Dramatično loše
U prvih devet meseci ove , u odnosu na isti period prošle godine prodato je 1660 novih automobila manje u mrežama autorizovanih dilera
Na prvi pogled procentualni pad prodaje od “svega” 10% ne deluje toliko zabrinjavajuće ukoliko zanemariomo dva vrlo bitna faktora.
Prvi je da se on odnosi na prethodnu, rekordno lošu sezonu. Drugi je posebno zabrinajvajući budući da je FAS zabeležio dramatičan rast prodaje zahvaljujući izuzetnim uslovima pod kojima se prodaje Fiat 500L, što znači da je većina zabležila ozbiljne minuse.
Da bi shvatili razmere tržišne katastrofe, ovogodišnji rezultat od 16.685 prodatih vozila poredimo sa istim periodom 2008. godine kada je za devet meseci prodato 43.759 vozila, što predstavlja pad tržišta od preko 60%.
Ovogodišnji neslavni rekorderi po procentualnom padu prodaje u Srbiju su Citroen koji trenutno ni ne prodaje vozila u Srbiji. Na vrhu negativnog salda onih koji posluju su Mini (-50%), Chevrolet (-45%), Jeep (-37%), Ford (-35%), a posebno zabrinjavaju masovni brendovi koji su tradicionalno “skidali kajamak” kod nas Dacia (- 30%), Opel (-28%), i VW (-23%) koje je najviše pogodio nestanak kupca sa redovnom platom od 600 evra.
Naravno ima i onih koji drže glavu na pozitivnoj nuli ili su zahvaljujući vrlo jeftinim modelima i tenderskoj damping prodaji u blagom plusu, kao Škoda, BMW i Peugeot, ali tu je veliko pitanje sa kakvim se efektima radilo i koliki su finansijski minusi gurnuti pod tepih.
Uz očekivan uspeh F.A.S.-a sa modelom 500L, najveće prijatno iznenađenje je Honda koja je poboljšala prodaju u prvih 9 meseci za čak 34% ali i Peugeot koji se opet uključio u lidersku kategoriju. Ovim je samo dokazano da recept za uspeh postoji i da je on rezultat isključivo dobro osmišljene marketinške strategije, angažovanja i rada sa kupcima i medijima a ne samozadovoljnog poziranja iza debele hladovine nekog brenda.
Što se tiče takozvanih Premijum brendova (BMW, Audi, Mercedes), cifre su skromne ali procentualno se održavaju na nivou prodaje koji su imali prošle sezone. Ovo pokazuje da platežnih kupaca sa repa preraspodele državnog kapitala u privatne džepove, još uvek ima, ali će ih neminovno biti sve manje, u srazmeri u kojoj će država zapušavati rupe kriminala i korupcije.
Šta reći na kraju? Očigledno, tržištu skromnog potencijala prišlo se uglavnom sa potpuno pogrešne strane, snižavanjem cena automobila do besmisla umesto njihovim pravilnim pozicioniranjem.
Promašena marketinška strategija reklamiranja u žutim medijima ima karakter aždaje sa sedam glava spremne da pojede i onoga ko je hrani i sve oko sebe. Velike, teško zarađene pare su olako potrošene kod onih koji glorifikuju kič, primitivizam i nesmetani uvoz polovnjaka koji nas čine pokretnim auto otpadom. Za to vreme, mediji koji žive za automobil, generišu automobilske snove, regrutuju kupce generacijama i promovišu moderne tehnologije, bukvalno gladuju! Sramota!
Lična sujeta, nekompetencija ili nebriga, svejedno je, jer rezultata nema, ali očigledno ni odgovornosti pošto oni najlošiji još uvek sede u svojim preplaćenim direktorskim foteljama.
Za uspešan lov treba odabrati kvalitetno oružje i adekvatnu municiju. Sitnom marketinškom sačmom opaljenom iz primitivne tandžare još niko nije ubio vepra, ali je vepar takvog lovca uglavnom stigao, što se upravo i dogodilo.