AktuelnoEco Green

Zašto se nekako iz drugog plana, hibridi prodaju bolje od električnih automobila?

1.1KPregleda

Hibridna vozila su na sceni tek dve decenije, s prvencem u vidu Toyote Prius, koja je lansirana 1997.

 

Međutim, uprkos usponu elektromobila, hibridi se i dalje visoko kotiraju. Štede na gorivu, dok u isto vreme ne izazivaju „anksioznost“ vezanu za autonomiju kao što je slučaj s baterijskim „bela tehnika“ četvorotočkašima.

 

Ova godina je bila izuzetna za proizvođače elekričnih automobila. Investitori su ih u potpunosti primili u svoje okrilje, podižući vrednost akcija kompanija kao što su Tesla Inc. i kineski Nio Inc. u nebesa. Pored toga, prodaja električnih automobila raste na globalnom planu, uprkos pandemiji.  

 

 

Međutim, postoji izvestan2 rizik da ovo tržište postane prenatrpano, jer se više od 500 električnih modela očekuje na svetskom tržištu do 2022. Mnogi tradicionalni proizvođači vagaju svoje opcije, pokušavajući da predvide koje će tehnologije biti dominantne u periodu od danas do završetka tranzicije ka električnim automobilima. Investicione odluke koje sada donose mogle bi da budu odlučujuće kada je reč o njihovom opstanku.

 

Dok su hibridi, koji uparuju benzinske i dizel motore s elektromotorima i baterijama, stari su sada već dve decenije, dok njihova potražnja i dalje raste. Ford Motor Co. i Toyota Motor Corp. su među kompanijama koje  ulažu u nove hibridne modele i lanac snabdevnja vezan za ovaj tip vozila. Dok hibridi koji ne poseduju „električni priključak“ ne uživaju u istoj vrsti povlastica u Kini, Evropi i Kaliforniji, oni se takođe kotiraju bolje nakon višegodišnje stagnacije.

 

 

Prodaja hibrida u SAD je porasla za 17 odsto prošle godine u odnosu na 2018., dok su u Evropskoj uniji napredovali 22 odsto. U Kini, japanske marke, koje uživaju u najvećem delu tržišnog kolača, prodale su oko 30 odsto više hibrida, što ovaj segment čini najbrže rastućim. S druge strane, prodaja električnih automobila se povećala za šest odsto u 2019. u odnosu na 2018, što je poprilično ispod napretka iz prethodnih godina, koji se merio dvocifrenim brojkama.

 

Razloga je više. Hibridi nude uštedu na planu potrošnje goriva, i ne izazivaju zabrinutost svojih vozača kao elektromobili, vezano za to da li će uspeti da „došepaju“ do sledeće stanice za punjenje ili ne. S obzirom na to da hibridni automobili uživaju u podršci od strane SUS motora, što znači da im je potreban manji paket baterija, njihovi sveukupni troškovi su niži, što je privlačno za kupce koji žele automobil koji je „nežniji“ prema životnoj sredini, ali ne iziskuje tako duboko zavlačenje ruke u džep.

 

To je dilema s kojom se suočavaju brojni kupci ekološki podobnih automobila, mada onima koji voze uglavnom po gradu, elektromobili u velikoj meri završavaju stvar, dok su hibridi mnogo pogodniji za duža putovanja.

 

 

Fordov inauguralni F-150 kamionet za 2021., deo bestseler serije koja vlada već 43 godine, predviđen je da bude prvi potpuni hibridni „full size“ kamionet na tržištu. Toyotina iteracija RAV4 bestselera u „plug-in“ izdanju (RAV4 Prime), najmoćniji je model kompanije do sada.

 

Zapravo, projekcija kaže da će se rast prodaje hibrida nastaviti do 2027., s tržišnom vrednošću od 792 milijarde dolara, sudeći po IDTechExu.

Kapitalno pitanje

 

Hibridni RAV4 je nadmašio po prodaji svoj benzinski pandan u SAD u junu, što je redak slučaj koji pruža kredibilitet Toyotinoj teoriji da postoji potražnja za novim hibridnim verzijama postojećih modela, koji dolaze s boljom ekonomičnošću, više snage i obrtnog momenta.

 

U aprilu, zajednički poduhvat Toyote i Panasonica pod imenom Prime Planet Energy & Solutions Inc., započeo je rad. Ima za cilj proizvodnju baterija za 500.000 hibridnih vozila godišnje, počev od 2022.

 

„Za sada, čvrsto se držimo proizvodnje baterija za hibridna vozila, jer su današnji standard“, kaže šef Prime Planeta, Hiroaki Koda, potvrđujući  da će industrijska tranzicija ka čisto električnim i automobilima na gorivne ćelije zahtevati fleksibilnost i izvesne promene u direkciji.

 

 

To je znak pitanja koji se javlja i u glavama nekih analitičara. Da li će vezivanje previše kapitala za hibridna vozila sprečiti proizvođače automobila da ulažu u električna vozila? Nakon svega, očekuje se da će u naredne dve decenije ovaj segment porasti na 64 miliona jedinica, s oko dva miliona primeraka godišnje tokom pada troškova baterija i promene ukusa potrošača.

 

Slično tome, iako povišene cene nafte i strogi propisi vezani za ekonomičnost mogu da podstaknu prodaju hibrida, ako bilo koji od tih faktora postane previše uticajan u negativnom smislu, tržište je biti gurnuto ka čistim električnim automobilima.

 

Prelaz

 

I zaista, Honda Motor Co. na putu je da stopira prodaju automobila koji isključivo koriste motor s unutrašnjim sagorevanjem do 2022. Viši potpredsednik Honde za Evropu, Jan Hauels, kao što smo već izvestili, sugerisao je da će kompanija napraviti oštriji zaokret ka hibridima.

 

Toyota smatra da će hibridi činiti četvrtinu prodaje, što je i rekao prošle nedelje Bob Karter, izvršni potpredsednik japanske kompanije za prodaju u Severnoj Americi. To je značajan napredak s oko aktuelnih 16 odsto, s tim što su ograničenja kapaciteta jedini razlog zašto po njemu kompanija trenutno ne prodaje više hibrida.

 

 

Toyota, koja nije još uvek lansirala čisto električni model za neko veliko tržište sem kineskog, mada za Evropu imamo najavu u vidu novog SUV-a, moraće brzo da „promeni ploču“ i počne da prodaje više elektrifikovanih modela, između ostalog i zbog toga da bi se uskladila s ekološkom regulativom EU, koja na snagu stupa 2025.

 

Ipak, Toyota vidi hibride kao neophodan most ka tehnologijama nove generacije. Drugi po veličini proizvođač automobila na svetu ogromna sredstva ulaže u tehnologiju gorivnih ćeija i baterijski pogonjena vozila. U japanskoj kompaniji smatraju da su hibridi trenutno najpraktičniji, dok spomenute tehnologije dodatno ne sazru. Očekuje se da Toyota investira oko 13 milijardi dolara do kraja dekade u elektrifikaciju svoje game, jer ima za cilj da ostvari prodaju od 4,5 miliona hibrida i milion čistih elektromobila i FCEV modela do 2030. ili ranije.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

1 Komentar

  1. Ja baš vidim budućnost u hibridnim automobilima, dok su čisto električni samo trend koji neće opstati, ne samo zbog cene, već zbog nerpaktične upotrebe, a mislim da neće ni struje biti dovoljno za to. Kod mene u kraju 40 godina unazad redovno dolazi do kvarova na mreži kada krene grejna sezona, ljudi koriste uglavnom peći od 3 kw. Šta bi bilo kada bi svi nakačili punjače od 35 kw mogu samo da zamislim…

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery