AktuelnoTehnikaVesti

Kako radi Toyotin Direct Shift-CVT menjač?

12.5KPregleda

Uzdizanje Toyote u automobilskoj industriji je u potpunosti dokumentovano. Japanci su stekli imidž proizvođača izuzetno pouzdanih automobila, usput lansiravši brojne inovacije. Jedna od njih je i Direct Shift-CVT menjač.

 

CVT, ili kontinuirano varijabilna transmisija, nije nova ideja. Mnogi proizvođači automobila koriste ovu tehnologiju. Međutim, Toyotina evolucija proističe iz želje za kreiranjem efikasnijih automobila.

 

Regularan CVT menjač koristi remenice i kaiš umesto fiksnih zupčanika da bi se povezao s točkovima, tako da ovaj tip transmisije ima manje pokretnih delova i omogućava motoru da radi koristeći najoptimalnije obrtaje u smislu gorivne efikasnosti. Nedostatak je što vozaču pruža osećaj „nepovezanosti“ s automobilom, s obzirom da nema kretanja uz pomoć zupčanika.

 

Regularna CVT transmisija

 

Mada su efikasniji, ovi menjači su često manje odzivni prilikom pokretanja vozila iz stanja mirovanja, dok preticanje pri niskim brzinama nije uvek dobra ideja.

 

Visokom procentu vozača takođe nedostaje osećaj promene stepena prenosa. Regularan prenosni odnos CVT-a pokušava da se uskladi s brzinom rada motora, a ne suprotno.

 

Ukoliko pritisnete papučicu gasa do kraja, čini se da obrtaji nisu u skladu s ubrzavanjem automobila. Ovo se dešava iz razloga što CVT radi tako što nastoji da drži motor u okviru maksimalnog obrtnog momenta, da bi ga učinio efikasnijim.

 

Toyota je obratila pažnju na odziv vozača u vezi s konvencionalnim CVT menjačima, tako da je primenila neke uzbudljive promene, kreirajući Direct-Shift soluciju.

 

Toyotin Direct Shift-CVT

 

Unapređeni sistem koristi konvencionalni startni stepen prenosa, koji vozačima pruža osećaj tradicionalnog menjača, poboljšavajući na taj način efikasnost u nižim prenosnim odnosima.

 

Ovaj novi sistem startnog stepena prenosa je zapravo poput prvog stepena prenosa u regularnom menjaču; kako automobil ubrzava, on se isključuje i počinje da funkcioniše kao normalna kontinuirano varijabilna transmisija.

 

Koristeći ove „poboljšane“ prenosne odnose, novi menjač unapređuje efikasnost remena i pomaže povećanju odnosa brzine promene prenosnih odnosa, što rezultira boljim performansama.

 

Toyota Corolla

 

Pokretni delovi unutar Toyotinog novog menjača se mnogo manje habaju zbog prisustva spomenutog startnog stepena prenosa, koji barata najvišim opterećenjima prilikom inicijalnog ubrzanja. To za posledicu ima da Direct Shift-CVT može da koristi uži ugao remena, koji je Toyota smanjila s 11 na 9 stepeni. Ove naizgled neznatne modifikacije povećavaju brzinu promene za ne manje od 20 odsto.

 

Takođe, zbog ovih modifikacija, novi sistem koristi kompaktniju remenicu. S obzirom da startni stepen prenosa redukuje većinu opterećenja na kaišu, manja remenica pomaže poboljšanju odziva prilikom promene prenosnih odnosa.

 

Zauzvrat, redukovana inercija pomaže tome da menjač bude odzivniji. Zbog ovih promena u dizajnu, ubrzanje je mnogo silovitije i ritmičnije nego kod konvencionalnog CVT-a.

 

Toyota GR Yaris

 

Ova inovativna kreacija pomaže Toyotinim automobilima da budu efikasniji i mnogo zabavniji za vožnju. Direct Shift-CVT je debitovao 2019. na Corolla hečbeku, koji je pristigao s novim 2,0-litarskim Dynamic četvorocilindrašem. Još jedna kreacija koja je iskoristila prednosti novog sistema je Toyota GR Yaris.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

Top Reviews

Video Widget

gallery