Online plus

Mercedes SLS E Cell

1.48KPregleda

Ekološki supersportista

Eco friendly supersportista, san ili bliska budućnost? Za sada, granica sna je preskočena, a budućnost sve bliža.

 

Superperformanse sa nultom emisijom štetnih gasova, su uz Mercedes SLS E Cell sadašnjost. Umesto moćnog V8 benzinca, pogon su 4 elektro motora i to po dva za svaku osovinu čime SLS dobija pogon na sva 4 točka. Ukupan bilans snage im nije ništa skromniji od pandana sa unutrašnjim sagorevanjem. Ukupno 533 KS stiže do točkova, uz moćnih 880Nm obrtnog momenta od samog starta.

SLS E Cell nema menjačku kutiju. Samo jedan stepen prenosa u napred. Motori su sinhronog tipa i u odnosu na dosadašnja rešenja nisu smešteni u same točkove, što je dozvolilo bolje trimovanje ogibljenja zbog manjih neogibljenih masa. Performanse ne zaostaju za benzinskom verzijom. Do 100 ubrzava za 4 umesto 3,7 sekundi. Do 200 za 11 sekundi.

Međutim teški elektro motori i baterije mogu da upropaste voznu dinamiku. 48 kilovat časova struje je spakovano u vodom hlađene litijum jonske baterije koje su razmeštene pod poklopcem motora, u tunelu kojim je prolazila kardanska osovina, ako i na mestu gde je inače menjačka kutija. Težište je vozila je ostalo veoma nisko. Odličnu voznu dinamiku obezbeđuje i elektronika koja pojedinačno reguliše isporuku snage po svakom točku i u maniru kontrole proklizavanja, najviše snage dobija točak sa najboljom trakcijom. Punjenje baterija se vrši preko kućne utičnice, ali i rekuperacijom pri svakom kočenju.

David Coulthard je vozio SLS E Cell u Norveškoj, neki od njegovih komentara zvuče ovako: „…Odziv motora je u mnogome brži nego sa standardnim V8, pošto ne postoji malo zakašnjenje dok gorivo ne stigne do motora. Ipak, limit je u tome što ima samo jedan stepen prenosa koji ograničava maksimalnu brzinu. Ali u smislu ubrzanja od 0 do 100 km/h potpuno je na nivou SLS-a.

…Performanse u smislu obrtnog momenta kada krenete iz mesta su konstantne, nema neodlučnosti kao kod normalnog motora. Kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem uvek postoji mala neodlučnost.. Došao sam ovamo u Norvešku bez ikakvih očekivanja u smislu perfomansi, ali sam „oduvan“ ubrzanjima. Kada razgovarate sa inženjerima činjenica da svaki točak ima nezavisan pogon dobija smisao. To dozvoljava maksimalnu trakciju u svakoj krivini. Moje prvo iskustvo sa električnim automobilom?…Performanse su neverovatne!…“

Naravno, nulta emisija gasova i visoke preformanse su ipak samo delimična realnost. Odsustvo menjača ipak ima svoje mane, autonomija vožnje je 100 kilometara, a pada na samo 30 ako se koristi maksimalna snaga. Kada počne serijska proizvodnja 2012. Predviđena cena je oko 300.000 evra što je oko 100.000 više od standardnog SLS 63 AMG.

Međutim, koncept pokazuje ogromne potencijale, koji podrazumevaju i rešavanje određenih problema.

Aleksandar Uglješić

Top Reviews

Video Widget

gallery