Pojava krosovera je glavni faktor tržišne „eksplozije“ modela s povišenim klirensom.
Naravno, reč je o automobilima koji kombinuju višu poziciju sedenja i (često) 4×4 pogon s relativno kompaktnim dimenzijama porodičnog hečbeka.
Model koji je začeo ovaj segment je Nissan Qashqai, da bi primer japanske marke uskoro sledili i drugi, nakon što su uvideli značajan tržišni uspeh ovog automobila.
Danas, svaka kompanija koja iole drži do sebe ima pulena u ovom segmentu, tako da su kupci na slatkim mukama kada je o izboru reč. Međutim, koji modeli su vredni datog novca? Pred nama je prvih 10:
-
Cupra Formentor
Godinama je Cupra bila Seataova filijala zadužena za performantne modele, slično „R“-u kod Volkswagena, da bi bila transformisana u nezavisnu marku, s jedinstvenim dizajnom i više sportskom orijentacijom.
Formentor nije prvi proizvod ove španske marke, jer je 2019. na scenu stupila Cupra Ateca s 310 ks, ali je ubedljiviji i atraktivniji, sa sasvim dovoljno prostora za porodičnu upotrebu.
Što se motorizacije tiče, ona je u rasponu od benzinaca smanjene radne zapremine do „plug-in“ hibrida i 2.0 TSI perjanice, koja koristi isti integralni pogonski sistem i turbomotor kao i Golf R. Glasine kažu da bi Audijev petocilindraš mogao da pronađe svoje mesto u Formentoru, mada takve „egzotike“ još uvek nema u ponudi.
Dobro cenovno pozicioniran u odnosu na rivale iz premijum marki, s kvalitetnim enterijerom (ne računajući info-zabavni sistem), Formentor poseduje dovoljno aduta da trenutno „kolo vodi“ u segmentu kompaktnih krosovera.
-
Seat Ateca
Seatov tržišni ulazak u SUV/krosover kategoriju s Atecom je bio uspešan. Španski proizvođač, koji je u svojoj istoriji znao da „šepa“, sada ima jedan od vodećih modela u klasi. Revidiran za 2020. ovaj krosover poseduje sve što je neophodno za tržišni uspeh – dobru cenu, atraktivan izgled, ekonomičnost i praktičnost, uz sasvim solidan kvalitet vožnje, što je nešto što nedostaje brojnim primercima u ovom segmentu.
Ulazni model s 1.0 TSI motorom i manuelnim menjačem, krajnje je priuštiv, mada mu nedostaje ponešto od opreme.
Stari 1,6-litarski turbodizel, koji nikada nije bio tako uglađen kao dizelaš u Qashqaiju, zamenjen je novom 2,0-litarskom jedinicom.
-
Volkswagen T-Roc
Volkswagenov pulen u segmentu krosover/hečbeka je prilično impresivan. T-Roc nudi interesantan, privlačan stajling, kvalitetno urađen enterijer i upravljivost svojstveniju malom hečbeku nego jednom SUV-u.
Doduše, Ateca prednjači po pitanju voznih karakteristika i praktičnija je, ali je i T-Roc za preporuku.
-
BMW X2
Jedna od novijih akvizicija u BMW-ovu X porodicu, više se može okarakterisati kao tradicionalni hečbek nego krosover, što i nije tako loše.
Zapravo, budući da je Jaguar napravio promašaj s E-Paceom na planu vozne dinamike, oni kojima je dobra vožnja bitna, trebalo bi X2 da stave u razmatranje.
Bilo da je reč o turbobenzinskom ili turbodizel motoru, 2,0-litarske četvorocilindarske jedinice pružaju snažnu i u isto vreme uglađenu isporuku snage. Upravljanje je direktno, dok je kontrola karoserije odlična (po standardima segmenta). Postoje praktičnije alternative, ali nijedna nije tako ubedljiva na planu vozne dinamike kao ovaj BMW.
-
Mazda CX-30
Još jedan vrlo dobar predstavnik ove kategorije, kojeg krase uglađeno upravljanje i prestižan enterijer, dok ga po pitanju dizajna karoserije nadmašuje jedino Cupra.
Konceptualno, Mazda je pojednostavila stvari ovde: u ponudi su dva benzinska motora u kombinaciji s prednjim ili integralnim pogonom. U svakom slučaju, dobija se blago hibridna tehnologija i prijatno kalibrisan upravljački sistem po standardima klase.
Gde zaostaje? Prvenstveno po pitanju kabinskog prostora koji je na raspolaganju, a kod oba motora dostupnost obrtnog momenta u odnosu na rivale nije tamo gde bismo želeli, tako da mora da se „radi“ na papučici gasa više nego što bi se očekivalo. S druge strane, CX-30 je bez dileme među najtalentovanijima kada govorimo o voznim karakteristikama.
-
Toyota C-HR
Prošli su dani dosadnih, neupečatljivih krosovera. S aspekta stajlinga, Toyota CH-R je pravo osveženje u segmentu. Ističe se čak i pored više „atletski“ nastrojenog Formentora. Ono što su dobre vesti je da su vozne osobine u skladu sa sportskim izgledom, dok od motorizacije ne treba očekivati „čuda“.
Mada „kupeovska“ linija krova izgleda sjajno, dosta oduzima na prostoru u visini glava. Toyotin info-zabavni sistem takođe kaska u poređenju s rivalima mada je restilizovana verzija dobila Apple CarPlay i Android Auto funkcije kao standardne.
-
Hyundai Tucson
Atraktivan korejski krosover je sveobuhvatno restilizovan u četvrtoj generaciji. Pruža obilje prostora i bogatu standardnu opremu, kao i poznatu petogodišnju garanciju. Ambijent unutar kabine je sada mnogo prijatniji, možda ne tako „veseo“ kao kod Volvoa XC40, ali ispoliraniji i sofisticiraniji na jedan „folcvagenovski“ način. Utisak kvaliteta je na visokom nivou, a tvrde plastike gotovo da nema.
Po pitanju dinamike, Tucson i dalje ne može da se nadmeće s jednim Formentorom, ali su uglađenost i kvalitet vožnje na primetno višem nivou. Lak osećaj na volanu i osetno naginjanje karoserije znače da u Tucsonu nećete biti „gospodar krivina“.
Što se pogonskih sklopova tiče, dizel je „odsvirao“ svoje. Ulazni motor je 1,6-litarski turbobenzinac sa 150 ks, koji se može dobiti i u blago hibridnoj varijanti. Možda je najprimamljiviji agregat sa 180 ks, mada je tu i hibrid sa 230 konja.
-
Nissan Qashqai
Redovna restilizacija 2017. je pomogla Qashqaiju da se održi blizu vrha u segmentu. Nova generacija na scenu treba da stupi 2022., i čini se da pristići u pravi čas.
Rafiniranost, efikasnost i komfor su glavni aduti ovog japanskog modela, ali on od Atece (i ostalih) gubi na planu vozne dinamike, od T-Roca po pitanju stajlinga i atraktivnosti, a od Formentora u oba slučaja.
Servo asistencija je preterano izražena u redovnoj postavci a primetno naginjanje karoserije će obeshrabriti „sportski“ nastrojene vozače. Nissanov info-zabavni sistem takođe pokazuje vremešnost, a ukupno gledajući, Qashqai je ipak sasvim konkurentan i u svakom slučaju za preporuku.
-
Kia Xceed
S obzirom na uspeh standardnog Ceeda, Xceed krosover, koji sledi poznati recept podizanja klirensa i dodavanja „off-road“ detalja kod kompaktnih hečbeka, prirodna je posledica i nešto što je Kia jednostavno morala da napravi.
Prodavaće se dobro, to je sigurno, ali to više može da zahvali ogromnoj popularnosti segmenta nego nekim svojim specijalnim kvalitetima. Ipak, radi se o atraktivnom krosoveru s natprosečnim voznim osobinama, koji pruža relativno uglađenu vožnju, ali u segmentu postoje štedljiviji i praktičniji rivali, a u ovoj klasi su to atributi koji se računaju.
-
Škoda Karoq
Kao što je slučaj sa svim Škodinim modelima, i Karoq nudi odličan odnos uloženog i dobijenog, uz već poslovičnu praktičnost, koju porodični kupci stavljaju na prioritetno mesto.
Pored navedenog, ovaj krosover više nego pristojno izgleda, pruža prijatnu vožnju na auto-putu, ali kada je o vožnji kroz krivine reč, tu ne „blista“.
Bez dileme, više nego dostojna zamena za Yeti, mada mu nedostaje karaktera i apela koji je krasio prethodnika. Šteta što Škoda nije nastavila sa započetim receptom, jer bi se isticala originalnošću.
Vrele Gume
1 Komentar
Comments are closed.
Neozbiljan izbor je da od deset četiri automobila budu iz koncerna VW, a dva od njih su blizanci. Pri tom, ni jedan automobil iz nove kuće Stellantis, čak ni Jeep compas! Šta reći kad tu nema mesta za dva najlepša automobila Peugeot 3008 i Volvo XC40. Na silu su ugurani VW T-rock i KAROQ, ali i Xceed.