Online plus

Istorijat motociklizma

916Pregleda

Böhmerland – dužina jeste bitna

U periodu između dva svetska rata, Čehoslovačka je dala značajna doprinos razvoju motociklizma. Praga je proizvela prvi serijski motor za dvotočkaše sa dvostrukom bregastom osovinom, a manufakura Böhmerland pomerila je granice kada je reč o dimenzijama motocikla


Doba „ludih“ pronalazača
Živimo u dobu kada je svaki tehnološki razvoj od ideje, proizvodnje i primene kontrolisano sprovede u delo velike korporacije. To neizbežno budi nostalgiju za vremenom, od pre osamdesetak godina kada je bilo sasvim normalno da čovek sa idejom pronađe novac, otvori fabrikui pod svojim imenom, pokrene proizvodnju rešen da jedino može da uspe.., ili propadne.

Takvog kova bio je češki inženjer Albin Libiš koji je bio na čelu mini fabike Böhmerland, smeštene u mestu Šolinde u politički problematičnoj Sudetskoj oblasti.

U periodu od 1924. do njenog gašenja iz ove fabrike izašli su motocikli koji su privukli pažnju stručne javnosti svojom neuobičajenom dužinom.

Kolekcija Böhmerland motocikala u muzeju saobraćaja u Bratislavi

Albin Libiš, inženjer ispred svog vremena

Automobili su još uvek bili prilično skupi (kao da su danas pa jeftini), zato je Libiš tražio inventivne načine da što više ljudi ukrca na motocikl.

Za postizanje većeg međuosovinskog razmaka, Libiš je primenio tada naprednu tehnologiju rama od međusobno zavarenih cevi, sopstvenu arhitekturu prednje viljuške, i točkove od livenog aluminijuma. Ovo poslednje postaće šire prihvaćeno u industriji tek sedamadesetih godina.

Libiš je eksperimentisao sa rezervoarom za gorivo iz dva dela, po jedna sa svake strane. Na ovaj način glava cilindra bila je vidljiva i lako pristupačna za vozača i mehaničara.

Motor je bio jednocilindarski zapremine 600 cc. Na turing modelu to je značilo 24 ks pri 5000 obrtaja u minuti. Maksimalna brzina iznosila je 110 kilometara na čas. Potrošnja je bila solidnih 4 litra na 100 km.

Modeli: 
Böhmerland motocikli proizvodili su se u izdanjima: Sport sa dva sedišta, Touren sa tri i Langtouren na koga su mogle da se smeste 4 osobe. Libiš je pokušao da zainteresuje vojsku za specijano izdanje Langtourena, ali bez uspeha. Ovaj motocikl jeimao dva menjača pri čemu je onim nazad trebalo da upravlja putnik. Oba menjača ukupno su imala 9 stepeni prenosa. Zgodno rešenje pri savlađivanju prepreka na terenu.

Libiš je znao da ode i u drugu krajnost, pa je tako fabrika proizvela i model sa rekordno kratkim međuosovinskim razmakom koji je kasnih 20-ih na trkama dostizao i 160 km/h.

Zaokružena proizvodnja
Fabrika Böhmerland upošljavala je svega 20 radnika. Osim karburatora i pojedinih elektro komponenti sve se proizvodilo unutar sama fabrike. Za 15 godina postojanja na puteve je izašlo oko 3000 ovih neobičnih motocikala.

Böhmerland Langtouren (1937.), motocikl sa najdužim međuosovinskim rastojanjem u istoriji: 3,2 m

Ko zna kako bi se danas vozili na dva točka da Drugi svetski rat nije raspršio viziju ovog genijalnog inženjera.

Böhmerland Langtouren
Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele gume arhiva
Postavljeno: 06.01.2016

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery