AktuelnoOnline plusVesti

Električari pred krizom

4.36KPregleda

Nemačka prepolovila broj električnih vozila

 

 

 

Nakon nekoliko vrlo uspešnih sezona vezanih za tržišni bum električnih automobila, vodeći stručnjaci u Nemačkoj najavljuju za sledeću godinu veliku krizu u ovom segmentu. 

 

Nemački ekspert u ovoj oblasti Ferdinand Dudenhofer predviđa za 2023. dramatičan pad prodaje e-vozila. Prema njemu u Nemačkoj će se iduće godine prodati oko 362.000, što je tačno polovina od 720.000 prodatih električnih automobila u 2022.

 

 

Za razliku od površnog narativa sa mnogobrojnih e-mobil „stručnih“ panela kod nas, sa učesnicima koji još uvek žive u energetskoj prošlosti, pedantni Nemci su sve sračunali.

 

Nedostatak električne energije, njeno drastično poskupljenje uz prepolovljene ili potpuno ukinute državne subvencije, odraziće se u tržišnoj hibernaciji prodaje električnih vozila koja će narednih godina beležiti negativne procente.
Istovremeno ova predviđanja najavljuju da će učešće „električara“ u ukupnoj prodaji biti smanjeno sa 27,8 na 14 odsto.

 

 

Energetska strategija i predviđanja iz prethodne decenije više ne važe

 

 

Dok se traži kWh više u Evropi i Americi, budućnost električnih automobila je sve neizvesnija. 

 

 

Isto tako problemi oko sirovina za proizvodnju baterija postaju sve uočljiviji prouzrokujući i enorman rast njihove krajnje cene.

 

U vodoniku i gorivim ćelijama je ipak realna budućnost 

 

 

Sve ovo na dugoročnom planu treba posebno sagledati iz ugla da je korištenje čiste, odnosno obnovljive električne energije (sunce, vetar, hidro elektrane,…) mnogo ekonomičnija i efikasnija na globalnom nivou kroz elektrolizu morske vode u procesu stvaranja vodonika, koji će po svemu sudeći ipak biti budućnost u drugoj polovini ovog milenijuma.

 

Toyota je bila najmudrija jer se nije zatrčala u električnu mobilnost

 

 

 

I na kraju, sve ovo vodi nas do odgovora na često postavljano pitanje zašto primera radi Toyota kao pionir u hibridnoj tehnologiji nije dublje ušla u „mutnu vodu“ razvoja električnih automobila već je detaljno razvila model Mirai sa pogonom na gorive ćelije koji će nakon električne automobilske avanture ipak biti klica novog doba mobilnosti drumskog saobraćaja.

 

 

Miodrag Piroški

4 Komentara

  1. Ne mogu baš potpuno da razumem toliki animozitet prema električnim vozilima koji provejava kroz tekstove?!? EV nikako nisu „sad’ i odmah rešenje“ svih ekoloških i ekonomskih problema individualnog prevoza. Gledano iz ugla sada, danas i ovde, sve mane su jasne. Ali EV jesu jedino moguće dugoročno rešenje.
    Gorive ćelije nikako nisu „realna budućnost“ jer vodonik nikako nije IZVOR energije. Vodonik je samo posrednik za prenos energije. I proizvodnja vodonika kreće ili od struje ili od fosilnih goriva. Potpuno je besmisleno električnu energiju trošiti za elektrolizu vode u vodonik, pa taj vodonik lagerovati/transportovati/tankovati, pa onda opet konvertovati u el. energiju da bi terali točkove. I usput izgubiti >40% početne el. energije. I opet sve ostaviti u rukama najvećih energetskih kompanija sa jako malim mogućnostima diverzifikacije „nabavke vodonika kao goriva“.
    Trenutna kriza u Evropi će žestoko da uzdrma tržište EV, da odložiće EV „revoluciju“ još neko vreme, ali još više će da uzdrma tržište klasičnih vozila. Nema smisla na osnovu trenutne krize, i na osnovu trenutnih hitnih intervencija u energetici, izvoditi zaključke o nekoj iole daljoj budućnosti.

  2. Hvala na kvalitetnom komentaru. Mi smo zagovornici pre svega održive električne mobilnosti iz solara na makro nivou. Uprošteno rečeno, svaki el automobil da ima svoju solarnu mini elektranu na krovu garaže ili kuće, fabrike,…
    Trenutno sve velike naftaške kuće ubrzano i intenzivno grade ozbiljne solarne izvore el.energije u stotinama megavata koje planiraju da upotrebe za elektrolizu u bliskoj budućnosti.

    Sve ukupno to znači da u narednih 50 godina neće postojati „glavni“ pogon već će se voziti i na el.energiju i na vodonik ali verovatno i bar još nekoliko decenija na benzin/nafta.

    Od 01.08. do 30.11. u našoj solarnoj elektrani od 10kW proizveli smo 3,5 MW električne energije i njome izvozali oko 25.000 km bez kapi goriva! Direktno iz sunca!

  3. Ja jednostavno ne mogu da se slozim sa vecinom napisanog u tekstu a evo i zasto. Cinjenica je da se trazi KWh vise u Evropi i svetu i da mu je cena otisla u nebesa. Isto tako jasno je da je proslo vreme kada ste mogli da se oslanjate na resurse koji nisu na vasoj teritoriji. Evropi ne treba neka nova Rusija koja u svakom momentu moze da joj zavrne slavinu. To sto imate novac da nesto platite ne znaci nista ako taj neko nece to da vam proda. To znaci da Evropa mora maksimalno da koristi sopstvene energetske resurse a to su obnovljivi izvori. Cak ni nuklearna energija nije opcija jer se nuklearno gorivo takodje uvozi iz zemalja koje se ne mogu smatrati stabilnim dobavljacima. Evropa ne moze da proizvede zemni gas ili naftu ali elektricnu energiju moze i to je grana za koju mora da se uhvati. Trenutne akrobacije u vidu uvoza LNG-a iz Katara i ostalih zabiti je samo prelazno resenje. Evropa mora da ulozi napor da u svom energetskom bilansu dominantno koristi elektricnu energiju proizvedenu na sopstvenom tlu. Kako za transport tako i za industriju i grejanje. Stoga forsiranje elektroautomobila ima smisla. Vidim da u tekstovima forsirate vodonik i to bih mogao da razumem kad bi postojao neki nacin za efikasno dobijanje vodonika. Trenutno se dobija iz zemnog gasa. Da bi se dobio vodonik elektrolizom vode potrebno je vodu prvo tretirati kako bi dosla do odredjenog nivoa cistoce a to je izuzetno skup i energetski zahtevan proces. Tek kad se dodje do vode odredjenog kvaliteta pocinje elektroliza kod koje se gubi otprilike 30% elektricne energije. Kad dobijemo vodonik idu problemi skladistenja, bezbednog transporta itd. I opet automobil koji koristi vodonik mora da ima neku bateriju (manjeg kapaciteta) koja sluzi kao energetski bafer jer gorive celije ne mogu da u jednom momentu isporucuju elektromotoru 1KW a kad pritisnemo gas do daske 100KW. Cak i gorive celije sadrze retke metale ali u manjoj kolicini u odnosu na baterije EV-a. Jedina prednost trenutno je sto dopuna energije traje kratko i naravno zadrzava se postojeci koncept odlaska na „pumpu“ sto je jako bitno za drzavu i trenutne vlasnike naftnih kompanija. Slazem se da su trenutne baterije u EV-u neadekvatne ali se i na tome intenzivno radi i pitanje je momenta kada ce doci do lansiranja na trziste jeftine baterije velikog kapaciteta napravljene od siroko dostupnih materijala. Ocigledno je da se nalazimo na prekretnici i da BEV koncept nije savrsen ali je alternativa u vidu fosilnih goriva i vodonika cini mi se jos gora.

    1. Hvala na kvalitetnom komentaru. Mi smo zagovornici pre svega održive električne mobilnosti iz solara na makro nivou. Uprošteno rečeno, svaki el automobil da ima svoju solarnu mini elektranu na krovu garaže ili kuće, fabrike,…
      Trenutno sve velike naftaške kuće ubrzano i intenzivno grade ozbiljne solarne izvore el.energije u stotinama megavata koje planiraju da upotrebe za elektrolizu u bliskoj budućnosti.
      Sve ukupno to znači da u narednih 50 godina neće postojati „glavni“ pogon već će se voziti i na el.energiju i na vodonik ali verovatno i bar još nekoliko decenija na benzin/nafta.
      Od 01.08. do 30.11. u našoj solarnoj elektrani od 10kW proizveli smo 3,5 MW električne energije i njome izvozali oko 25.000 km bez kapi goriva! Direktno iz sunca!

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery