ali imajte u vidu da većina jedinica prosto „prirodno pusti“ malu količinu tečnosti. Ovde je ključna količina, ne prisustvo male vlažne površine.
Ukoliko iskusite neki od ovih simptoma, najbolje je da izbegavate vožnju koliko je to moguće i što pre odete u servis na proveru. Gledajte da kupite kvalitetne zamenske delove, posebno ako frekventno vozite na neravnom kolovozu.
Na tržištu postoji širok izbor zamenskih komponenti, od onih od originalnih proizvođača, koje su poslovično skupe, ali i prilično siguran izbor (ako nisu „falsifikat“), pa do raznoraznih postprodajnih proizvoda. Ovo je ujedno prilika da unapredite sistem ogibljenja na vozilu, tako što ćete se odlučiti za kvalitetnije, izdržljivjije komponente, prilagođenije vašim potrebama i stilu vožnje.
Na kraju, još jednom treba istaći da je veoma važno zameniti amortizere kada se pohabaju. Opasnost koju donosi vožnja s lošim komponentama ne treba uzeti zdravo za gotovo. Pored činjenice da rizikujete dodatna oštećenja na vozilu, efikasnost kočnog i elektronskog sistema kontrole stabilnost, značajno je redukovana, što može imati katastrofalne posledice.
Vrele Gume