Automobilski motori koji su obeležili decenije od početka 20. veka do danas
Mi u Vrelim Gumama obožavamo dobre pogonske agregate. Koliko je za jedno vozilo važna karoserija, toliko je bitan i motor, jer bez njega jednostavno nema kretanja. Hajde da vidimo koji su to motori obeležili dekade od početka prošlog veka do moderne ere.
1903.: Mercedes Simplex 60 ks
Aluminijumski blok s četiri cilindra i čak 9,3 litra radne zapremine. Isporučivao je 60 konja, što ga je između ostalog činilo superiornim u odnosu na slične agregate tog vremena.
1919.: Bentley 3,0
Ova mašina je kombinovala napredne specifikacije i izuzetnu pouzdanost, i to na način koji nije viđen do tada.
1920-ih: Bugatti Type 35
Redni osmocilindraš je korišćen za sve od serijskih automobila do „Grand Prix“ trka u verzijama sa i bez kompresora. Njegov zvuk je prava simfonija.
1930-ih: Duesenberg SJ
Reč je o motoru radne zapremine 6,9 litara s dva bregasta vratila na glavi motora i četiri ventila po cilindru. U verziji iz 1932. isporučivao je nenadmašnih 320 konja.
1940-ih: Ferrari 166 Inter
Prvi serijski automobil s nenadmašnim Colombo V12 agregatom. Ovaj motor je pogonio Testa Rossu, GTO, 250LM, 275 GTB…
1950-ih: Chevrolet Corvette
Ovo je automobil koji je inaugurisao Chevyjev „small block“ V8, koji je proizveden u više od 100 miliona primeraka. Apsolutna legenda u svakom smislu.
1960-ih: Porsche 911
Ovaj šestocilindarski bokser je konceptualno do te mere dobar da se koristi i dan danas, gotovo 60 godina nakon lansiranja. Bez ikakve dileme, radi se o jednom od najboljih i najizdržljivijih motora svih vremena.
1970-ih: Lamborghini Countach
Lambov V12 je „bacio rukavicu u lice“ Ferrarijevom dvanaestocilindarskom bokseru nadmašivši ga po pitanju izlazne snage. „Brutalna“ mašina.
1980-ih Ferrari F40
Da, da, reč je o turbomotoru, koji je trebalo Lanciji da donese pobedu na Le Manu. Rasna italijanska mašina „strašnog“ odziva i moći, usput „bljujući vatru“. Definitivno i dan danas je turbomotor s najizraženijim karakterom.
1990-ih McLaren F1
Remek delo Paula Rošea, BMW-ov V12, pretvorio je McLaren F1 ne samo u najmoćniji i najbrži svetski automobil, već svojevrsnu ikonu čija harizma zrači i u ova vremena.
2000-ih Lexus LFA
Predstavljen u serijskom izdanju 2009., Yamahin V10 ne samo što je najbolji motor svoje decenije, već je možda najbolji agregat svih vremena.
2010-ih Porsche 911 GT3 RS 4.0
Ultimativno izdanje čuvenog trkačkog „Mezger“ 911 motora, isporučuje 500 „divljih“ konja i neprevaziđeno zadovoljstvo u vožnji.
Zanimljive činjenice o automobilskim motorima
Najveći broj cilindara u jednom automobilskom agregatu je iznosio čitavih 16, a takve jedinice su pogonile Cadillacove modele iz tridesetih godina, kao i Bugatti Veyron i Chiron iz moderne ere. Doduše, Bugatti je konstruisao V18 pogonski agregat, ali on nikada nije ušao u serijsku proizvodnju.
Mada su isprobane i neke druge solucije poput dvotaktnih i rotacionih motora, četvorotaktna varijanta se pokazala kao najuspešniji i najdugovečniji format, koji drži čvrste pozicije i u današnje vreme.
Najdugovečniji motor kod savremenih automobila je bio Rolls-Royceov V8, inaugurisan davne 1959., da bi bio ukinut tek prošle godine.
Vrele Gume
1 Komentar
Comments are closed.
Gde je ovde legendarni Alfa Romeo Busso V6, verovatno najbolji V6 u serijskoj proizvodnji ikada napravljen, a to sto se proizvodio od 1979 pa sve do 2005 i sa bezbroj ucesca i uspeha na trkama podatak je sam za sebe! Morate korigovati listu pod hitno inace ce izgledayi kao da ste preskocili citav 20. Vek!