Priča sa Jadrana
Nakon skoro 15 godina u Evropu se vraća jedna od najprodavanijih limuzina na svetu. Reč je o ovde gotovo zaboravljenoj japanskoj legendi na četiri točka, modelu Toyota Camry. Duplo više vremena prošlo je od kada je dole potpisani prvi put boravio na dalmatinskom primorju, i to u Biogradu na Moru. Sećanja na to poslednje jugoslovensko letovanje maglovita su, ali morska obličja današnjeg šibeničkog događaja vraćaju neke lepe uspomene. Baš kao i Camry.
Kruna (camry) hibridne Toyota game
Novi svetski automobilski poredak, predvođen SUV generacijama, praktično je izbacio podelu automobila po segmentima. Camry Hybrid se u novu raspodelu uklopio tako što kombinuje elemente D i E klase. Nema više Avensisa, i na Auris polako zaboravljamo. Međutim, Toyota nam je vratila dve nekada omiljene “krunice”, najpre Korolu, a sada i Kemrija.
Dakle, kako bi održala prisustvo brenda u D ili/i E sedan segmentu, Toyota je posle gotovo deceniju i po i na ove prostore vratila model Camry. Još pre dve godine američki zaljubljenici u ovaj brend dobili su priliku da voze novog Kemrija. Zahvaljujući sjajnoj reakciji na model, on sada poput nekada Huna stiže i na velika vrata evropskih naroda. A međunarodna promocija novog Kemrija za Stari kontinent održava se ovog proleća upravo u Dalmaciji.
Ovaj model u ponudi odmah (i samo) stiže kao električni hibrid sa samostalnim punjenjem. Prema tome novi Camry proširuje Toyotinu liniju hibrida u Evropi na 8 modela (čik ih sve nabrojite – Prius, Auris, RAV4, Yaris, Avensis, Corolla i C-HR, valjda). Potpuno novi Camry je osma generacija limuzine koja je u svojoj prošlosti oborila mnoge rekorde. Prvi put na tržištu se pojavila sada već davne 1982. godine. Model je i pored diskontinuiteta od 2004. do sada bio prisutan u više od 100 država širom sveta, sa prodatih preko 19 miliona primeraka.
Posle gotovo četiri decenije postojanja, Camry se hvali titulom najbolje prodavanog sedana u D/E segmentu, sa godišnjom brojkom od neverovatnih 700.000 prodatih automobila
Utoliko ova nova osma generacija ima teži zadatak, pogotovo u Evropi. To je da održi nivo i eventualno poveća popularnost ove nekadašnje svetske „megastar“ limuzine. Nije s toga ni čudo što su se iz Tojote izuzetno potrudili da ovih nekoliko dana dalmatinske promocije za novinare i te kako budu na potrebnom nivou za jedan od najpopularnijih automobilskih brendova u istoriji.
Odraz u moru
Potpuno suprotno od hita najslavnijeg Šibeničanina Miše Kovača, Toyota Camry nije “ostala uvijek ista”. Naprotiv, u odnosu na tu davnu 1982. i nešto bližu 2004. godinu, ovaj model dobio je neke sasvim drugačije obrise. “Unprecedented change” (promena bez presedana) kažu u Toyoti za svoju praktično novu limuzinu. I zaista, na prvi pogled novi Camry liči na sve osim na svojih sedam predaka.
Za potrebe novog Kemri Hibrida Toyota je razvila gotovu novu platformu. Naime, prilagođenu TNGA platformu, na koju su u japanskom proizvođaču u poslednje vreme veoma ponosni, u novom Kemriju nazivaju K-GA platformom. Glavne karakteristike su joj spušteno težište, prebačena lokacija baterija za hibridni pogon ispod zadnjeg sedišta (umesto ispod prtljažnika) i generalno efikasniji dizajn. Može se reći da je ovo najviše sportska limuzina u čitavom opusu ”nesportskih” modela japanskog proizvođača.
Novi Toyota Camry je dakle niži, spušteniji, ali i aerodinamičniji od svih poznatih Tojotinih sedana
Prednji deo odlikuju tanki široki gornji gril, na koji se nadovezuju iskošena led svetla svojstvena Tojoti, kao i velika donja rešetka hladnjaka. Ovaj trapezoidni veći gril dominira celim prednjim delom, čija spuštenost je takođe fascinantna i malo zastrašujuća.
Dužina osmog Kemrija u potpunosti je u skladu sa D segmentom i iznosi 4885 mm, odnosno gotovo pet metara. Ni malo zahvalno u trenucima saobraćajnog špica koji nas je uhvatio u Šibeniku. Camry je dakle značajno veći od Avensisa, čija je praktično zamena na poluvremenu Tojotine tržišne utakmice. Takođe, širina od 184 centimetra nije nam prijala kada smo se uvukli u usku trogirsku ulicu koja nekim čudom nije jednosmerna. Sa visinom od 1445 mm, srećom, nismo imali problema. Za ljubitelje brojki recimo i da međuosovinski razmak Kemrija iznosi 2.82 metra. Konačno, ali nikako i najmanje važno, razmak od zemlje smanjen je na svega 145 mm, dakle nepunih 15 santima, što se i te kako vidi na prvi pogled, ali i oseća u vožnji.
Kemrijev elegantan i dinamičan spoljašnji izgled odlikuje se putničkom kabinom sa produženom linijom krova. Ona, u kombinaciji sa bočnim prozorima koji se protežu od prednjih do zadnjih točkova stvara zanimljiv sportski, ali i luksuzan izgled. Izrazito niske linije haube i krova kao da se blago uzdižu u zadnjem kraju. Čini se da je pozadina novog Kemrija možda je najmanje promenjen deo, odnosno deluje kao nešto već viđeno na Tojotinim sedanima. Kapacitet prtljažnika iznosi 524 litra, ili 500 sa podešenom zadnjom klupom.
Iako će novi Toyota Camry Hybrid biti dostupan u osam različitih boja karoserije, na našoj dalmatinskoj promociji bilo ih je svega dve
Biserno bela i boja koja izaziva daltonističku debatu, metalik braon ili za nekoga siva, presudite sami na osnovu fotografija. Rekli bismo ipak da ova nijansa bele boje lepše stoji novom Kemriju, pogotovo uz plavetnilo Jadranskog mora.
Ako uzmemo da na morskom vazduhu sve izgleda za 20-30 posto lepše, sada hladne glave usudili bismo se reći da eksterijer nove Toyote Camry nije “da padneš u nesvest”. Ali…
Camry na dalmatinski način
Kada se potpuno novom izgledu Kemrija doda pogled na najlepše “parče” cele jadranske obale, a zatim i morski plodovi u starom gradu Trogira… pa se sve to još i zalije vrhunskim dalmatinskim vinom… onda teško ostajete fokusirani i realni kada su u pitanju ostale karakteristike ovog modela.
Možda smo spoljnim izgledom mogli i da ostanemo ravnodušni ako ga parkiramo negde van prelepe obale. Međutim, enterijer naše bele i braon limuzine ostavio nas je bez daha (nije zbog prejedanja, verujte). Nismo imali prevelika očekivanja jer zapravo nismo znali ni šta da očekujemo od jednog praktično skroz novog modela. Međutim, unutrašnjost Kemrija zaista nas je iznenadila. Vrlo elegantno i prefinjeno, bez preteranih elemenata, ali sa stilom i ukusom, baš kao vino u Trogiru.
Unutrašnja lepota osme generacije limuzine stare 37 godina sastoji se iz idealnog spoja stila, udobnosti i umetnosti. Možda je to svojstveno nekim drugim proizvođačima više nego samoj Toyoti. Posebno se ističu dve prelepe centralne linije kokpita koje se u donjem delu stapaju u jedinstven oblik.
Spolja ne liči na Kemrija, a unutra ne liči na Tojotu
Slika govori hiljadu reči, pa ćemo gomilu nepotrebnih prideva u opisu enterijera zameniti fotografijama u nastavku. Dovoljno je samo da gledate.
Odlična kombinacija boja i materijala daje poseban šarm enterijeru Kemrija. Kada se tome dodaju prvi utisci nakon sedanja na vozačevo mesto, a to je očigledan komfor cele kabine, posebno udobnost vozačkog mesta, te dobra preglednost, vožnja koja vas čeka – jedva se dočeka.
Vožnja pored obale
“Nema više dosadnih automobila”, filozofija je Toyote koju slušamo već nekoliko godina u nazad. U modelu Camry Hybrid ona napokon ima i smisla. TNGA platforma prilagođena je tako da vožnju čini uzbudljivom, dinamičnom i zanimljivom.
Unutar kabine smanjena je visina poda i samim tim spuštenije sedenje, čega i nismo veliki ljubitelji. Međutim, vozačeva pozicija pomerena je blizu centra gravitacije, čime se dobija na dinamici i definitvno boljem utisku iz vožnje. Svi elementi dvodelne analogne instrument table, kao i multimedijalnog displeja na centralnoj konzoli, čine da je ergonomski ambijent kokpita fokusiran pre svega na vozača.
Dinamika vožnje, ponašanje u krivinima i komfor kabine su tri stvari koje bismo istakli nakon nekoliko sati vožnje nove Toyote Camry Hibryd duž jadranske obale.
Ipak, da ne bude da preterujemo u hvali, tri mane iz vožnje na brzaka. Prvo nešto tromiji svega šestostepeni CVT automatski menjač, koji ipak ne utiče na krajnju dinamiku vožnje. Promena “mode” vožnje iz Eco i Normal u Sport, svakako popravlja ovaj utisak. Druga zamerka, iako nov, standardno za Tojotu nepregledan i komplikovan centralni multimedijalni displej od 8 inča, koji svojim tipkama sa obe strane i “zatupljenom” sporom navigacijom više odvlači pažnju nego što pomaže u vožnji. Treće, i najbizarnije, beskrajno dosadno podešavanje volana “na dugme”, umesto na ručicu kao u mnogo skupljim premium modelima.
Tri prsta
Ne, nismo pokazivali tri prsta po Dalmaciji. U pitanju je deo o tehnologiji. Tri stvari koje u Tojoti ističu jesu tri razičita displeja, trozonska klima za posebnom “nano” tehnologijom, te novi JBL Premium audio sistem sa 9 zvučnika.
Pored pomenute analogne instrumental table i centralnog multimedijalnog displeja, akcenat je zapravo stavljen na head-up displej u boji od 10 inči (koji se tretira kao dodatna oprema naravno). Sve je zamišljeno tako da sva tri ekrana međusobno “komuniciraju”. Na centralnoj delu, pored automatskog menjača, nalazi se i lepo osmišljen prostor za bežično punjenje mobilnog telefona. Korisno i pametno.
Kada je reč o bezbednosti vožnje, novi Camry ima sve ono što vam na prvi pamet padne od noviteta. Tu je automatsko paljenje i gašenje (što je za ostatak saobraćaja mnogo bitnije) dugih svetala. Zatim, sistem za prepoznavanje saobraćajnih znakova koji nas dodatno podseća na mnoga bizarna ograničenja van auto puta Bratstva i jedinstva, sa obe strane izmišljenih granica. Kao i sistem za izbegavanje sudara, sa posebnom detekcijom pešaka. Prilagodljiv tempomat s punim opsegom kretanja i upozorenje o napuštanju trake sa kontrolom upravljanja zaokružuju priču o tehnologiji.
Magična reč je Hibrid
Toyota Camry Hybrid Dynamic Force, kako glasi puno ime modela, stiže nam samo u hibridnoj verziji sa osnovom od 2.487cm3 benzinskog 4-cilindričnog motora. Benzinsko-električni tandem isporučuje ukupno 218 konjskih snaga. Camry je dakle dostupan isključivo kao hibrid sa samostalnim punjenjem i to sa potpuno novim hibridnim električnim sistemom. Njegov 2.5 litarski VVT-i HSD električni pogon pokušava da kombinuje smanjenu potrošnju goriva i nižu emisiju štetnih gasova. Sve je to povezano na pomenuti CVT šestostepeni automatski menjač, prema kojem ne gajimo preterano pozitivno mišljenje iskreno.
U brojkama to znači sledeće. Oko 4,3 l/100km projektovane potrošnje benzina (u našoj nešto agresivnijoj vožni pokazalo se oko 5), sa fabrički predviđenih svega 98-101 g/km emitovanja CO2. Hibridni sistem čini baterija od 244.8 volti, kapaciteta 6.5 Ah. Elektro motor samostalno isporučuje maksimalnih 177 kS, pri 5.700 obrtaja. Zvanični obrtni moment ovog hibrida je 221 Nm između 3.600 i 5.200 obrtaja (samo termičkog motora). Maksimalna brzina novog Kemri Hibrida jeste 180 km/h, a do “stotke” dolazi za nekih 8,3 sekunde.
Pogled u budućnost (ne Srbije)
Novim Kemrijem koji je predstavljen u Šibeniku, Toyota pokušava da odgovori na projektovanu veću potražnju za hibridnim vozilima u Evropi. Da li će tako i biti, videćemo. Ono što je sigurno, u Srbiji su kupci još uvek veoma skeptični kada je o hibridima reč. Ako se na to doda da novi Camry ima dve ipo hiljade kubika i samim tim cenu registracije od nekih 80 hiljada dinara (oko 350e više nego za 2.0), dolazimo do činjenice da će kod nas Kemri Hibrid imati veoma tešku prođu. Trebalo bi naravno imati na umu da se troškovi vožnje sa ovako smanjenom potrošnjom dosta redukuju, kao i izdaci na održavanje vozila.
U Toyota Srbija imali su sluha i razumevanja za gore navedeno, pa je je startna akcijska cena novog Toyota Camry Hybrid-a više nego pristojnih 32.900 evra (Style osnovni model), za jednu stvarno kvalitetnu limuzinu D/E segmenta. U svom najskupljem paketu opreme Premium (pored ova dva postoje i dva srednja paketa) cena novog Kemrija Hibrid ne prelazi 41 hiljadu evropskih zelembaća, što svakako nije previše za ovakav automobil. Bar po našem skromnom mišljenju.
Nadamo se s toga da i ova naša “jadranska priča”, po ugledu na naslov još jednog poznatog Šibeničanina, Simu Matavulja, neće ostati samo “prazna priča”.
Tekst: Stefan Stojković
Foto: Vrele Gume & Toyota
8 Komentara
Comments are closed.
[…] iznutra. Toyota čini se već godinama kuburi sa jeftinim enterijerom, čast izuzecima u vidu Camry-ja i Land Cruisera. Da li su nam očekivanja bila prevelika jer je upravo dobio gore pomenuto […]
[…] Ne znamo za vas, ali mi smo se već umorili od identičnih unutrašnjosti „novih“ Toyota modela. U prethodnih par godina testirali smo ih pregršt, od Yarisa i Corolla hečbeka, sedana i karavana, preko nekoliko RAV-a 4 (hibrida i benzinca), pa i prvog CH-R-a. Svi oni imali su manje-više istu unutrašnjost, što nije retkost današnje automobilske industrije kada se novi modeli „štancuju na kilo“. Čast izuzetku koji je, u svakom mogućem pogledu, bio Toyota Camry. […]
[…] Lexus ES 250 najavljen za jesen imaće AWD opciju pogona na sve točkove, preuzetu iz novih modela Toyota Camry i Avalona. Ponuda će važiti samo za slabiju, ES 250 varijantu sa 2,5-litarskim […]
[…] Toyota Camry je uspešno predstavljena i pušten u prodaju ove godine u celoj Evropi. Ona se prodaje isključivo […]
Probali novu Toyotu Camry pre dva dana. Ova je bila crna sa belom kožom unutra. Kontrolisani kič i neverovatan komfor. Sjajna u vožnji, pogotovo za nekoga ko je dosada (ao je, npr.) „prezao“ manje konja. Namenjena osobama/porodicama kojima je bitnije užvanje u vožnji, komfor, relativna štedljivost i sigurnost od utiska jkoji će ostaviti na okolinu. U potpunosti se slažem sa zaključkom – Camry, pogotovo ako je poredite sa konkurencijom, vredi svaki dinar.
Kad sam pročitao „tri prsta“ već sam zamislio dio ekipe kako se kupa u moru (doduše sad je vrijeme bizno toplije) 😄.
Cijena nije loša. Baterija je malo veća nego na mom biciklu. Odpozadi kao Renault Latitude. Bijela boja dobro stoji. Čini mi se da bi zu dobro legao neki 1.8 ili 2.0 motor i baterija koja omogućava plug in.
Imam je dve godine , 230000 km prosli mesec baterija crkla nema garanciju $505 samo kod dilera sledeci problem Sijalice.Posle 70oookm nastaje problem(dnevna svetla osvetlenje ta
blice)Zimi nije najbolje grijanje.Drugo je ok .Kocnice(rotor i plocice)orginal.180000km ulje transm.21500 svecice svakih 30000km vazdusni i kabin filter..Auto Ok
Vuče, hvala mnogo na konstruktivnom i korisnom komentaru. Nadamo se da će se sve više čitalaca uključivati sa svojim iskustvima i stavovima u vezi ovog i drugih modela. Srdačan pozdrav.