AktuelnoIndustrija

EU namerava da na „mala vrata“ zabrani motore s unutrašnjim sagorevanjem do 2025.

3.32KPregleda

Evropska komisija je predložila implementaciju Euro 7 standarda za automobile, komercijalna vozila, kamione i autobuse, praktično uvodeći zabranu SUS motora na mala vrata do 2025.

 

Ipak, u automobilskoj industriji smatraju da još nije sazrelo vreme za tako nešto i da to „apsolutno ne dolazi u obzir“.

 

Euro 7 ima za cilj da osigura da vozila budu „čista“ čitav svoj životni vek, doprinoseći na taj način da Evropa bude u skladu s ciljevima „Evropskog zelenog sporazuma“. Precizni detalji su još uvek predmet diskusija, ali su izvesni potresi već prisutni u VDMA, nemačkoj trgovinskoj asocijaciji, koja zastupa komponentaše.

 

„Planirana obaveza da nova vozila u Evropi budu praktično s nultom emisijom od 2025. pa nadalje, bila bi ekološki, ekonomski i tehnološki neprihvatljiva“ saopštila je VDMA. „Do sada razmatrani predlozi za Euro 7 regulativu ugrožavaju lance vrednosti daleko izvan automobilske industrije, dovodeći do faktičke zabrane automobila i kamiona pogonjenih SUS motorima. Evropa to sebi ne može da priušti.“

 

VDMA smatra da uvođenje e-goriva znači da će motori s unutrašnjim sagorevanjem nastaviti da igraju važnu ulogu u tranziciji ka „zelenom“ transportu.

 

E-goriva, poput tečnog vodonika, mogu da se proizvode uz pomoć električne energije dobijene iz obnovljivih izvora, nudeći na taj način „zelenu“ alternativu fosilnim gorivima. Međutim, ova sintetička goriva trenutno dolaze uz velike proizvodne troškove i zahtevaju velike količine obnovljive energije da bi bila karbon neutralna.

 

Frans Timermans, čovek u EU zadužen za klimatsku politiku, rekao da će biti donesene odluke u okviru dijaloga s automobilskom industrijom, ali je naglasio da njegova namera nije da izbegne „teške teme i teške odluke“.

 

„Znate da automobilska industrija kreće s pričom da je to nemoguće, a zatim se na kraju pokorava“, rekao je Timermans na konferenciji za štampu prošlog novembra. „Ipak, to sada ne uzimam kao obrazac za pregovore, jer moramo da slušamo šta industrija ima da kaže, moramo poslušati njihove argumente.“

 

Timermans je priznao ključnu ulogu automobilske industrije u okviru evropske ekonomije, ali je rekao da joj je neophodno da napreduje u smislu elektrifikacije i upotrebe vodonika za teretni prevoz.

 

„Znam da vlada velika tenzija. Mi ćemo imati ovaj dijalog s predstavnicima automobilske industrije, ali ne možemo da čekamo do 2029. da bismo imali nove mere smanjenja emisije“, dodao je on.

 

Reakcije proizvođača automobila

 

Evropska asocijacija proizvođača automobila (ACEA), saopštila je da „nema dokaza“ da su scenariji izneti u predlogu trenutno tehnički izvodljivi, posebno jer se mora poštovati stroža ekološka regulativa čak i u ekstremnim uslovima, kao što je vožnja uzbrdo ili tokom niskih zimskih temperatura.

 

U praksi to znači da „ciljevi koje će proizvođači sebi postaviti u oblasti razvoja inženjeringa, moraju biti mnogo teži za ostvarivanje od propisanih ograničenja“, rekao je portparol ACEA-e.

 

„Umesto da se na kratkoročnom planu objave zabrane SUS motora, ono što je potrebno je snažna politička posvećenost  u vezi s postavljanjem svih uslova za prelazak na mobilnost s nultom emisijom, poput infrastrukture za punjenje baterija i subvencija“, dodao je glasnogovornik asocijacije.

 

CCFA, grupa koja predstavlja francuske proizvođače, uključujući Renault, izjavila je da je zabrinuta u vezi sa Euro 7 standardima, ali očekuje izmene pre nego što bude objavljena finalna verzija.

 

„Prvi izneti predlozi zahtevaju smanjenje emisije od 60 do 90 odsto, što uopšte nije realno. Dostizanje cilja vezanog za neelektrične automobile je veoma komplikovano“, rekla je Lor De Servinji, zadužena za odnose s medijima i informacije u CCFA.

 

„Da bismo redukovali i postepeno ukinuli emisiju štetnih gasova, solucija bi bila korišćenje čistih energenata, kao što su biogoriva. To bi moglo da pomogne ostvarivanju ciljeva. Drugo rešenje je prodavati isključivo električna i hibridna vozila, ali nisam sigurna da bi potrošači to odobrili“, dodala je ona.

 

Nemačka asocijacija proizvođača automobila (VDA), na sličan način je zabrinuta u vezi s onim što je u igri.

 

„Činjenica je da aktuelni predlog preti da onemogući aktuelne motore s unutrašnjim sagorevanjem, kao i do sada postignut napredak na tom planu. Ono što se prodaje kao održivo na kraju je čak štetno za klimu: obnavljanje postojećeg voznog parka ne napreduje dovoljno brzo, potrošači su zabrinuti i uznemireni, nastavljaju da voze starija vozila“, rekla je predsednica VDA Hildegard Miler.

 

„Pored toga, postoje negativne posledice: preran odlazak SUS motora s unutrašnjim sagorevanjem ometa, čini skupljim i odlaže ogroman proces transformacije, koji naše kompanije, proizvođači i dobavljači, trenutno moraju da savladaju da bi i dalje bili svetski lideri u ovoj oblasti“, dodala je ona.

 

VDA smatra da je oslobađanje od motora s unutrašnjim sagorevanjem u naredne četiri godine nerealno.

 

„Kraj za SUS motore do 2025. apsolutno ne dolazi u obzir! Agregati s unutrašnjim sagorevanjem će igrati glavnu ulogu još dugo“, rekla je Milerova.

 

Osećaj za uravnoteženost

 

BMW je izrazio stav da će „efikasni“ SUS motori nastaviti da igraju „centralnu ulogu“ za izvesne kupce, poput onih koji žive u ruralnim oblastima bez lakog pristupa infrastrukturi.

 

Bavarska kompanija je izrazila zabrinutost da bi Euro 7 standardi postavili takve parametre što se emisije izduvnih gasova tiče, da bi to tehnički bilo neostvarivo, o bilo kojem tipu vožnje da se radi, što bi zapravo rezultiralo indirektnom zabranom na motore s unutrašnjim sagorevanjem.

 

„Dalji razvoj Euro 7 mora se postići uz osećaj za srazmeru i usredsrediti se na dalja poboljšanja kvaliteta vazduha. Kombinacija graničnih vrednosti i okvirnih uslova mora biti postavljena tako da se mogu primeniti na tehnički značajan način, kao i da imaju uravnotežen odnos u smislu troškova i koristi“, saopštio je BMW.

 

Mercedes-Benz je takođe izrazio neslaganje sa zabranom SUS motora „na mala vrata“.

 

„Za transformaciju ka nultoj emisiji je potrebno vreme, a ona se već sprovodi kroz CO2 regulativu, subvencije za kupce i izgradnju infrastrukture. S naše tačke gledišta, scenariji o kojima se trenutno diskutuje su tehnički neizvodivi“, stav je Mercedesa.

 

Volkswagen, jedan od najvećih svetskih proizvođača automobila, smatra da bi uvođenje Euro 7 povećalo cene vozila.

 

„Eventualni scenario oko Euro 7 bi jedino bio moguć uz primenu dalekosežnih tehničkih mera, koje su složene i samim tim skupe. Sveobuhvatna primena tretmana izduvnih gasova u kombinaciji s potrebom za hibridizacijom, učinila bi većinu vozila znatno skupljim“, saopštio je Volkswagen.

 

„U posebno osetljivom segmentu malih automobila, dodatno opterećenje na postojeće cene bi ih učinilo neprihvatljivim za mnoge kupce.“

 

Stavovi Brisela

 

Evropska komisija kaže da pokušava da održi konkurentnost automobilske industrije, u isto vreme štiteći zdravlje građana i životnu okolinu. Izvršna vlast EU ističe da nije donela konačnu ocenu, niti je finalizovala procenu mogućih rešenja, te da je za predlog Euro 7 određen rok do kraja 2021.

 

„Komisija pažljivo procenjuje različite scenarije ograničenja emisije i balansiraće između mera i dodatnih troškova potrebnih za nihovo postizanje“, rekao je zvaničnik EU. „Verovatnije je da će motori s unutrašnjim sagorevanjem prestati da postoje ako se ne preduzmu usklađene mere, koje bi ih učinile manje zagađujućim. Na kraju, ne treba zaboraviti na zemlje EU i gradove koji zabranjuju vozila sa SUS motorima zbog poboljšanja kvaliteta vazduha i zaštite zdravlja građana.

 

Vrele Gume

Pavle Barta

1 Komentar

  1. Pa nista…Evropska unija unistice sopstvenu automobilsku industriju i hiljade radnih mesta.
    Za razliku od njih, ostatak sveta nastavice da vozi „obicna“ vozila sa „obicnim“ motorima.
    Bicemo svedoci zatvaranja proizvodnih pogona u Evropi…i njihovog izmestanja u Afriku, Tursku, Rusiju, a Boga mi i Iran.

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery