Nova S klasa, kao i obično, „napucana“ je novim tehnologijama i sistemima
Mercedes-Benz S klase za 2021. je konačno pred nama. Nakon iscrpljujuće kampanje, koja je uključivala na desetine „tizer“ videa i fotografija, uz poneki realan detalj, kompanija je skinula veo s najnovije iteracije luksuzne limuzine.
Mnogo toga je ovde za oduševljenje, mada se na prvi pogled čini da spoljašnjost i nije tako različita u odnosu na ranije. Mercedesova perjanica je, kao što već tradicija nalaže, nosilac novog inženjeringa i tehnoloških inovacija, koji obećavaju da će štutgartska ikona biti bolja i usavršenija nego ikada ranije. U neke od najvažnijih novih stvari se ubrajaju dve hibridizovane pogonske opcije i masivni centralni ekran osetljiv na dodir s najnovijom MBUX postavkom info-zabavnog sistema.
Aerodinamična spoljašnjost
Neznatne izmene na spoljašnjosti su Mercedes-Benz S klase za 2021. uvele u moderno doba. Hauba je duža, farovi i točkovi su „oštrijeg“ dizajna, u rasponu od 18 do 21 cola. C stub se uliva uglađenije u zadnji rameni pojas, a po prvi put u poslednje tri generacije, S klasa dobija horizontalna kućišta zadnjih svetala.
Ručke vrata su sada u potpunosti „stopljene“ s karoserijom, a tu su i nove „aerotrake“ na unutrašnjoj strani retrovizora, koje doprinose efikasnijem strujanju vazduha. Sve to doprinosi ukupnom čeonom otporu vazduha od samo 0,22, što S klasu čini jednim od najerodinamičnijih automobila na svetu. Poređenja radi, elegantni Tesla Model S može da se pohvali koeficijentom otpora vazduha od 0,24.
Kada govorimo o dimenzijama, nova S klasa je duža od prethodnog modela zs 54 milimetra, odnosno 34 milimetra kod verzije s produženim međuosovinskim rastojanjem, šira za 55 milimetara, dok je u isto vreme viša za 10, odnosno 12 milimetara. Ipak, da bi proporcije bile „na mestu“, Mercedes je produžio međuosovinsko rastojanje za 71/51 milimetar, kao i trag prednjih točkova za 36 milimetara, odnosno 51 milimetar kada govorimo o zadnjim. Na taj način je nova S klasa zadržala atletske proporcije, s kratkim prednjim i umerenim zadnjim prepustom. Suvišno je reći da izdašnije dimenzije donose i više prostora unutar kabine.
Mera | Novi model (standardan) | Stari model (standardan) | Razlika | Novi (produženi) | Stari (produženi) | Razlika |
Dužina | 5179mm | 5125mm | +54mm | 5289mm | 5255mm | +34mm |
Širina | 1954mm | 1899mm | +55mm | 1954mm | 1289mm | +55mm |
Sa retrovizorima | 2109mm | 2130mm | -21mm | 2109mm | 2130mm | -21mm |
Visina | 1503mm | 1493mm | +10mm | 1503mm | 1491mm | +12mm |
Međuosovinski razmak | 3106mm | 3035mm | +71mm | 3216mm | 3165mm | +51mm |
Trag točkova(napred) | 1660mm | 1624mm | +36mm | 1660mm | 1624mm | +36mm |
Trag točkova (pozadi) | 1688mm | 1637mm | +51mm | 1688mm | 1637mm | +51mm |
Moderna unutrašnjost
Očigledno, novi Mercedesov ekran od 12,8 inča je prvo što privlači pažnju, izvlačeći se i uvlačeći u centralnu konzolu. Međutim, ukoliko pogledamo mimo ovog hardverskog detalja, uvidećemo do koje mere se enterijer S klase promenio. Model za 2021. ima 27 dugmića i prekidača manje (uglavnom mehaničkih) u odnosu na prethodnika, što u prevodu znači da su se svim tim funkcijama sada upravlja uz pomoć glasa i dodira.
Četiri horizontalno orijentisana, elegantno oblikovana ventilaciona otvora na armaturnoj tabli, odmah iznad ekrana, zamenjuju okrugle jedinice prethodnog modela, a u zavisnosti od paketa opreme, Mercedes je u ponudu stavio trim armaturne table u punoj dužini u varijantama kao što su ugljenična vlakna, klavir crno lakirano drvo s elegantnim ukrasnim linijama. Čak 30 zvučnika i osam rezonatora je dostupno, kao deo luksuznog Burmester 4D „surround“ audio sistema od 1.750 W. Nov je i volan s unapređenim kapacitvnim kontrolnim jedinicama.
S klasa raspolaže novom generacijom volana s kapacitivnim prepoznavanjem, zahvaljujući dvozonskim senzorskim površinama u obruču volana. Ovi senzori na prednjoj i zadnjoj strani obruča registruju da li su ruke vozača na upravljaču. Nije potreban bilo kakav pokret na volanu da bi sistemi asistencije dobili informaciju o tome da li vozač ima kontrolu nad vozilom ili ne.
Neki od visokokvalitetnih aluminijumskih detalja i crnih poliranih površina prisutnih kod prethodnog modela, preneseni su i u novajliju, s tim što je potonje rešenje izraženije na centralnom grebenu (naravno, u zavisnosti od nivoa opreme) i oko kontrolnih jedinica sedišta pozicioniranih na vratima. Sama sedišta su i dalje vrhunskog kvaliteta, u finišu od napa kože, dostupna u nekoliko različitih boja. Ove „fotelje“ takođe nude funkcije grejanja, ventilacije i 10 različitih režima masaže, uz nove „Energizing“ opcije dostupne preko ekrana osetljivog na dodir.
Zapravo, dotična novina je prenesena iz prošle godine, a korisnici mogu da biraju između šest različitih postavki: osveženje, toplina, vitalnost, uživanje, blagostanje i trening. Svaka od njih podešava stvari kao što su muzika, ambijentalno osvetljenje, pozicija sedenja i klima uređaj, da bi se kreirao željeni efekat. Iste te opcije se kod novog modela odnose i na zadnja sedišta, kao deo opcionog „Energizing Rear“ paketa.
Zahvaljujući produženom međuosovinskom razmaku i unapređenim proporcijama, S klasa za 2021. takođe može da se pohvali izdašnijim prostorom unutar kabine. Zapravo, prostor u visini glava i kolena je otprilike isti, ali pojas u visini lakata napred je porastao za solidnih 38 milimetara. Što se putnika pozadi tiče, oni uživaju u dodatnih 16 milimetara u visini glava, 41/24 milimetra u pojasu kolena, odnosno 38 milimetara u ravni laktova. Porasla je i zapremina prtljažnika, i to za 20 litara.
Mera | Nova (standardna) | Stara (standardna) | Razlika | Nova (produžena) | Stara (produžena) | Razlika |
Prostor za glave napred (max.) | 1070mm | 1069mm | +1mm | 1070mm | 1069mm | +1mm |
Prostor za glave nazad (s panoramskim krovom) | 974mm | 958mm | +16mm | 974mm | 958mm | +16mm |
Prostor za glave nazad (bez panoramskog krova) | 1003mm | 995mm | +8mm | 1003mm | 995mm | +8mm |
Prostor za ramena, napred | 1516mm | 1516mm | 0mm | 1516mm | 1516mm | 0mm |
Prostor za ramena, nazad | 1469mm | 1499mm | -30mm | 1469mm | 1501mm | -32mm |
Prostor za laktove, napred | 1592mm | 1554mm | +38mm | 1592mm | 1554mm | +38mm |
Prostor za laktove nazad | 1583mm | 1560mm | +23mm | 1572mm | 1561mm | +11mm |
Prostor za noge napred | 1051mm | 1051mm | 0mm | 1051mm | 1051mm | 0mm |
Prostor za noge nazad | 1004mm | mm | +41mm | 1115mm | 1091mm | +24mm |
Zapremina prtljažnika | 550 l | 530 l | +20 l | 550 l | 530 l | +20 l |
Ono što takođe treba istaći kada je o enterijeru reč je ambijentalno osvetljenje, koje ima LED diodu unutar optičkog vlakna na svakih 15 milimetara. Cilj je bio, kako kažu iz Mercedesa, da se kreira kontinuirana svetlosna linija kroz vozilo čitav unutrašnji prostor, uključujući panele vrata, armaturno tablu, podna oivičenja, pa čak i zadnja sedišta. Unutar kabine je prisutno oko 250 svetlosnih optičkih vlakana.
Naprednija tehnologija
Ranije spomenuti ekran na dodir dijagonale 12,8 inča je standardan, zamenjujući prethodnu 10,3-inčnu jedinicu. U OLED je postavci, a odnosu na standardni LCD nudi oštriju grafiku, „dublje“ crne površine i prirodnije boje, i to sve uz trošenje 30 odsto manje energije.
Preko ovog ekrana osetljivog na dodir, dostupna je unapređena verzija Mercedesovog MBUX info-zabavnog sistema, što podrazumeva „Hej, Mercedes“ glasovni asistent, koji je bio prisutan i ranije, ali sada u nešto intuitivnijem izdanju: može da reaguje na osnovne funkcije poput Bluetooth konektivnosti, odgovaranja na komande poput „prihvati poziv“, pa čak može da razume do 27 različitih jezika. Pored toga, sada i putnici na zadnjim sedištima mogu da ga koriste.
Još jedan sistem koji je prenesen je navigacija proširene stvarnosti, i baš kao što je slučaj s glasovnom komandom, dobio je izvesna ažuriranja. Sada može da projektuje oštriji prikaz na „head-up“ displej, kao i virtuelnu sliku na distanci do 10 metara, što je ekvivalentno ekranu dijagonale 77 inča.
Masivnom centralnom ekranu se pridužuju četiri druga ekrana, strateški pozicionirana kroz kabinu. Prvi je 12,3-inčni klaster instrumentacije, koji kombinuje digitalne LCD i praktične elemente u cilju kreiranja 3D efekta koji prati pokrete vozačevog oka, i kao kod prethodne verzije, i kod ove je omogućen visok stepen konfigurisanja i individualizacije. Digitalni klaster ima četiri različite postavke: „diskretno“, „sportsko“, „ekskluzivno“ i „klasično“.
- Diskretno: sedam različith kolor šema, 64 boje ambijentalnog osvetljenja
- Sportsko: Crvena boja klastera instrumentacije, dinamički obrtomer
- Ekskluzivno: Sedefasto-bela boja, noćni režim se automatski prebacuje na tamniji displej
Postoje takođe tri opciona ekrana dostupnih za putnike pozadi: dva 11,6-inčna displeja info-zabave, postavljena na naslone sedišta i treći, pomični 7,0-inčni tablet u centralnoj konzoli, kao deo „Business Center Console“ paketa, koji kontroliše dva zadnja ekrana. I vozač i putnici pozaci mogu pristupiti personalnim profilima na centralnom ekranu, kao i onim pozadi putem glasovne komande, u cilju slušanja omiljene muzike i korišćenja multimedijalnih opcija. Svaki ekran može da sadrži do sedam različitih korisničkih profila.
Performanse pojačane „elektrikom“
Osnovni Mercedes-Benz S500 dobija 3,0-litarski redni šestocilindraš s integrisanim starter-generatorom (ISG) s EQ Boostom, 48-voltnim blago-hibridnim sistemom, sličnom onom prisutnom kod drugih aktuelnih Mercedesovih modela. Ova postavka obezbeđuje 435 ks i 520 Nm maksimalnog obrtnog momenta, dok EQ Boost obezbeđuje dodatnih 250 Nm i 22 ks tokom kratkih vremenskih perioda.
Dalje, S580 dobija twin-turbo V8 s 476 ks i 700 Nm. Mercedes nije objavio brojke koje se tiču ubrzanja do 100 km/h, ali i S500 i S580 dolaze upareni s istom devetostepenom automatskom transmisijom, uz maksimalnu brzinu elektronski ograničenu na 250 km/h, uz pet razlitičih režima vožnje: Eco, Comfort, Sport, Sport Plus i Individual.
Takođe novina za 2021. je dodatak standardnog E-Active Body Control sistema, odnosno istih onih hidropneumatskih amortizera prisutnih kod SUV modela kao što su GLE i GLS, koji mogu da podignu, spuste ili nagnu karoseriju. S klasa takođe dobija prednje ogibljenje multilink tipa u četiri tačke, uz standardan multilink pozadi, koji omogućava i upravljanje na zadnje točkove. Uz pomoć ovog sistema, nova S klasa ima za 15 odsto bolji odnos zaokreta.
Dodatna bezbednost
Kao što smo i očekivali, S klasa dolazi sa svim najboljim bezbednosnim atributima koje Mercedes-Benz ima u ponudi trenutno. Lista uključuje automatsko kočenje u slučaju krajnje nužde, adaptivni tempomat sa stop/go funkcijom, aktivnu asistenciju pri upravljanju, asistenciju pri održavanju vozne trake, asistenciju pri promeni vozne trake, prepoznavanje saobraćajnih znakova, prednje i zadnje upozorenje o unakrsnom saobraćaju i aktivnu detekcija mrtvog ugla. Potpuno novi sistem je prepoznavanje odsustva ruku s upravljača, što znači da ne morate da pomerate volan da bi automobil „znao“ da li upravljate ili ne. Takođe, novina za 2021. je standardna „Pre-Safe Impulse“ kontrola.
Još nešto što je iz GLE i GLS „teškaša“ preneseno u perjanicu je „E-Active Body Control“ aktivno ogibljenje (u suštini, radi se o aktivnim horizontalnim stabilizatorima, povezanim na 48-voltni sistem, u cilju eliminisanja naginjanja karoserije). Što se spomenutog „Pre-Safe Impulse Control“ sistema tiče, on može da detektuje dolazeće vozilo s obe strane i neznatno podigne S klasu da bi se ublažio efekat potencijalnog sudara.
Novajlija takođe pruža posebno upozorenje o takozvanom „mrtvom uglu“, za vozače koji izlaze iz svojih vozila, i prvi je automobil koji u ponudi ima vazdušne jastuke za zadnja sedišta, da bi se zaštitili putnici od potencijalnog povređivanja glava. U ove aktivne sisteme bezbednosti je uključeno i ambijentalno osvetljenje, koje pojačava vizuelno alarmiranje.
Treba spomenuti i prisustvo tradicionalnog PIN ulaza kroz vozačka vrata, koje je i ranije bilo na snazi. Međutim, za 2021. su uvedene još tri nove mere identifikacije, da bi se maksimalno osigurala bezbednost S klase: otisak prsta (senzor lociran unutra, pored prekidača za aktiviranje sva četiri žmigavca), detekcija lica i prepoznavanje glasa. Sve tri opcije se mogu priuštiti kroz dodatnu kupovinu.
Cene i početak prodaje
Nažalost, još uvek nije poznato koliko će koštati nova S klasa. Ipak, očekujemo neznatno povećanje brojke na cenovnoj etiketi u odnosu na prethodni model. S klasa se proizvodi u novoj, 730 miliona evra vrednoj „Fabrici 56“ u Zindelfingenu.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
Izvor: Mercedes
[…] Njegovo veličanstvo Mercedes-Benz S klase (2021.) konačno stupio na scenu […]