TEST: Range Rover Evoque 2.0 MHEV 180D
Ekskluzivan i ekstravagantan, moćan, ali i opskuran, ekscentričan do vulgarnosti. Sve je to u jednom naš novi Evoque!
Kasper ili demon?
Čekali smo više od tri meseca da se slegnu utisci i prođe nas euforija nakon testiranja novog Range Rover Evoque druge generacije. Ovaj kompaktni sportski terenac, koji je otkriven u Londonu krajem 2018. godine, imao je ekskluzivnu evropsku premijeru na Sajmu automobila u Beogradu marta ove godine. A samo nedelju dana kasnije stigao je na test u redakciju Vrele Gume. I to sa manje od sto pređenih kilometara od kada je sišao sa proizvodne trake u engleskom Hejlvudu! Dakle, ganc nov.
Razlog što smo čekali leto da objavimo pisani test jeste nerealna egzaltiranost koja je zahvatila deo redakcije prilikom test vožnje novog Evoque, kao i davanje prednosti TV i YouTube video prilozima o ovom zaista posebnom modelu. Sada kada smo sabrali utiske, možemo da ostavimo i pisani trag o “dobrom duhu demonske krvi” koji stiže iz odaja danas, zahvaljujući ludoj ekonomskoj globalizaciji, indijsko-britanskog Land Rovera.
Baby Rover
Druga generacija Range Rover Evoque nije donela ništa spektakularno novo kada je reč o spoljnom izgledu. I dalje je ovo za mnoge najlepši SUV na tržištu, bar kada je reč o manjim modelima trenutno dominantnog segmenta u auto industriji. Prepoznatljiv kljun za Land Rover modele uz nešto iskošenije farove i naglašenije otvore za vazduh u odnosu na prethodnika, obeležja su frontalne pojave. Elegantnijem i takođe nešto agresivnijem stavu doprinosi celokupno malo zaobljeniji i kompaktniji prednji kraj. Svojim distinktivnim profilom koji naliči na kupe, druga generacija je upečatljiv naslednik vozila koje je od 2011. godine zarobilo srca ljubitelja automobila širom sveta.
Dinamična silueta Evoque-a sa karakterističnom linijom krova, uz snažno istaknute lukove točkova, uklapa mu se u imidž gradske sportske face.
Obe generacije Evoque imaju širok i vidljiv natpis marke Range Rover napred i nazad. Ne naziv modela kao neki drugi „rođaci“. To pokazuje da je od starta Evoque namenjen kao statusni simbol onima koji pre svega žele istaći da voze jedan Range Rover, više nego bilo šta drugo. Zanimljivi detalji poput skrivenih ručica za otvaranje vozila i sličnih već su postali standardni u svim novim Jaguar Land Rover modelima.
Dimenzije novog Evoque gotovo su nepromenjene u odnosu na prvu generaciju. Novi Evoque dugačak je 4.371 mm, što je vrlo slično modelima Jaguar E-Pace ili BMW X2. Nešto je duži od Audi Q2 i kraći od Q3, koji su mu svi zajedno, uslovno rečeno, konkurencija. Za neprimetnu nijansu on navodno ima veći međuosovinski razmak nego prethodnik (268 u odnosu na 266 cm). To je takođe u skladu sa konkurentima, ali je sa 165 santimetara malkice viši od svih (osim identičnog E Pace-a). Svojom konstitucijom Evoque dakle deluje idealan za gradsko švrćkanje i prikazivanje, mnogo lakše nego li sa glomaznom mu braćom RR Discovery ili RR Velar.
Pored toga, ni njegove off-road karakteristike nisu zanemarljive, naprotiv.
Naime, osim obaveznog pogona na sva 4 točka, specifikacija kaže da mu je dubina gaza na zavidnih 60 cm (idealno za ove letnje biblijske potope). Takođe, pristupni ugao mu je veći od 22 stepena, izlazni odličnih 30,6, a ugao rampe iznosi 20,7 stepeni. Dodajmo i da je rastojanje od tla među najvećima u konkurenciji. Prema zvaničnoj specifikaciji ono iznosi 212 mm. Više nego dovoljno da se konstatuje da je novi Range Rover Evoque sposoban da bude šumski čovek barem isto koliko i gradski frajer.
Ono što je karakterisalo naš testirani model jesu nezgrapne i zaista nerezonske alu felne od 21 inč. To uz nizak profil gume nije baš pogodno za pomenuto off-road kretanje. Uz to su i apsolutno nepraktične za naše saobraćajnice gde su rupe češće nego bankine. Ova dimenzija točka utiče da i pored zavidne udobnosti kabine i sedišta putnici osete gotovo svaki pregib i neravninu kojih nije malo na srpskim putevima danas. Takođe, one deluju dosta rogobatno i ružnjikavo na ovom ipak omanjem SUV modelu.
Eksterijer modela Evoque zadržao je dakle atraktivan, prefinjen i moderan dizajn. On ne odstupa od prepoznatljive filozofije britanskog giganta kojeg je kolonizovao (kakva ironija sudbine) indijski Tata Motors. Jaguar ima „baby“ verziju u vidu modela E-Space, a bratski im Range Rover svoju bebu nazvanu Evoque. Ona je upravo jedan od onih Range Rovera za kojim se ljubopitljivo i ljubomorno okreću na ulici. Ne izaziva grčenje lica i prezir prema vozaču kao Velar ponekad. Niti strah i okretanje glave da se ne susretnu pogledi sa vozačem modela Discovery. On je lep, moćan, nadmen, ali u isto vreme i nekako skroman za jednog Land i Range Rovera.
Britanska prefinjenost i srpsko mafijanje
Definitivno pozitivna stvar jeste što se Indijci ne mešaju previše u dizajn i umetnički dojam kojim su Britanci obeležili svoje automobilske ponose pod zastavom brenda Jaguar Land Rover od njegovog nastanka do današnjih dana.
Svedoci smo da mnogi, pa i premijum brendovi, mere uštede sprovode upravo na uštrb kvaliteta unutrašnjih materijala i završne obrade. U novom Range Rover Evoque to nikako nije slučaj. Luksuzan izgled, ali i kvalitet enterijera sigurno je nešto što će vas odmah oduševiti čim uđete u ovo vozilo. Mekani i fini materijali dominiraju čitavom unutrašnjošću. Naravno, ističe se i tehnološki futurizam kakav se samo zamisliti može. Čak su i retki plastični detalji lepo obrađeni i savršeno se uklapaju u ovom britanskom šmekeru.
Elegantne linije, sofisticiran dezen i skupocena završna obrada primetni su u celokupnom enterijeru.
U našem gotovo najboljem paketu opreme sa oznakom SE (bolji je samo HSE) sedišta vozača i suvozača izrađena su od tzv. perforirane granirane kože u dva tona, beloj i sivoj. Ona su elektro podesiva na čak 14 načina i imaju funkciju memorisanja odabranog položaja sedenja. Sve to čini da se zaista osećate posebno samim činom sedanja i nameštanja u novom RR Evoque.
Kokpit je takođe izrađen od vrhunskih materijala, pri čemu je volan posebno zanimljiva kombinacija hroma i kože. Elektro je podesiv u velikom rasponu u svim mogućim pravcima. To može doprineti dodatnom sportskom ugođaju ko voli (kao mi na primer). Kabinom dominiraju tri velika displeja, rešenje koje smo već videli kod na primer Velara prošle godine. O njima ćemo više u sledećem poglavlju.
Seksi panoramski krov sa mogućnošću otvaranja od gotovo ¾ ukupne površine daje dodatan gotovo erotski šarm ovom engleskom dasi. Da ne pričamo o ambijentalnom osvetljenju i osveživačima vazduha. Časkom se Evoque trasnformiše u mali putujući bordel. Sitne, ali bitne pogodnosti poput skrivenih pregradica za male stvari i telefone, kao i većih pregrada za flaše i torbice, upotpunjuju gotovo savršenu impresiju iz unutrašnjosti. Lep i ne previše koristan detalj jeste i reflektovanje potpisa – siluete Evoque na tlu sa bočnih strana automobila kada je parkiran. Sećamo se na primer Seat Ateca od pre par godina sa istom aplikacijom, kao i drugih modela iz bliske prošlosti.
Komforan i sportski ugođaj koji donosi ovaj kompaktni urbani terenac pre svega se odnosi na vozačku poziciju. Ni suvozač se svakako ne oseća loše u njemu, a i gosti na zadnjoj klupi imaju mesta za „čajanku u pet“. Sasvim dovoljno prostora na zadnjoj klupi ima čak i kada korpulentniji vozač poput našeg urednika pronađe svoj 1 od 5 miliona načina vozačkog sedenja.
Krov je dovoljno visok u svim delovima kabine, i pored blago padajuće linije zadnjeg dela. Sedišta pozadi odgovarajuće su udobna i prostrana za sve one koji bi da budu voženi kao direktori i posmatrani kao mafijaši, a da pritom ne moraju da budu nijedno ni drugo (ili su oboje istovremeno, što je češći slučaj). Ugođaju putnika pozadi doprinose i zaseban sistem (a)klimatizacije zadnjeg dela vozila, širok naslon za ruke u sredini sa dva držača za čaše, kao i klasična automobilska utičnica za struju od 12V. Uz sve to, panoramski krov čini da je vožnja nazad zaista pravo uživanje.
Ukoliko biste pak kao tradicionalni srpski vozač Range Rovera da „gepekujete“ nekog (na primer sudije u KLS takmičenju) na raspolaganju vam je prtljažnik kapaciteta fantastičnih 591 litar. Ne mogu u njemu baš da se prevoze klaviri, ali je Evoque svakako jedan od lidera u klasi i po ovoj osnovi.
Imperija uzvraća udarac
Range Rover Evoque druge generacije poseduje novi softver na koji su u JLR kompaniji vrlo ponosni. Interaktivni vozački displej od 12,3″ prima i projektuje gomilu informacija o samoj vožnji, medijima i svemu ostalom što je potrebno vozaču. Komande stužu sa volana, a posebno fascinantno izgleda kada se navigacija prikaže na celoj instrument tabli. To podseća na nove Audi Q modele, VW Tuareg ili Seat Tarraco na primer. Sistem Touch Pro Duo čini i multimedijalni desetoinčni ekran kome se može podesiti ugao odnosno položaj stajanja, što je vrlo zanimljivo i korisno. Tu je i tzv. HUD displej, zatim novi audio i navigacioni sistemi, kao i sjaset drugih potrebnih i nepotrebnih aplikacija, u skladu sa tendecijama savremene automobilske industrije. Sa paketom Smartphone direktno se može pristupiti aplikacijama optimizovanim za vozilo, koristeći ekran na dodir u samom Evoque-u. Ipak, nismo imali preteranu potrebu, a ni želju, da probamo baš sve date opcije.
Standardna oprema dolazi sa sistemom detekcije opasnosti i pomoći pri kočenju, asistencijom za održavanje u koloseku, senzorima za parkiranje, ali i modovima vožnje koji su adaptivni stanju na drumu i terenu (za sneg, blato, pesak, mokar kolovoz itd.). Skuplji paketi donose svrsishodne dodatke, poput upozorenja za mrtve uglove i pomoć pri preticanju. To je u konkretnom slučaju vrlo korisno jer je sam Evoque prilično nepregledan. Noćno prepoznavanja objekata na putu i premium LED farovi sa potpisnim dnevnim svetlima (DRL) uz automatsko paljenje pomoćnog dugog svetla noću (AHBA), samo su neki od zanimljivih dodataka. Krajnje je vreme da se naviknete na moderne sisteme kompjuterske asistencije pri vožnji, jer se bez njih definitivno više ne može.
Međutim, tek paket Park Pack je definitivno nešto što u tehnološkom smislu oduševljava kod novog Range Rover Evoque-a koji smo vozili.
On obuhvata parking asistenciju u vidu kamera od 360º, senzorsku pomoć pri parkiranju, kao i takozvani monitor za čist izlaz (Clear Sight View), odnosno poseban monitor za praćenje saobraćaja i situacije iza vozila. Naime, centralni unutrašnji retrovizor može se na dugme prebaciti na kamericu koja, zbog relativno male preglednosti zadnjeg stakla, daleko šire, jasnije i bolje oslikava stanje saobraćaja i objekata iza vozila! Kamera za podvozje dolazi u najskupljem paketu opreme i sigurno je vrlo koristan dodatak prilikom off-road vožnje. Trebalo bi naglasiti da su sve kamere vozila zaista vrlo jasne, pregledne i u odličnim rezolucijama, pa je u ovom segmentu Evoque sigurno bez konkurencije po tom pitanju.
Britanska JLR imperija potpomognuta indijskim kolonističkim kapitalom definitivno je sa modelom Evoque postavila nove standarde u kombinaciji sofisticiranog enterijera i napredne tehnologije.
Može mu se
Nisu u Land Roveru želeli mnogo da eksperimentišu kada je u pitanju ponuda agregata. Zadržali su se na proverenoj kubikaži od 1.999 cm3, odnosno na 2.0 četvorocilindričnim turbo motorima (dizel i benzin varijante).
Na testu nam je bila dizel MHEV verzija sa kompetitivnih 180 konja i 430 Nm već od 1.700 pa sve do 5.500 obrtaja u minutu.
Oznaka MHEV znači da je u pitanju blago hibridna varijanta, odnosno da je dati agregat potpomognut malim elektro motorom koga snabdeva baterija od 48 volti. On dakle ne radi samostalno već dopunjuje rad glavnog dizel agregata. Pri tome se i rekuperira štedeći energiju i smanjujući emisiju štetnih gasova, koja u ovom modelu iznosi između 145 i 155 grama CO2 po pređenom kilometru, što i dalje nije malo.
Sve to je upareno sa 9-stepenim ZF automatskim menjačem, i naravno pogonom na sva 4 točka (AWD), neizostavnim delom Range Rover modela od davnina. Komunikacija menjača sa motorom je za nijansu sporija od očekivanog, što vas može iznenaditi u trenucima jakog pritiska na papučicu gasa prilikom željenog ubrzanja i preticanja na primer. Kada smo kod ubrzanja, dodajmo i da novi Evoque do stotke stiže za 9,3 sekunde. Sasvim pristojno za jedan relativno težak SUV od skoro dve tone. Ako hoćete Kaspera da pretvorite u demona, maksimalna brzina ide i do 205 km/h. To ovog puta nije nerealno kao u mnogim modelima koje smo u poslednje vreme testirali, ali i dalje krajnje nepotrebna, jer je bezbednost vožnje ipak mnogo važnija.
A kada je reč o bezbednosti, NCAP testovi dali su najvišu moguću ocenu novom Evoque. Iako ne verujemo preterano u regularnost istih, konstitucija i kvalitet materijala, kao i količina čelika korišćenih u izradi Range Rover Evoque druge generacije, govore nam da ovaj sud nije bez osnova.
Da li je kupcima automobila koji koštaju preko 50 hiljada evra bitna potrošnja goriva? Svakako da nije presudna i da im 2-3 litra na 100 kilometara gore dole neće promeniti rešenost da sebi priušte jedno prestižno vozilo, poput novog RR Evoque. Ipak, ako teramo mak na konac i tražimo manu ovom zaista moćnom urbanom terencu, recimo da mu je potrošnja, i pored blago hibridne asistencije od koje bi se očekivala ekonomičnost, daleko veća od fabrički predviđenih, deklarisanih i presmešnih 5,7 lira na 100 km.
Naime, u našoj kombinovanoj test vožnji od blizu hiljadu kilometara (recimo polu divljoj), pokazalo se blizu deset, tačnije 9,9 litara potrošnje dizel goriva na sto kilometara, uz gradsku koja je išla i do 11-12 l i otvoren put gde smo je spuštali na 7-8 l u ekstremno štedljivim uslovima vožnje. Ali, kada posedujete jedan Range Rover, kome je to zaista važno. Masa i kvalitet vozila, kao i način vožnje i prvoklasni ugođaj koji ona donosi, kontra su argumenti relativno visokoj potrošnji. Prošireni kapacitet rezervoara iznosu 65 litara (standardni je 54), po čemu se Evoque takođe svsrtava među lidere u segmentu.
Let iznad kukavičjeg gnezda
Evoque zaista leti bez krila, poput Kaspera. Reč „evoque“ povezuju se sa prizivanjem duhova, plesom na kiši drevnih naroda, sa evociranjem uspomena, ali i sa povlačenjem u sebe. Sve to ume i naš novi Range Rover Evoque. On ume da bude dobri duh u blagoj vožnji, ali i zli demon u brzoj. Ume da gazi po velikoj kiši, da nas pojavom podseti na neka strašna prošla vremena, kao i da se pritaji u svojoj intimnoj silueti.
O komforu i luksuznom ugođaju kao prvim impresijama iz novog Range Rover mezimčeta sve je već rečeno. Malo skraćeni sedalni deo možda će vas u trenutku iznenaditi. Međutim, mogućnosti podešavanja vozačkog sedišta i njegova udobnost čine da se ova mala mana ubrzo prevaziđe. Iako mu preglednost nije jača strana, prilagodljiv ugao spoljnih retrovizora i skoro rekordna opremljenost kamericama učiniće da i ovaj nedostatak gotovo nije vredan pomena.
Blago erotski nagon prvog utiska ne napušta vas ni kada upalite motor i stisnete papučicu gasa. „Maženje“ sa Evoque kreće istog trenutka, a zavisnost od njegove šarma samo se povećava sa brojem pređenih kilometara. Zahvaljući proverenom i usavršenom agregatu, elektro asistenciji, zatim upotrebi kvalitetnih materijala i finog čelika u izradi karoserije, kao i relativno niskom koeficijentu otpora vazduha, Evoque je i tih kao duh. Gotovo je nečujan prilikom blagog kretanja, kako za spoljašnjost tako i unutar kabine. Međutim, pritiskom na gas njegova demonska ćud polako se budi i on postaje znatno glasniji. Bar u prvom trenutku viših obrtaja, dok ZF ne promeni stepen prenosa.
Već smo rekli i da se vozilo nešto sporije „kapira“ sa menjačem, ne dramatično ali po malo neočekivano za ovaj luksuzni brend.
Ipak, Evoque nakon trena razmišljanja uspeva da reaguje na željenu brzinu, te se ova „falinka“ u gradskoj ili sporijoj off-road vožnji i ne oseti. Kombinacija masivnog vozila i nešto sporije reakcije na gas donosi nam određenu, doduše minimalnu, tromost prilikom preticanja. Ništa zabrinjavajuće, ali činjenica je da u ovoj kategoriji BMW i Audi ipak imaju agilnije i poslušnije baby SUV takmace.
Iako je za jedan ovakav model ovaj dvolični duh sasvim solidan u krivinama, ipak bi mogao da bude i malo „upravljiviji“ . Odnosno da malo brže postupa u određenim situacijama, pre svega prilikom agresivnije vožnje. Još jedan dokaz da Evoque nije namenjen za jurcanje bilo kog tipa, već za šepurenje i švrćkanje. U normalnim brzinama u krivini on je stabilan, dosta dobro prijanja asfaltu i deluje bezbedno. Isto je i sa off-road vožnjom koja mu je ipak, koliko god on bio urban, u genima. Ovaj kompaktni SUV zahvaljujući dobrom ogibljenju i postavci velikih točkova na same ivice karoserije odiše stabilnošću više nego li agilnošću.
Poluautonomna vožnja jeste odlika i novog RR Evoque.
Pored sistema koji vas održava u kolovoznoj traci i upozorava na izlazak iz iste, automatskog paljenje i gašenje dugih svetala, već smo rekli da je detekcija mrtvih uglove vrlo pozitivno „računarsko pomagalo“. To upozorenje da je neko u retrovizoru kada želite da pretičete ili izađete iz vozila, čini se nikada nismo toliko koristili kao u novom Evoque. Adaptivni tempomat (onaj što „sam koči“) dolazi samo u najskupljem paketu opreme. Priznajmo, malo neočekivano i neozbiljno od ovako luksuznog brenda.
Konačno, opcije vožnje kod Range Rover Evoque ne svode se samo na proklamovane eko, komfor, dinamik ili sport varijante. Postoji naime šest „raspoloženja“ za prilagođavanje vozila uslovima na drumu i/ili terenskoj vožnji. Tako će tzv. All Terrain Progress Control (ATPC) sistem aktivirati zaštitu od proklizavanja, razlikovajući blatnjav teren, vlažnu travu, led, sneg, zemljani put ili pesak. To je zapravo sistem koji prilagođava rad motora, menjača, diferencijala i šasije spoljnim uslovima vožnje. Wade Sensing sistem sa senzorima u retrovizorima obaveštava vozača o dubini vode kroz koju prolazi vozilo i daje asistenciju za kontrolu kretanja niz nagibe. Iako ovo zvuči zaista sjajno, u praksi su ti modovi dosta slični (ili ih mi nismo u adekvatnim uslovima koristili). Takođe, nema preterane razlike ni između dinamik i komfor režima vožnje, bar kada je reč o gradskom kretanju i potrošnji koju u ta dva načina projektuje.
Range Rover Evoque 2.0 MHEV 180D |
Motor: 2.0 180D MHEV – turbo dizel, četiri cilindra, blagi hibrid; |
Svako vreme ima svoje Feme
Ekskluzivan i ekstravagantan, moćan, ali i opskuran, ekscentričan do vulgarnosti. Sve je to u jednom naš novi Evoque. I njegova cena je takva, kontraverzna, višeslojna i teška za spoznaju. Nastupa relativno skromno, sa oko 45 hiljada evra, pri čemu u startu “šiša” konkurenciju, ali u negativnom kontekstu. U datom paketu opreme Range Rover Evoque SE sa blago hibridnim MHEV pogonom penje se i na oko 60.000 evra. A uz neke dodatke cena skače i na očekivanih, ali za naše uslove zastrašujućih oko 70 hiljada evra. To je dosta skuplje od direktnih konkurenata, ali i realna cena toga da vam napred i nazad stoje velika slova RANGE ROVER. Recimo ipak da ovaj automobil taman toliko i vredi, a da je suma korektna za ciljnu grupu u vidu fudbalera, ređe košarkaša ili “umetnika” sa unosnijim ugovorima, a bogami i za sve atraktivniju felu političara i kontraverznih biznismena.
Mrtva je trka da li bi danas u Srbiji više inspiracije imao Sterija, Nušić ili Domanović. Pogotovo u domenu politike, zabave, sporta i, pogađate, autoindustrije u nas. Svaki od njih imao je svoje likove koji su uobrazili štošta usled svog materijalnog i društvenog statusa. To često može biti slučaj i sa vlasnicima Range Rovera (a zamisliti tek sa vlasnikom više desetina njih, pa još i prestižnog sportskog brenda kod nas). Bilo kako bilo, ukoliko uspete da sebi priuštite novi RR Evoque, probajte koliko je to moguće da ostanete na zemlji. Jer, što bi rekao Nušić , danas jesi, a već sutra – nisi.
Jednim pogledom |
|||
Karoserija |
Udobnost |
||
Izgled |
4,6 |
Vozačka Suvozačka |
4,6 4,5 |
Funkcionalnost |
4,2 |
Pozadi |
4,6 |
Kvalitet izrade |
4,8 |
Ukupno: |
4,57 |
Ukupno |
4,53 |
Ponašanje u vožnji
|
|
Enterijer
|
Vozne osobine Off-Road osobine |
4,1 4,6 |
|
Funkcionalnost Infotejnment |
4,6 4,5 |
Performanse |
4,2 |
Dizajn |
4,9 |
Kočnice |
4,3 |
Ponuda prostora |
4,6 |
Ukupno: |
4,30 |
Kvalitet materijala |
4,9 |
Motor |
4,5 |
Završna obrada |
4,9 |
Menjač |
4,1 |
Ukupno: |
4,73 |
Cena |
4,1 |
Prosečna ocena: 4,45 |
Tekst: Stefan Stojković
Foto: Vrele Gume & Land Rover
1 Komentar
Comments are closed.
[…] ranije opisali kao “Road Rover” će u gami kompanije biti pozicioniran izmešu modela Evoque i Velar. Takođe bi to trebalo da bude potpuno električno vozilo. Ako to zaista bude tako, onda […]