Dok su američki sportski automobili fokusirani na izgled i razmetanje snagom, evropski i japanski u većoj meri neguju preciznost i vrhunske vozne karakteristike.
Među evro-japanskim sportistima ima dosta modela koji zaslužuju više pijeteta, posebno van Starog kontinenta i Zemlje izlazećeg Sunca. Izdvojili smo neke od njih:
Alpine A110
Model iz šezdesetih je bio sjajan sportski automobil, a Francuzima je pošlo za rukom da kreiraju mašinu kojabudi uzdahe. Alpine-Renault je bio pobednik prvog WRC šampionata 1973., što je zacementiralo veze između dve kompanije.
Alpine A110 je napravio „comeback“ 2017. u novom izdanju, stavivši se naspram glavnog konkurenta oličenog u Porsche Caymanu. Ono na čemu je novajlija u najvećoj meri profitirao je laka konstrukcija i izvanredna izbalansiranost, što može da zahvali aluminijumskoj platformi. Motor je 1,8-litarski turbo četvorocilindraš, uparen sa sedmostepenim menjačem s dvostrukom spojnicom.
Fiat Spider 124
Poput Alpineovog pulena, Fiat Spider je na scenu stupio šezdesetih, tačnije 1966. i bio je prisutan sve do 1985. Reinkarnaciju je doživeo 2016. naišavši na odličan odziv kod publike.
Ovaj Fiat je dostupan isključivo s jednom motornom opcijom, 1,4-litarskim četvorocilindarskim agregatom sa 140 ks, dok Abarth verzija isporučuje čitavih 170 konja. Možda nije pogodan za krupne automobilske entuzijaste, kojima bi moglo da bude pomalo tesno u ovom automobilu, ali svakako se radi o modelu koji stavlja osmeh na lice.
Subaru BRZ
Ova lista je prosto nemoguća bez Subaruovog sportskog kupea. Debitovao je 2012. na NAIAS-u u Detroitu, a proizvod je zajedničkih napora Subarua i Toyote, tako da se ovo što pišemo podjednako odnosi i na Toyotu GR86 (GT86).
BRZ se dokazao kao sjajan sportski automobil koji za svoju cenu nudi mnogo toga. Pogoni ga bokser motor koji je postepeno unapređivan, da bi u aktuelnoj iteraciji isporučivao 231 ks (170 kW).
Lotus Elise
Britanski porizvođač je utemeljio posebnu nišu sportskih automobila, kod kojiih su neki drugi atributi mnogo važniji od sirove snage. Elise je sjajan primer te filozofije. Ovaj Lotus, predstavljen 1996., izuzetno dobro trpi „zub vremena“, jer je i dan danas poželjan i prilično sposoban.
Kroz značajna unapređenja je prošao 2011., počev od prednjih farova i zadnjih signalnih grupa. Poboljšana aerodinamika, koja je i inače bila vrhunska, doprinela je da Elise bude klasa za sebe po pitanju zabave u vožnji.
Alfa Romeo 4C
Još jedan neodoljivi mali sportski kupe, ali ovoga puta s Apeninskog poluostrva. Inicijalno je bio dostupan kao kupe, da bi naknadno dobio Spider varijantu. Pogoni ga četvorocilindarski turbomotor radne zapremine 1,75 litara, koji isporučuje 240 ks. Mada mu nominalni sprint do „stotke“ iznosi 4,5 sekunde, ostvareno je vreme od 4,2 sekunde.
Na scenu je stupio 2011., zadivivši automobilsku zajednicu svojom pojavom. Do kraja svog životnog ciklusa doživeo je neznatne promene, i definitivno je među najboljim proizvodima Alfe Romeo u 21. veku.
Mazda MX-5
Najpopularniji svetski sportski automobil egzistira već više od 20 godina i ne pokazuje znake posustajanja. Činjenica da je dostupna u više verzija, MX-5 čini tržišno privlačnijom od većeg dela konkurencije.
I dalje se radi o pouzdanom i simpatičnom automobilu, koji je u svojoj četvrtoj generaciji debitovao 2015., da bi 2018. došlo do izvesnih unapređenja. U svakom slučaju, radi se o modelu koji je poslovično u gornjem delu lista raznoraznih rangiranja sportskih automobila u poslednjih 10 godina.
Porsche Boxster
Prva generacija ovog modela je svetlost dana ugledala 1996., da bi do 2016. ušla u četvrtu iteraciju. Ova verzija, pod imenom 718, dostupna je u Boxster (roudster) i Cayman (kupe) izdanjima.
Bilo da odaberete standardan model ili Boxster T ili S, u svakom slučaju ćete uživati u vrhunskoj vožnji. Dostupni motori uključuju 2,0-litarski četvorocilindarski bokser i 2,5-litarsku jedinicu koja isporučuje respektabilnih 350 ks. „Crème de la crème“ čini moćni GTS 4.0 sa šestocilindarskim bokser motorom i 400 konja.
Honda S2000
Otkada je predstavljena s prelaskom iz 20. u 21. vek, ova Honda se često nalazila na naslovnim stranama i u člancima koji su isticali njene fenomenalne atribute. Međutim, spora prodaja dovela je do ukidanja ovog kultnog modela 2009., mada se mnogi nadaju da će dobiti modernog naslednika.
Bilo da dođe do povratka ili ne, ovaj legendarni model zaslužuje da bude spomenut.
Toyota MR2
Japanski sportista koji je imao par ukidanja i oživljavanja između 1984. i 2007. U istoj meri, dobijao je pozitivne, ali i negativne ocene na testovima. Uprkos tome, ovaj sportski model sa središnje pozicioniranim motorom je postao istinska Toyotina ikona.
MR2 je evoluirao i nastavio da vrši uticaj i u 21. veku, ostavši reper za vrhunski doživljaj u vožnji, na jedan minimalistički, Japancima svojstven način.
Opel GT
Atraktivnog dizajna i odzivnog pogona, ovaj model je imao „dva života“. Jedan je trajao od 1968. do 1973., kada je zaradio nadimak „flašica Coca-Cole“. Druga inkarnacija je začeta 2007., kao preimenovana verzija Saturn Skya, koji je opet bio baziran na Pontiac Solsticeu, i egzistirala je od 2007. do 2009. Bez obzira na kratko prisustvo na sceni, Opel GT je zaintrigirao automobilske novinare i publiku, a bio je sposoban da iz stanja mirovanja do „stotke“ ubrza za 6,3 sekunde, izvlačivši snagu iz 2,0-litarskog motora s 264 konja.
Vrele Gume