Svi mi koji pratimo automobilsku informativu poslednjih par decenija, znamo za gume koje se ne pune vazduhom. One su zapravo na ivici da uđu na tržište već dvadeset godina.
Prednosti ove solucije su sasvim očigledne: nema brige oko pritiska u pneumaticima, nema straha od nekog „odbeglog“ eksera, ivičnjaka koji može da ošteti zid gume… U ovom slučaju samo treba montirati gumu i voziti dok se ne istroši, a čak i u tom slučaju se može implementirati nova gazna površina!
Koliko bi samo vremena, glavobolje i novca bilo ušteđeno.
Zašto Michelin nije do sada lansirao ove gume?
Na prvom mestu, francuska kompanija nije tapkala u mestu poslednjih par decenija. Nakon razvoja „bezvazdušne“ gume (tweel), veliki problem na koji su naišli je odgovarajuće funkcionisanje pri visokim brzinama. Na sreću, postoji veliki broj vozila kojima nije potrebna velika brzina, poput vojnih i građevinskih mašina.
Vojne snage čak razmatraju usvajanje ovog tipa guma za svoja vozila, jer su pogodne za teške uslove i borbu, jer mogu da izdrže stvari koje konvencionalni pneumatici ne mogu.Čak i kada su prilično oštećene, mogu preći na stotine kilometara pre zamene.
Spremne za lansiranje?
Nakon objavljivanja partnerstva s GM-om prošle godine, Michelin je nedavno započeo test vožnje za medije. Vozilo u pitanju je Mini Electric, opremljen novim Michelin Uptis „bezvazdušnim“ gumama, a što se samog doživljaja u vožnji tiče, on je bio identičan kao s konvencionalnim pneumaticima. Zapravo, to je upravo ono što smo i želeli od ovih guma.
I zaista, ovo je važnije nego što izgleda na „prvu loptu“. Gume trenutno imaju vazduh u sebi jer je neophodno da formiraju kontaktnu površinu s asfaltom. Perfektan krug bi jedva doticao tlo ispod, i ne bi omogućio odgovarajuće prijanjanje. U slučaju vozila kao što je voz, gde su točkovi i šine od metala, odsustvo trenja štedi veliku količinu energije. Međutim, za automobil, ovo je krajnje neprihvatljivo.
Na kraju, upravo je ovaj segment čitave problematike tako izazovan za Michelin. Bilo je potrebno nešto čvrsto i u isto vreme fleksibilno, i čini se „ponovno pronalaženje točka“ nije lak zadatak.
Ove gume bi trebalo da se pojave na GM-ovim vozilima počev od 2024.
Ekološke prednosti
Očigledan benefit se ogleda u smanjenju količine gumenog otpada. Na prvom mestu, Michelin kaže da će nova solucija trajati tri puta duže u poređenju s konvencionalnim gumama. Po nekim drugim izvorima, čini se da će gazni sloj biti mnogo robusniji, jer šare mogu biti dublje nego na klasičnom pneumatiku. Manje složeno savijanje se dešava svaki put kada se „bezvazdušna“ guma okreće, što takođe može da doprinese dužem veku trjanja.
Dakle, tri puta duži životni vek ujedno podrazumeva smanjenje otpada za 66 odsto.
Još jedna prednost se ogleda u mnogo nižoj stopi prevremenog otkazivanja. Michelin je napravio računicu da 200 miliona guma završava na deponijama godišnje zbog rupa i oštećenja koja se ne mogu popraviti. Ovo naravno vodi ka stvaranju velike količine otpada, što može jednostavno biti eliminisano upotrebom novih Michelinovih guma, što nije mala stvar.
Preterano habanje zbog niskog pritiska u pneumaticima, takođe je problem koji „bezvazdušne“ gume rešavaju. Niži pritisak znači da se veći deo opterećenja prenosi na spoljne ivice gaznog sloja, što srednji pojas ostavlja relativno nepohabanim. Ova pojava bi takođe bila eliminisana.
Na kraju, ističe Michelin, Uptis guma će moći da se reciklira. Doduše, još uvek nije poznato od kakve smeše je napravljena, ali je zgodnija za reciklažu od prosečne konvencionalne gume.
Na kraju krajeva, one se moraju savijati prema centru tokom normalnih rotacija, i ne moraju zadržati složeniju toroidnu formu da bi zadržale vazduh. Ovo otvara korišćenje različitih smeša, lakših za reciklažu, kada za nju dođe vreme.
Što pre se ova guma nađe na tržištu, to bolje.
Vrele Gume
1 Komentar
Comments are closed.
Dali će da se proizvode ovakve gume i za auto Lada Niva koja nosi gume 186/75R16 novi tip
naravno uz zamenu felni?