Online plus

Kriza u Rusiji

116Pregleda

Uticaj krize na autoindustriju

Ko bude pametno odigrao povodom aktuelnih dešavanja na istoku Evrope, mogao bi veoma dobro da prođe u budućoj tržišnoj raspodeli

Renault bi mogao da profitira na krizi u Rusiji
Renault je jedna od kompanija koja najozbiljnije posluje u Rusiji, sa veoma velikim investicijama. Politička kriza sa Ukrajinom bi mogla još više da pojača Renaultovu poziciju, jer Moskva razmatra paket subvencija koji bi favorizovao lokalnu proizvodnju. Dodatno, kako vreme odmiče, čini se da su političke pozicije Rusije sve snažnije, bez obzira na pokušaje zapada da se destabilizuje ekonomija najveće zemlje na svetu.

Francuski proizvođač automobila sa svojim japanskim partnerom Nissanom i ruskom filijalom AvtoVAZ, je među onima koji će prikazati nove modele na Salonu automobila u Moskvi ovog vikenda i pored eskalacije tenzija između Rusije i zapada oko Ukrajine koje su već uticale na pad prodaje automobila u Rusiji. To bi Renaultu u budućnosti moglo da se vrati u pozitivnom smislu.

Renault je otkupio deo AvtoVAZ-a (proizvođač Lade) 2008., a od ove godine poseduje i kontrolni paket. Mada nisu odbačeni mogući rezovi u proizvodnji ukoliko se kriza nastavi, šef Renault Rusije nema planove da preispituje ili odlaže razvoj vozila, jer se prethodni potez da se investira u Rusiju tokom krize 2009., pokazao opravdanim, jer je Rusija postala jedno od najprofitabilnijih tržišta za Renault.

„Sada nije vreme za donošenje loših odluka ili činjenje loših poteza“ , rekao je Bruno Anselin, šef Renaulta u Rusiji. „Baš kada je tržište u krizi, treba da se investira.“ Očigledno je da to u Renaultu dobro znaju, a politika će se nažalost nekim drugim proizvođačima obiti o glavu, jer Rusija je ogromno tržište sa velikim potencijalom.

Rusko automobilsko tržište je palo za 10 odsto u dosadašnjem delu godine, a prognoze su se pogoršale nakon pada malezijskog putničkog aviona, za koji je zapad brže-bolje optužio Rusiju, odnosno borce Novorosije, da bi instalirao novi paket sankcija protiv Rusije ciljan na banke i naftni sektor. Treba istaći i da su te prognoze došle iz zapadnih institucija, tako da ih treba uzeti s blagom rezervom.

Vodeći prognozer, LMC Automotive je predvideo pad od 15,8 odsto u odnosu na ranijih 10,5 odsto. Renault je zabrinut u smislu da je vrednost njegovih akcija pala za 10,7 odsto od objave profita za prvih šest meseci 29. jula.

Ford cilja da premosti jaz
Renault i Lada, marka koju francuska kompanija indirektno kontroliše, uživaju u benefitima koje donosi masovno snabdevanje delovima unutar Rusije, a ta trgovina se obavlja u rubljama, dok su rivali poput Forda ugušeni rastućim troškovima uvoza. Rublja je u odnosu na dolar pala 10 odsto ove godine.

„Nema dileme da je Renault-Nissan odradio odličan posao pozicioniravši se ispred većine strane proizvodnje u Rusiji“, rekao je Ted Kenis, izvršni direktor Ford Sollersa, zajedničke kompanije Forda i Rusije. „Ipak, mi ćemo premostiti jaz brže nego što misle.“

Po podacima iz 2013., Ford je koristio samo 30 odsto delova plaćenih u rubljama za Focus koji se proizvodi u Rusiji. Primera radi, Logan i Sandero koriste 75 odsto lokalnih delova, Duster 66, a Lada Largus 62 odsto. Volkswagenovi modeli koji se proizvode u Rusiji su 50 odsto „u rubljama“, GM-ovi 20 odsto, ne uključujući neke zajedničke projekte s AvtoVAZ-om.

Uvozne restrikcije
Subvencije vlade su pod razmatranjem, a mogu ih ispratiti i restrikcije vezane za uvoz, izveštava ruska štampa. To bi još više otežalo život uvoznicima automobila i delova. Po nama, samo je pitanje kada će se tako nešto desiti.

Sa ili bez novih ograničenja, bilo kakvo favorizovanje domaćih marki će Renaultu i Nissanu doneti profit kroz AvtoVAZ koji je najveći ruski proizvođač automobila. Zajedno, tri kompanije kontrolišu čak 30 odsto ruskog tržišta.

„Koristimo patriotizam da bi ojačali svoje pozicije u regijama u kojima već imamo utvrđene pozicije“, izjavio je šef AvtoVAZ-a Bo Anderson. „Sa novim proizvodima, privlačimo kupce u Moskvi i Sankt Peterburgu“, elaborirao je izvršni direktor švedskog porekla dodavši da Lada povećava tržišni udeo u oba grada.

Veteran iz GM-a je preuzeo AvtoVAZ u januaru i odmah je postavio plan ukidanja 7.500 radnih mesta u Ladi, koja treba da profitira na Xrayu, upravo otkrivenom SUV modelu, koji treba da zaustavi pad tržišnog udela Lade. Takođe, novi niskobudžetni hečbek modeli su obelodanjeni od strane Renaulta i Nissanovog Datsuna.

Lada očekuje da će nadoknaditi izgubljeni tržišni udeo sledeće godine na osnovu novih modela, takođe je rekao Anderson. On je ove nedelje smanjio planiranu proizvodnju za dodatnih 25.000 vozila u cilju da izvuče ovu godinu iz prošlogodišnjih gubitaka od 7,9 milijardi rubalja (165 miliona evra), uprkos tržišnom preokretu. Ovo sve nagoveštava uskrsnuće ruske marke sledeće godine. Ukoliko sve isprati i adekvatan kvalitet, eto povratka Lade na širu automobilsku scenu.

 

Subvencije
Kriza može biti ublažena, pa čak i neutralisana ukoliko Moskva uvede značajne subvencije na kupovinu vozila. Šefovi poput Anselina iz Renaulta su izjavili da je tako nešto neizbežno.

Kenis iz Ford Sollersa je takođe rekao: „Imali smo kvalitetne razgovore u poslednjih mesec dana, i mislim da će nešto da se desi uskoro.“

Proizvođači automobila računaju na širok obim subvencija na prodaju automobila, dodao je on, pre nego na ponavljanje kreditnih subvencija koje redukuju finansijske troškove, ali bez nekog velikog efekta na samu prodaju.

Bilo kakva tržišna podrška koja bude uvedena će favorizovati domaću proizvodnju računajući na „trenutnu klimu“, osvrnuo se Kenis. Očigledno je i da Kenis nešto zna što mi ne znamo, a vezano je za Fordovo poslovanje u Rusiji.

Sve to bi u velikoj meri moglo da utiče na Renaultove pozicije.

„Ukoliko bude neke podrške od strane vlade i ispostavi se da tržište krene da napreduje, to će biti veoma dobro za Renault-Nissan“, izjavio je analitičar iz Barclaysa, Majkl Tindl. „Ukoliko se ispostavi da Rusija baš i nije katastrofalna za automobilsko tržište, možete očekivati izvesnu vrstu olakšanja.“

Nekako, ukoliko „čitamo kroz redove“ Majkla Tindla, nekome će baš da „svane“ na ruskom automobilskom tržištu.

Pavle Barta

 

Ostavite komentar