Automatizacija i digitalizacija proizvodnog ciklusa prepolovljava očekivani broj zaposlenih u Kragujevcu!?
Nakon neformalne najave Predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će polovinom iduće godine na tržište stići prva Fiat Panda Electric iz Kragujevca, tu vest je danas potvrdio i Stelantis uz pojašnjenje svojih planova
Prema saopštenju iz Stelantisa, u Kragujevcu će se proizvoditi isključivo Panda Electric dok će fabrika Pomigliano D’Arko kod Napulja nastaviti sa proizvodnjom klasične Pande do 2026.
Takođe, prema izveštaju iz Stelantisa u Maroku će proizvoditi samo dvosed Topolino, dok se Fiat 600e već proizvodi u Stelantis pogonu u Poljskoj.
Ovakva, za mnoge iznenađujuća globalna Stelantis proizvodna „kombinacija“ je danas prouzrokovala veliki protest sindikata u Italiji koji proizvodnju električne Fiat Pande u Srbiji nazivaju nedopustivim ugrožavanjem budućnosti radnika u Italiji. Na žalost ovo je samo vrh ledenog brega vezano za broj zaposlenih u automobilskoj industriji budućnosti.
Umesto „socijalnih programa“, dolazi nemilosrdna automatizacija proizvodnje automobila koja ljudski rad svodi samo na fragmente proizvodnih aktivnosti
Najbolji primer šta nas očekuje u Kragujevcu stiže iz pre godinu dana otvorene Chery fabrike automobila u kineskom gradu Qingdao koja je projektovana za godišnju proizvodnju od 200.000 vozila, ukupno zapošljavajući 300 radnika na svim nivoima projektovanja, proizvodnje, lakirnice, distribucije, informatike i administracije.
350 robota zamenjuje prosečno 700 radnika
Zahvaljući digitalizovanom procesu proizvodnje menjaju se i normativi, po kojima 350 robota i svega 40 proizvodnih radnika u jednoj smeni na svakih 90 sekundi isporučuju gotov automobil.
Dodatno, većina radnih ciklusa u najmodernijim fabrikama više da gotovo nemaju nikakve veze sa dosadašnjim kvalifikacijama zaposlenih, tako da je postojeća radna snaga gotovo neupotrebljiva bez dodatnog osposobljavanja i edukacije za rad u robotizovanom sistemu proizvodnje.
Iz svega je potpuno jasno, najmoderniji svetski automobil iz Kragujevca stiže uskoro, ali će to po svemu sudeći biti Pirova pobeda koja neće biti dovoljna da se zatvori poslednja stranaca Kragujevačke „sage“ višedecenijskog socijalnog nezadovoljstva.
Ipak, rešenje postoji, i to daleko isplativije od rada na traci: zove se kooperacija malih domaćih proizvođača sa velikim gigantom! Uz pomoć države, dabome, jer robote ipak treba neko da „nahrani“!
Tekst: Miodrag Piroški