Konverzione garniture električnih pogonskih sklopova spasavaju oldtajmere
Gotovi sklopljeni motori i konverzione garniture, postaju popularne opcije za udahnjivanje novog života klasičnim automobilima.
Šta to znači? To znači da ukoliko imate neki oldtajmer, možete ga konvertovati u elektromobil i nastaviti da uživate u njemu.
Ovakva ideja je generalno nova, mada se u brojnim evropskim gradovima vode diskusije u vezi s planovima da se redukuje ili čak zabrani prisustvo benzinskih i dizel automobila u centralnim zonama. Konvertovanje nekog klasičnog automobila s dizel pogonom u elektromobil, moglo bi da bude više nego opravdano s praktičnog aspekta.
Šta je motorna garnitura?
Reč je o kompletnom motoru koji se isporučuje u kutiji. Dizajniran je tako da može da zameni ili unapredi staro rešenje relativno lako. Naravno, i dalje su vam neophodne mehaničke veštine da izvedete radove (ili novac da platite stručno lice da vam to odradi). Ono što je pozitivno u svemu je što nećete usred posla otkrivati delove koji nedostaju, koji su slomljeni, defektni i slično. Garniture motora su posebno popularne za trkačke automobile ili hot rod modele u SAD.
Ukoliko imate oldtajmer koji zapravo želite da vozite, a imate višak novca, konverzija u EV je sjajan način da to ostvarite. Elektromotori i odgovarajući pogonski sklopovi su jednostavnije kontrukcije u odnosu na konvencionalne, što znači da ih je lakše instalirati i održavati. Na kraju, imaćete pogon koji je čistiji u svakom slučaju.
Zašto zameniti benzinski agregat elektromotorom?
Ubacivanje električnog pogonskog sklopa u klasične automobile donosi i uzbudljivo vozačko iskustvo, posebno zbog instantno dostupnog maksimalnog obrtnog momenta. Garnitura motora uključuje sam motor, kontrolnu jedinicu prekidača kontakta, sistem menadžmenta baterije, DC konverter, sistem punjenja i modularne utične module, dok neki sistemi obezbeđuju samo motor i kontroler.
Neki proizvođači automobila gaje veliki entuzijazam u vezi s mogućnošću konvertovanja svojih klasičnih automobila u električne. Oni nude načine za nadgradnju tog tipa. U jesen 2019., primera radi, Volkswagen je obelodanio svoj fabrički program konverzije i predstavio sopstveni projekat – konvertovanu „Superbubu“ iz 1973., da bi na taj način generisao interesovanje za solucije tog tipa.
Superbuba je prezentovana na Salonu automobila u Frankfurtu 2019. s nekim spoljnim modifikacijama, uključujući dizajn zadnje signalne grupe, napravljene tako da sakrije električnu utičnicu. Standardni ventilacioni otvori su takođe uklonjeni iz prostog razloga što više nisu potrebni. Ova konverzija koristi električni pogon, jednostepenu transmisiju i baterijski sistem baziran na novom VW e-up! električnom automobilu. Vozilo je kompletirala specijalizovana nemačka firma eClassics.
Elektrifikovana „buba“ kombinuje šarm klasičnog automobila s pogonom budućnosti. Inovativne električne komponente iz Volkswagen Group Components ogranka se nalaze ispod haube, a vlasnicima je pružena i profesionalna solucija kada je o konverziji reč, jer eClassics može da odradi čitav posao uz korišćenje fabričkih komponenti najvišeg kvaliteta.
Aston Martin i Jaguar su takođe najavili slične programe još 2018., ali je VW-ov definitivno imao najsnažnijij odjek u javnosti, prvenstveno iz razloga što je „buba“ bila narodni automobil, dostupan širokim narodnim masama, dok su kreacije Jaguara i Aston Martina mahom bile za „odabrane“. Volkswagen je takođe saopštio da radi na konverziji električnog mikrobusa, kao i da je u planu da se isto uradi s Porscheom 356.
Cene u velikoj meri variraju a malo je snabdevača koji su otvoreno voljni da obelodane sume za konverzione garniture, jer one mogu varirati od vozila do vozila, kao i od složenosti projekta. Ipak, The Verge, Zelectric i EV West naplaćuju do 100.000 dolara za konverziju, a ljudi koji se prijavljuju na liste čekanja, mogu pričekati na svoje električne ljubimce čak i par godina pre nego što sve ne bude završeno.
Da li postoji uticaj na vrednost vozila?
Kao što je slučaj s bilo čim što ima uticaj na automobilsku kulturu, uvek imate i opoziciju. Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA) stavila je pod lupu ovaj trend, rekavši da se bilo koje vozilo pogonjeno benzinskim ili dizel motorom, unapređeno u električno, više ne smatra istorijskim, iz razloga što je značajno izmenjeno. FIVA favorizuje vozila koja su što bliža originalu.
Mada ovaj stav u potpunosti ima smisla na prvi pogled, postoje i veoma validni kontraargumenti. Primera radi, ukoliko se doradi jedna klasična „buba“ i konvertuje u EV korišćenjem garniture dizajnirane od strane Volkswagena, zar činjenica da je modifikacija delo originalnog proizvođača ne nosi svoju težinu? Šta je sa slučajevima u kojima je konverzija jedini mogući ili praktični način da se automobil ponovo nađe u svom prirodnom okruženju – na putevima? Zar to nije bolje nego da besmisleno truli u dvorištu, garaži ili ambaru?
Naravno, postoje kolekcionarski primerci koji treba da ostanu netaknuti. Međutim, kada u obzir uzmemo sva sačuvana vozila proizvedena od dvadesetih do osamdesetih godina prošlog veka, postoje izvanredne mogućnosti da se oda počast nasleđu, te da se veći broj oldtajmera i dalje kreće putevima.
Pavle Barta
4 Komentara
Comments are closed.
Naša Agencija za (gubljenje vremena) Bezbednost Saobraćaja ne dozvoljava ove konverzije. Tako i da imate želju ili sredstva ovde to ne može.Jer smo mi uvek van normalnog sveta.
Ne vidim smisao ovog teksta. Lično sam vlasnik nekoliko oldtajmera (raznih proizvodjaca) od kojih mi je recimo najdraži Zastava 101 Special i to sa orginalnim motorom od 73ks. Dakle jedina stvar koja ovaj auto čini specifičnim (pored toga sto je maltene u fabričkom stanju) upravo i jeste pogon (motor, menjač), enterijer sad manje više, jeste drugaciji ali nije presudan. Prema savetu ovog novinara ja dakle izvadim jedinu bitnu stvar koja pri tome pruza i najviše uživanja u vožnji i pretvorim nešto jedinstveno u običan blender za voće…
Tu su elektricni viljuskari, njihove baterije i pogon, pa polako…ne mora preko 40kmh, vazno je da ide na struju. YUGO, Fica, a Boga mi i Lada Kockica 🙂
Imma jednu bubu u garaži koja ček ana ovakav tretman. Međutim, ovakva originalna rješenja su veoma skupa, što meni ne ide na ruku. Ostaje mi samo samogradnja, koja zahtjeva nešto manje novce ali više vremena…