Danil Kvjat je ostvario sjajan rezultat u trci za VN Emilija Romanje. Međutim, četvrto mesto u Imoli je očigledno došlo suviše kasno da bi Rus zadržao mesto u AlphaTauriju.
Pjer Gasli, njegov timski kolega, potvrđen je za narednu sezonu, a društvo u timu će mu praviti Juki Cunoda iz GP2, dok će Kvjat po svemu sudeći ponovo izaći iz „najbržeg cirkusa na svetu“.
Trka u Imoli je bila jedna od retkih Danilovih šansi da se nađe na naslovnim stranama. Od sedmog došao je do četvrtog mesta nakon restarta, šest krugova pre kraja trke, pretekavši Serhija Pereza, Aleksa Albona i Šarla Leklerka, ostvarivši najbolji rezultat još od podijuma u Hokenhajmu prošle godine. Ovo je bio svojevrstan podsetnik da, mada nije iskazao sav svoj potencijal u Formuli 1, Kvjat zna da vozi, i to veoma dobro.
Međutim, po svim relevantnim parametrima ga je ove godine značajno nadmašio Pjer Gasli. Francuz je bio brži u 11 kvalifikacionih sesija od ukupno 13., s prosečno bržim krugom za više od dva deseta dela sekunde. Sakupio je 63 poena do sada, u poređenju s Kvjatovih 26. Pored kvalifikacija, Gasli je od Rusa bio još bolji u trkama. Međutim, ukoliko bismo takvu „filozofiju“ primenili univerzalno, onda bi i Botas trebalo da „dobije nogu“ od Mercedesa.
Čak i u Imoli je Danil bio dve desetinke sporiji od Francuza u kvalifikacijama, i verovatno bi bio drugi najbolji AlphaTauri da Gasli nije morao da odustane.
Kvjat bi obično slegao ramenima na pitanja vezana za budućnost, insistirajući da nije mnogo zabrinut, bez obzira da li će ga AlphaTauri zadržati u postavi ili ne. Ipak, on smatra da je pokazao performanse koje će Cunoda teško moći da dostigne.
„Činim dovoljno, ali to ne zavisi od mene“, rekao je za Sky Sports F1. „Postoje neke druge stvari koje su van moje kontrole, tako da ću biti fokusiran isključivo na uživanje u preostalim trkama, a zatim ćemo videti.
Imali smo dobru trku. Lično, veoma sam zadovoljan, a s aspekta tima, napravili smo veoma dobru strategiju, tako da sam i na tom planu zaodoljan. U timu sam od 2014., tako da smo prošli dosta toga zajedno. Ponosan sam na to, a ujedno sam se sjajno zabavljao nakon restarta.
Šteta što sam propustio da se nađem na podijumu, ali forsirao sam do kraja. Danijel (Rikijardo), koji je završio na trećem mestu, nije išao po sveže gume pod bezbednosnim vozilom, tako da je tek zagrejao pneumatike kada sam se našao iza njega.“
Iako deo zasluga za Kvjatov rezultat pripada boljim performansama u odnosu na ostatak „sredine“, što mu je donelo ulazak u Q3 po prvi put ove sezone, snaga automobila je konačno na nivou koji mu odgovara. Generalno, više se mučio u kvalifikacijama u odnosu na Gaslija, posebno kada je reč o kroćenju zadnjeg dela, ali upravo je jedna od njegovih najjačih strana u Imoli bila stabilnost.
Uprkos teškoćama da bude na nivou Ferštapena dok je vozio za Red Bull, Gasliju ne nedostaje samopouzdanja u AlphaTauriju, čak i u momentima kada automobil nije bio tako dobro izbalansiran. Upravo iz tog razloga je uglavnom bio bolji od Kvjata.
„Potreban vam je razuman nivo efikasnosti, naš aero paket je u skladu s tim, jer vam je neophodan visok nivo stabilnosti“, rekao je tehnički direktor tima, Džodi Egington nakon kvalifikacija. „Radili smo vredno na stabilnosti zadnjeg dela automobila, tako da smo vozačima omogućili da više forsiraju, što im je ujedno donelo samopouzdanje.
Glavna oblast na koju smo se fokusirali gotovo u svakoj trci je da zadnja osovina funkcioniše kako treba, tako da gume mogu da odrađuju svoj posao na duge staze. Uspeli smo da stavimo zadnju osovinu pod kontrolu, i izvučemo performanse iz guma. Automobil je sada izbalansiran i na kratkim i dugim stintovima.“
Šef tima, Franc Tost, sugerisao je tokom VN Portugala da finalna odluka o drugom vozaču AlphaTaurija neće biti doneta sve dok Cunoda ne prođe test mladih vozača na VN Abu Dabija. To će uslediti nakon finalnog događaja u Formuli 2, gde će Cunoda gotovo sigurno osvojiti dovoljno poena da se kvalifikuje za superlicencu.
To znači da su Kvjatove „mršave“ nade da će ostati u timu tehnički i dalje validne, kao i mogućnost da Aleks Albon bude pozvan nazad ukoliko bude potrebno, s tim što Tost sugeriše „da je bolje imati imati vozače koji čekaju u redu nego nemati ništa“.
„Imali smo sreće, doneli smo dobru odluku, jer su i drugi timovi mogli da urade isto“, rekao je Tost u vezi s odlukom da se Kvjat uvede u boks dok je vozilo bezbednosti bilo na stazi, što je Rusu omogućilo finalni sprint.
„Na kraju je nadoknadio tri mesta, jer bio je sedmi nakon restarta, na kraju četvrti, odmah iza Rikijarda. Da je bio još koji krug, mislim da bi Danil pretekao i njega. Na fantastičan način je pretekao Leklerka, a bio je dobar i u kvalifikacijama. On voli ovu stazu i bio je zadovljan automobilom. Pokazao je zaista dobre performanse.“
Tost je takođe dodao da se donošenje odluke u vezi s postavom očekuje „uskoro“, naglašavajući da je AlphaTauri voljan da pruži Cunodi šansu u slobodnim treninzima ukoliko mu budu potrebni poeni za superlicencu.
Prošli put kada je otišao s F1 grida, nakon što je zamenjen u Toro Rossu, Kvjat je preuzeo ulogu test vozača u Ferrarijevom simulatoru, što mu je osiguralo da bude validan kandidat ukoliko Red Bullu ponestane vozača za juniorski tim.
Čini se da će ponovo neka uloga koja ne podrazumeva direktno trkanje, biti Kvjatova najbolja šansa da ostane u igri. S 26 godina, vreme i dalje radi za njega, a iskustvo koje je generisao znači da će biti u dobroj poziciji ukoliko timu iznenada bude bio potreban rezervni vozač sledeće godine. Međutim, po svemu sudeći, preostale ovosezonske trke će biti ujedno njegove poslednje u „gran pri“ takmičenju.
Definitivno, Kvjat nije zaslužio da na ovaj način završi F1 karijeru, ali to je tako s Red Bullom i Helmutom Markom. Samo vozači koji mogu da izdrže pritisak mogu da opstanu u takvoj atmosferi, a to nije uspelo ni Fetelu (koji je svoju labilnost „dokazao“ i u Ferrariju), Rikijardu (kojem je mentalna snaga jača strana), pa na kraju krajeva i Gasliju, čiji mu sjajni rezultati nisu vratili sedište u Red Bullu.
Vrele Gume