Online plus

Ram 1500 Rebel TRX

377Pregleda

Kako istrebiti dinosaurusa … ponovo

Chryslerova komercijalna divizija Ram je imala rekordnu 2015. godinu iza sebe kada je reč o 1500/2500/3500 pikapu


Prodato je 451.116 primeraka dok je ceo Ram brend zabeležio najbolju prodajnu godinu (sa 493.807 vozila) još od 2005. godine. Šta je sledeće u planu? Napad na Ford i Chevrolet da se zauzme jedna od prve dve pozicije. Kako će američki gigant uspeti u tom potezu? Tako što će poraziti ikonu američke pikap industrije – Ford F-150 Raptor.

Američki monstrum se zove Ram 1500 Rebel TRX

Šta je Ram?
Većini onih koji žive izvan Severne Amerike Ram je potpuno nepoznat brend. Iako je on nastao pre svega šest godina, Ram ima dugogodišnju istoriju kao najveći pikap Chryslerove divizije Dodge. On je debitovao 1981. godine kao zamena za zastareli D-Series i tu poziciju je zadržao sve do 2010. godine. Dve godine ranije, Fiat je postao novi vlasnik Chryslera, a Sergio Marchionne odlučuje da razdvoji Ram od Dodgea. Do današnjeg dana nije poznat pravi razlog zašto, ali se nagađa da u vreme recesije Italijani nisu bili sigurni da li će Dodge brend uopšte preživeti. Ram je i dalje imao visoku prodaju pa njegova budućnost u nijednom momentu nije dolazila u pitanje. Iz tog razloga, Marchionne nije želeo da Dodge povuče Ram sa sobom u slučaju eventualnog gašenja. Ram trenutno u ponudi ima standardan 1500/2500/3500 pikap, zatim veći van ProMaster (Fiat Ducato) i na kraju manji van ProMaster City (Fiat Doblo).

Večiti pratilac, a sada i lider
Tokom svoje 35-godišnje istorije, Ram je uvek zauzimao večno treće mesto u kategoriji većih pikapa. U spomenutoj 2015. godini to se nije promenilo. Kao što smo spomenuli, Ram je privukao 451.116 kupaca što je bilo više nego GMC Sierra (224.139), Toyota Tundra (118.880) i Nissan Titan (12.140), ali daleko manje nego Ford F-Series (780.354) i Chevrolet Silverado (600.544). Iako je Ram imao svoje momente slave, kompanija je u većini slučajeva gledala konkurenciji u leđa. Primera radi, tokom 1990-ih, i ranih 2000-ih godina, jedna od najpopularnijih kategorija su bili ulični pikapi. Proizvodi kao što su Ford F-150 SVT Lightning i Chevrolet Silverado SS su osvajali američke kupce i u velikoj meri donosili velike profite. Ram je čekao sve do 2004. godine da se priključi klasi kada je debitovao legendarni SRT-10.

On je raspolagao sa V10 motorom iz Dodge Vipera sa 500 ks i sa ubrzanjem do 100 km/h za 4,9 sekundi, a sa maksimalnom brzinom od 248 km/h je bio najbrži serijski pikap na svetu. Međutim, SRT-10 je stigao kasno na zabavu i u tri godine proizvodnje je prodato manje od 10.000 primeraka. A onda, 2014. godine Ram je konačno postao lider kada je ponudio prvi dizel motor u 1500 kategoriji. On nije doneo visoku prodaju, ali je naterao Ford i Chevrolet da razviju svoje konkurente.

Ford F-150 Raptor
Prolaskom recesije se ponovo otvorilo tržište za proizvode kojima je glavna svrha zabava. Ford je prvi uvideo takav trend, ali je želeo da se oproba u nečemu novom gde pre nije imao serijske proizvode. Na salonu automobila u Detroitu 2009. godine svetlost dana je ugledala terenska Raptor verzija popularnog F-150. Sa moćnim V8 motorom i maksimalnom brzinom od 160 km/h po teškim terenima, Raptor je preko noći postao veliki hit. Ford je planirao godišnju prodaju od samo 5.000 vozila, ali je cela zaliha iz 2010. godine rasprodata u samo dva meseca. Raptor se kasnije takmičio i u Baja 1.000, jednoj od najzahtevniji terenskih trka na svetu i to sa mnogo uspeha. Rival je nedavno predstavio drugu generaciju Raptora, koga su modifikovali neki od najvećih američkih tjunera kao što su Shelby i Hennessey, a sada na tržište stiže i odgovor iz Rama. Kao i u slučaju spomenutog SRT-10, Ram i ovaj put kasni na zabavu, ali se nada nadoknaditi propušteno u velikoj meri.

Rebel
Još prošle godine Ram je u svoju ponudu dodao model Rebel kao potencijalni odgovor na Raptor, ali iako je dodao nekoliko pro-terenskih opcija on ipak nije bio serijska verzija pustinjskih trkača kojem su se ljubitelji ovog brenda nadali.

Spomenućemo da Rebel može i da se dobije i sa V6 motorom kao i pogonom na zadnje točkove, što ipak nisu karakteristike vozila koje bi moglo da nadmaši Raptor. Ram u svojoj ponudi ima još jedan pro-terenski model Power Wagon, ali je on razvijen za sporiju terensku vožnju umesto jurenja pustinjama.

Shvativši da nijedan od ova dva proizvoda ne može da ugrozi rivala iz Forda, Ram se dao na posao i na nedavnom festivalu u američkoj saveznoj državi Teksas predstavio novu verziju Rebela pod TRX oznakom. U vreme kada svi ljubitelji automobila prate Salon automobila u Parizu, Rebel je stigao kao pravo oduševljenje na američkom tržištu. I barem na papiru pruža sve karakteristike za uspeh.

Dizajn
U razvoju TRX-a, Ram je startovao sa standardnim Rebelom u verziji sa četvoro vrata, a zatim krenuo da ga modifikuje. Već na prvi pogled se može zaključiti da nije reč o bilo kom Ramu, a dok su mnoge linije funkcionalne, druge su ipak samo kozmetičke.Za početak, gotovo svi hromirani detalji su nestali i zamenjeni čvrstom plastikom. Dizajneri kažu da su se odlučili za ovaj potez iz razloga što je plastika jeftinija i lakša za rad, a kako će vozači TRX-a provoditi mnogo vremena u terenskim vožnjama njima je ovaj detalj veoma bitan. Maska je takođe plastična, ali sa većim otvorima da bi novi motor mogao da diše. U prikolici se nalaze dve rezervne gume, čime je ona izgubila svoju funkcionalnost, ali se gume sa lakoćom skidaju pa samim tim vlasnik i dalje može da koristi prikolicu po potrebi. TRX je za 33 cm širi nego standardan Rebel da bi se modifikovalo vešanja dok se auspusi nalaze pored zadnjih vrata u stilu klasičnih hot rod automobila.Enterijer
Velika pažnja je posvećena i stilu enterijera u maniru terenske vožnje. Vozač i svaki putnik imaju svoje posebno sedište, uključujući i drugi red gde više nema klupe, a za sada je nepoznato da li će u ponudi biti i verzija sa dvoje vrata. Cela kabina pruža odličnu zaštitu tokom terenske vožnje kao što su pod prekriven gumom i kožna sedišta za lagano održavanje. TRX pruža i nekoliko luksuznijih opcija kao što su 8,4-inčni monitor osetljiv na dodir i kameru za zadnji deo vozila.

Mehanika
Kao što se očekivalo, najveća pažnja je posvećena motoru. TRX pokreće čuveni 6,2-litarski V8 motor koji, uz pomoć kompresora, razvija 707 ks u Dodge Chargeru i Challengeru. U slučaju TRX-a, snaga se spuštena na “samo” 575 ks, ali i pored toga ovaj pikap ima veliku prednost nad Raptorom. Naime, rival iz Forda razvija “samo” 450 ks iz 3,5-litarskog EcoBoost (turbo) V6 motora, ali visokih 690 Nm obrtnog momenta na samo 2.200 o/min. Velika pažnja je posvećena i ogibljenju, pa je tako TRX više odignut od zemlje i pruža nezavisno vešanje na svakom točku. Ram obećava i veliki broj elektronskih pomagala, ali u vreme pisanja ove priče, nije želeo da otkrije previe detalja. Gume su masivne, dimenzija 37×13,5 inča, a za zaustavljanje se brinu 15-inčni Baer diskovi. Kao što se očekivalo, pogon na sva četiri točka je standardan, a snaga će se prenositi preko osmostepenog automatskog menjača.Mana
Jedina mana ovog pikapa je podatak da je on još uvek koncept i da još uvek nije sigurno da li će ući u serijsku proizvodnju. Prethodnih godina Chryslerova tjuning divizija Mopar je predstavila nekoliko sličnih proizvoda koji su ostali samo koncepti, ali nam se čini da TRX ima realne šanse za serijsku proizvodnju iz razloga što većina delova se može dobiti direktno iz Mopara. Na američkom tržištu za Raptor sa četvoro vrata je potrebno izdvojiti 51.000 dolara, ali bi TRX svakako bio nešto skuplji zahvaljujući većoj snazi.Znajući sve to, da li možete da krivite autora ovog teksta što bi radije bio u Teksasu nego Parizu?

Zoran Tomasović
Postavljeno: 14.10.2016

Ostavite komentar