Jedno od „večitih“ pitanja
Na većini benzinskih stanica, možemo da biramo između „običnog“, „premijum“ i „superpremijum“ goriva, bilo da je reč o benzinu ili dizelu. Kompanije naravno promovišu sve moguće benefite koje donose skuplja goriva, ali nameće se pitanje, da li je to vredno odvajanja dodatnog novca?
Naravno, marketinške etikete koje se lepe za skuplja goriva, ne bi li se u superlativima istakle njihove karakteristike su razne, a glavni razlog zbog kojeg se kolebamo da li da se odlučimo za njih je viša cena.
Kao i kod bilo koje druge robe, što je proizvod kvalitetniji, to on više košta, ali ovde se nameće pitanje šta je to što dotična goriva čini tako posebnim i da li se isplati sipati ih u rezervoar umesto standardnih verzija? Treba imati na umu da u životu češće plaćamo dodatno za luksuz, ne i potrebu.
Da započnemo priču sa široko rasprostranjenim premijum benzinom, često nazivanim „super“. Njega obično karakteriše nešto viši oktanski broj u odnosu na „regular“, što znači da ima bolji otpor na detonaciju. U prevodu, manje je sklon nekontrolisanom samozapaljenju.
Količina oktana koju sadrži gorivo takođe utiče na performanse motora s višim kompresionim odnosom. U teoriji, trebalo bi da poboljša ekonomičnost i performanse pogonskog agregata.
U većem delu sveta, uključujući i Evropu, rangiranje ide od 95 do 98 za standardan benzin, dok onaj premijum ide od 98 do 100. U SAD, kupci mogu da biraju između standardnog, „srednjeg“ i premijum benzina, rangiranog između 87 i 94.
Naravno, ovo ne znači da Amerikanci koriste lošiji benzin, jer su razlike rezultat drugačije klasifikacije. U Evropi i većem delu sveta, koristi se „Research Octane Number“ (RON), dok u SAD, Kanadi, Brazilu i nekim drugim zemljama, oktanski brojevi koje možemo da vidimo na pumpama predstavljaju prosek između RON-a i druge klasifikacije pod imenom „Motor Octane Number“ (MON). Ovo prosečno rangiranje je nazvano antidetonacioni indeks (AKI), koji se na benzinskim stanicama često piše kao (R+M)/2, tako da su za iste vrednosti brojke niže nego u drugim regionima.
Premijum dizel obično ima viši cetanski broj u odnosu na regularnu verziju. To znači da će se brže zapaliti kada dospe u komoru za sagorevanje. Ono što je još važnije, premijum dizel sadrži aditive koji pomažu čišćenju sistema ubrizgavanja i sprečavaju stvaranje gareži. Takođe, bolje funkcioniše pri niskim temperaturama, jer hemikalije koje sadrži ga bolje štite od zgušnjavanja.
Dakle, vraćamo se na pitanje nad pitanjima – da li vredi izdvojiti više novca za premijum goriva? Generalno, odgovor je – da, posebno ako ste od onih ljudi koji obraćaju pažnju na svoja vozila i planiraju da ih voze duži vremenski period.
Međutim, većina pogonskih agregata, bilo da su benzinski ili dizel, konstruisani su na način da funkcionišu s regularnim gorivima, tako da njihova upotreba ni u kom slučaju neće naškoditi motoru niti sistemu ubrizgavanja.
Neki visokoperformantni (benzinski) motori zahtevaju visokooktansko gorivo. Dotičnu informaciju ćete pronaći i u uputstvu za upotrebu vozila tog tipa, a ona često počiva i na čepu rezervoara. U ovom slučaju je korišćenje premijum goriva obavezno, jer u suprotnom može doći do oštećenja ključnih komponenti, kao štu su pumpe goriva, dovodi i brizgaljke.
Što se dizelaša tiče, dobra je ideja napuniti rezervoar s vremena na vreme premijum gorivom, da bi se sistem dovoda i ubrizgavanja goriva održavao čistim, posebno iz razloga što su pumpe i brizgaljke ovde mnogo skuplje nego u slučaju benzinskih pandana.
Naravno, ukoliko posedujete vozilo koje „fabrički“ koristi regularno gorivo a sipate „premijum“, svakako nećete pogrešiti.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
8 Komentara
Comments are closed.
Slažem se sa vama. Vozim Toyota Corolla e90, 1.3/75, radi ok na 95 oktana, ali više troši i benzin mnogo smrdi, boli me glava od tog mirisa, tako da vec 2 godine sipam samo 100 oktana. Na 100 oktana bolje radi motor!
Cesto se polemise o kvalitetu goriva u Srbiji a da pri tom ljudi uopste ne znaju koji su to parametri koji se kontrolisu i mesto na kojem se uzorkuje gorivo. Drzava je propisala parametre i klasifikovala goriva. Po tom pitanju su ona u skladu sa evropskim standardima. Pa tako na svakom savremenom dizel motoru pise da trosi gorivo sa oznakom EN 590. Tecnost sa oznakom EN590 mora da ispunjava odredjene standarde koji su definisani u pravilniku sto dizel gorivo u rafineriji pancevo i ispunjava. U takvo gorivo se dodaju aditivi pa se takav dizel naziva premijum i prodaje po visoj ceni. Medjutim proizvodjac nije duzan da da sastav tih „aditiva“ jer je to poslovna tajna svakog proizvodjaca. U referentnoj laboratoriji se sastav tih aditiva i ne proverava nego samo parametri koji su propisani zakonom. U praksi na benzinskoj pumpi mozete da sipate jedno te isto gorivo kao „eurodizel“ i „premium eurodizel“ jer niko ne moze/nije u obavezi da kontrolise dodatne aditive u „premium“ eurodizelu. Markeri u gorivu sluze samo da pokazu da li je u gorivo naknadno neko sipao neko gorivo koje je ilegalno uslo u zemlju i nije pokazatelj kvaliteta goriva. Na kraju balade jedna je prica da li je gorivo neodgovarajuceg kvaliteta na izlazu iz rafinerije a druga da li je cisterna koja ga prevozi u odgovarajucem stanju kao i cisterna na benzinskoj pumpi. Sve to mora da se odrzava i blagovremeno cisti. Jos da dodam da motor koji je presao 500k (a takvi su u Srbiji najcesci) tesko radi i sa najboljim gorivom na svetu.
[…] Izvor: vrelegume.rs […]
Ustedeces kad predes 100 000. Možda 100 Eur. Pa izracunaj na godinu. Ali možda !
Imam Yuga,98 oktana .Dok sam se vozio na 95 oktana mislio sam da ce mi ventili probiti glavu motora uzbrdo,vise je trosio,teze je zimi palio.Preso sam na G100 Nisovo gorivo vec godinu dana ga koristim perfomanse motora savrsene,manje potrosi vise km se predje,zaboravio sam na probleme koje sam imao pre sa gorivom 95 oktana.
Samo što aditiviranje košta oko 1 din po litri, a kupac plati 10. 🤗
Takodje, i u premium benzine se dodaju aditivi koji ciste sisteme ubrizgavanja i sagorevanja goriva jer se i u njima vremenom stvaraju naslage. Na automobilu koji ima 1.2/90KS motor ne moze se dobiti neka velika razlika u performansama sa gorivom od 98 oktana, ali ce takav automobil lakse upaliti po hladnom vremenu, postici radnu temperaturu i mirnije raditi. To sve doprinosi dugotrajnosti motora.
Нисте се дотакли теме да ли је нижа потрошња са скупљим горивом односно да ли су боље перфомансе мотора са скупљим горивом?