Aktuelno

„SUS motori treba i dalje da žive“ – kaže ko?

4.94KPregleda

Kao što je to vrlo često slučaj, čini se da „istina“ i ovde ima dve strane

 

Sudbina motora s unutrašnjim sagorevanjem je sve samo ne zapečaćena u ovom trenutku, ali mnogi ljudi im pripisuju sudbinu ptice dodo u dekadama koje dolaze.

 

Ipak, „većina“ nije isto što i „svi“, a mnogi entiteti u okviru industrije se trude da budu različiti na ovaj ili onaj način, što je u isto vreme i tužno i pozitivno.

 

Uzmimo u obzir Saudi Aramco, bliskoistočnog naftnog giganta, koji je nedavno ušao u razvoj različitih tehnologija, koje za cilj imaju redukovanje emisije gasove staklene bašte za 50 odsto u odnosu na one regularne, koje se svakodnevno koriste.

 

Nedavna studija, koja uključuje dotične tehnologije, sprovedena je nakon ostvarivanja saradnje između naučnika iz Saudi Aramcoa, Kralj Abdula naučnog i tehnološkog univerziteta i kineskih naučnika, da bi zatim bila objavljena u „Applied Energy“ žurnalu.

 

 

Da se globalna zdravstvena kriza nije desila, saudijska kompanija bi zvanično skinula veo s dva potpuno različita koncepta „zelenih“ mašina, i to na nikada održanom Salonu automobila u Ženevi 2020. Verovatno ste primetili da smo upotrebili termin „mašina“, ne „motor“, što ne treba da čudi s obzirom na to da govorimo o jednoj naftnoj kompaniji.

 

Šta je to tako posebno u vezi s tim agregatima? U jednom slučaju se radi o ultratankom benzinskom motoru s kompresionim paljenjem, uparenim s 48-voltnim blago hibridnim električnim motorom/generatorom, koji se konceptualno ne razlikuje mnogo od Mazdinog Skyactiv X-a, s tim što je odrađen još jedan mali dodatni korak.

 

Drugi je više futuristički, jer govorimo o dvotaktnom motoru sa suprotstavljenim klipovima, gde ih ima dva po cilindru, a njihovo suprotstavljeno kretanje eliminiše potrebu za glavom motora ili ventilskim razvodom.

 

Drugonavedeni je razvijen zajedno s ekipom iz Achates Powera, koja je radila na sličnom konceptu za ARPA-e program Američkog departmana za energetiku.

 

S ukupno tri cilindra i šest klipova, uz radnu zapreminu od 2,7 litara, originalni Achates Power prototip je isporučivao 270 ks i masivnih 650 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

 

 

Po Saudi Aramcou, novi dvotaktni motor može ponuditi do 50 odsto bolju ekonomičnost u poređenju s konvencionalnim motorom slične radne zapremine i snage. Drugim rečima, zvuči kao razvoj potpuno iste jedinice koja je pogonila modifikovani Ford F-150 predstavljen na NAIAS-u 2018. u Detroitu.

 

To što možemo da vidimo jednu naftnu kompaniju koja krajnje ozbiljno ulazi u unapređenje i pre svega prolongiranje prisustva SUS motora, trebalo bi da znači dobre vesti za tradicionalne proizvođače automobila, kao i tradicionaliste u okviru vozačke populacije. SUS motor živi!

 

Da li je zaista tako? Pre nego što pružimo odgovor na to pitanje, treba da obratimo pažnju na druge stvari koje kompanija nagoveštava, stvari poput električnih vozila, koja bi činila više štete nego koristi ukoliko bi preuzela prevlast na planeti po trenutnoj stopi usvajanja.

 

 

 

„Klimatske promene i mineralni resursi, međusobno su povezani“, rekao je Amir Abdul-Manan, šef Aramcovog tima koji sarađuje u Kini sa Šangaj Điao Tong univerzitetom. „Remetilačka tranzicija mobilnosti na globalnom planu, mogla bi akcenat da stavi na snabdevanje ključnim sirovinama za proizvodnju baterija, verovatno rizikujući negativne ekološke uticaje, naročito u rudarskim zemljama, uz potencijalno stvaranje ranjivosti lanca snabdevanja.“

 

Ova izjava je data u kontekstu da većina proizvođača automobila gravitira ka sve većim i većim baterijama da bi se povećao domet električnih automobila, što definitivno nije najpametnija ideja kada je o putu u budućnost reč, i to iz mnogih razloga.

 

Pored dodatne težine, koja je tu bez obzira da li su baterije napunjene ili ne, što su one veće to su lošije performanse i bezbednosni atributi, manja je energetska efikasnost i duže je vreme punjenja.

 

 

Faktori poput načina na koji se baterije proizvode i gde se proizvodi energija potrebna za njihovo punjenje, takođe imaju veliki uticaj na stvarne prednosti masovnog prebacivanja na električne automobile. Drugim rečima, možda bi trebalo prvo da skočimo a zatim kažemo „hop“, pre nego što izvučemo i poslednji dašak „života“ iz „uskoro nefunkcionalnih“ motora s unutrašnjim sagorevanjem.

 

Šta je problem s ovakvim načinom razmišljanja? Pa, sve ove činjenice dolaze iz daleko najprofitabilnije i „najzagađujuće“ kompanije svih vremena. U prevodu, Saudi Aramco je samostalno odgovoran za preko četiri odsto globalne emisije gasova s efektom staklene bašte!

 

 

Naravno, oni žele da zaštite svoj ogroman tržišni udeo kroz promociju SUS motora, ali ono što govore o naglom prelasku na baterijski pogonjena vozila, takođe je tačno.

 

Ovde „optimizam“ kao termin dolazi do svoje jedinstvene vanjezičke stvarnosti, u potpunosti uslovljen subjektivnim afinitetima i… interesima, koja god da je „strana“ u pitanju.

 

Da li se vi ubrajate u „optimiste“ ili „pesimiste“?

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

1 Komentar

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery