Prodaja putničkih automobila je u Evropi pala za 29 odsto u oktobru, što je najgori rezultat u tom mesecu otkada se vodi statistika. Između ostalog, za ovo se krivi nestašica poluprovodnika.
Broj registracija u Evropskoj uniji, Velikoj Britaniji i zemljama EFTA-e (Evropska asocijacija slobodne trgovine) iznosio je 798.693 po industrijskoj asocijaciji ACEA.
Hyundai, Kia, Porsche i Smart su povećali prodaju uprkos opštem tržišnom padu, dok su Jaguar i Ford ostvarili značajno slabije rezultate.
Minus od 42 odsto u broju isporuka Volkswagena prošlog meseca, za posledicu je imao da je vodeće mesto na listi kompanija koje prodaju najviše automobila u Evropi preuzeo Sellantis, koji je takođe zabeležio pad, ali od 32 odsto. Stellantis je prošlog meseca prodao 165.866 vozila u poređenju sa 165.309 VW grupe.
Nemački konglomerat je pauzirao s proizvodnjom u glavnoj fabrici u Volfsburgu, u kojoj se proizvodi bestseler Golf, i to upravo zbog nedovoljnog broja poluprovodnika.
„Pokušavamo da se nosimo sa situacijom“, rekao je šef VW grupe, Herbert Dis, na konferenciji u Belinu. „Nadam se da je ono najgore prošlo.“
VW grupa, poput drugih proizvođača automobila, na listu prioriteta kada je o čipovima reč, stavlja najprofitabilnije marke i modele. Samim tim ne treba da čudi što je prodaja Porschea porasla za 13 odsto u oktobru.
Među ostalim brendovima VW grupe, Škoda je doživela najjači udarac, zabeleživši pad od 49 odsto. Audi je zabeležio minus od 46 odsto, a Volkswagen i Seat od po 40 odsto.
Stellantis je takođe upisao značajan pad u broju registracija. Alfa Romeo je bila lošija za 46 odsto, a Jeep i Lancia 36 odsto. Peugeot i Opel su zabeležili pad od 31 odsto a Citroen i Fiat 33, odnosno 32 odsto.
Hyundai grupa je ostvarila treći najbolji rezultat u Evropi po pitanju prodaje, ostvarivši rast od 6,7 odsto (88.438 vozila), pretekavši Renault grupu, koja je zabeležila pad od 32 odsto (81.220).
Hyundai je popravio prodaju za 11 odsto a Kia za 2,6 odsto. Marka Renault je doživela pad od 36 odsto a Dacia 23 odsto.
Međut japanskim proizvođačima, Nissan je ostvario „minus“ od 29 a Toyota 24 odsto.
Među premijum markama, Mercedes-Benz je ostvario 36 odsto lošiji rezultat nego prošlog oktobra, dok se Smart popravio za 4,9 odsto. BMW je zabeležio 21 odsto lošiju prodaju a Mini 25 odsto.
Ford je doživeo sunovrat od 41 odsto.
Jaguar Land Rover je takođe imao loš mesec. Prodaja Jaguara je pala za 55 odsto a Land Rovera za 39 odsto.
Ukupna prodaja u Evropi u prvih 10 meseci je ipak zabeležila blagi rast od 2,7 odsto (9,96 miliona).
Ono najgore je prošlo?
Obnavljanje pandemije Kovida-19, koja je ograničila proizvodnju u postrojenjima za pakovanje čipova i testiranja u jugoistočnoj Aziji tokom trećeg kvartala, neočekivano je pogoršala inače oskudnu ponudu ovih komponenti, a zatvaranje luka dodatno je ugrozilo isporuke.
Iako su proizvođači automobila predvideli izvesno poboljšanje, situacija će ostati teška do sledeće godine.
Analitičar Bloomberg Intelligencea, Majkl Din, rekao je da bi broj registacija mogao da skoči u novembru, kako se ograničenja u snabdevanju budu smanjivala. „Mnogi proizvođači su delimično sklopili vozila, tako da se proces proizvodnje može brzo finalizovati kada se stabilizuje nabavka poluprovodnika“, rekao je on.
Vrele Gume