Online plus

Jaguar XF

II generacija – veliki korak unapred
252Pregleda

Tehnološki skok

Odlazeću generaciju smo imali na testu prošle godine i imali smo izvesne zamerke. U Jaguaru kao da su nas čuli i te nedostatke ispravili


Druga generacija britanske limuzine iz E segmenta je upravo predstavljena na Salonu automobila u Njujorku. Jaguar je XF poslao na „kuru mršavljenja“, tako da je novi model u zavisnosti da li se radi o pogonu na zadnje ili sve točkove, lakši 60 odnosno 120 kg. To je postignuto pre svega obilatom upotrebom aluminijuma u konstrukciji šasije. Element sa atomskim brojem 13 čini 75 odsto konstrukcije XF-a, mada i čelik izuzetno visokog stepena snage igra značajnu ulogu.

Jaguar tvrdi da ne samo što je težina značajno smanjena, već su primenjeni materijali obezbedili gotovo idealan odnos mase po osovinama, 50:50, a torziona krutost je povećana za 28 odsto. Novi model sem što ima bolje proporcije, donosi i više prostora unutar kabine. Smešten između XE i luksuznog XJ, novi XF donosi vertikalniji prednji deo i kraći prednji prepust, duže međuosovinsko rastojanje i nove prozore u zadnjoj sekciji.

Inteligentan pogon
Razmak između osovina, zahvaljujući Jaguarovoj modularnoj arhitektui iznosi 2.960 mm, 51 mm više nego ranije, do je ukupna dužina vozila manja za 7 mm (4.954 mm). Ovo rešenje je donelo 15 mm više za noge putnika na zadnjoj klupi, 24 mm više u pojasu kolena i 27 mm više u pojasu glava.

Dakle, težina je redukovana, šasija je čvršća, ali tu je i novi, lancem pokretani sistem pogona na sve točkove (Intelligent Driveline Dynamics – IDD), koji je lakši i efikasniji od tradicionalnog kardanskog rešenja. IDD razdvaja obrtni moment, predviđajući potrebu za više snage na zadnjoj ili prednjoj osovini kroz faktore poput ugla skretanja, ugla upravljanja i lateralnog ubrzanja. Sistem pogona na sve točkove se odlikuje i sistemom adaptivnog odziva u odnosu na voznu podlogu (Adaptive Surface Response), koji je zamenjuje Jaguarov „zimski“ režim vožnje.

Sistem detektuje uslove na putu modifikujući po potrebi ponašanje automobila. Kada smo kod vožnje, ogibljenje u vidu dvostrukih poprečnih ramena napred i zadnjeg integralnog linka, donosi sjajnu sinergiju odličnih voznih osobina i vrhunskog komfora. I prethodni model, koji smo imali na testu se isticao svojom izbalansiranošću i dobrom upravljivošću, a nema sumnje da ga novajlija kud i kamo nadmašuje po tom pitanju.

JaguarDrive ControlTM obezbeđuje izbor od tri standardna režima vožnje: Normal, Winter i Dynamic2. Opcioni Adaptive Dynamics system2 koristi adaptivne amortizere da bi se dodatno poboljšao komfor pri niskim brzinama, kao i vozne osobine i agilnost pri višim brzinama.

Standardni All-Surface Progress Control sistem je dizajniran tako da pruži uglađeno pokretanje na površinama sa lošim prijanjanjem poput snega i leda. Sve što vozač treba da radi je da upravlja.

Motori
Što se SAD tiče, u Njujorku je predstavljena verzija sa V6 kompresorskim benzincem. On dolazi i dve varijante, sa 340 i 380 ks, dok je maksimalni obrtni moment isti za oba modela – 450 Nm. Motor je poznati Jaguar Land Roverov proizvod. Model sa pogonom na zadnje točkove, sa 350 „konja“, do „stotke“ ubrzava za 5,3 sekunde, a snažnija verzija za 5,1 (AWD). To je značajno poboljšanje u odnosu na vrednosti prethodne generacije, čiji su sprintevi iznosil 5,8, odnosno 6,2 sekunde.

To nije sve, jer je Jaguar za XF pripremio čitavu paletu od četvorocilindarskog 2,0 litarskog Ingenium turbo dizela do 3,0 litarskog kompresorskog V6. Menjači su šestostepeni manuelni i osmostepeni automatski.

Ono što će evropske kupce više interesovati je novi 2,0 litarski turbo dizel, koji dolazi u dve verzije kada je snaga u pitanju. Prvi isporučuje 163 ks/380 Nm a drugi 180 ks/430 Nm. Oba modela su dostupna sa šestostepenim manuelnim ili osmostepenim automatskim menjačima. U odnosu na prethodnu 2,2 litarsku jedinicu, unutrašnje trenje je smanjeno za više od 17 odsto. U isto vrreme smanjene su vibracije, kao i buka motora. Oba verzije dizel agregata koriste „komon rejl“ sistem ubrizgavanja sa 1.800 bara, a varijabilna geometrija turbo punjača isporučuje čist, tih i efikasan proces sagorevanja.

Snagator među dizelima je V6 sa čak 700 Nm. Lak, čvrst, kompaktan blok motora od grafitnog gvožđa je zadržao zapreminu od 2.993 ccm, ali je promena sistema ubrizgavanja goriva i povećala snagu sa 275 ks/600 Nm na 300 ks/700 Nm. Piezo brizgaljke isporučuju gorivo u cilindre pod pritiskom do 2.000 bara preko revidiranog raprskivača sa osam rupa. Paralelno sekvencijalni turbo sistem koristi aerodinamičnije turbine i kompresorsko radno kolo. Po prvi put u Jaguaru, tehnologija keramičkih kugličnih ležajeva se koristi u primarnom turbo punjaču. Na taj način je smanjeno trenje, posebno pri nižim temperaturama, tako da se obrtni moment podiže brže nego ranije, što se naravno ogleda u boljem odzivu na papučici gasa.

Već dokazani 2,0 litarski benzinac u XF-u, kombinuje turbo punjač niske inercije sa direktnim ubrizgavanjem goriva i potpuno varijabilnim programom rada ventila. Cilj je bio dobiti karakteristike atmosferske jedinice veće zapremine, ali uz smanjenu potrošnju goriva. Maksimalni obrtni moment je dostupan već pri 1.750 o/min, što obezbeđuje sprint do „stotke“ za 6,8 sekundi. Odlično mu je i međuubrzanje, koje između 80 i 120 km/h traje samo 4,7 sekundi. Aluminijumski dizajn male mase i dvostruko kontra rotirajuće uravnotežavajuće vratilo smanjuju vibracije i poboljšavaju kulturu rada motora.

Među benzincima se snagom ističe kompresorski V6. Kao što smo već spomenuli, dolazi u verzijama sa 340 i 380 „konja“ i pogonom na zadnje ili sve točkove. Samostalno uravnotežavajuće vratilo i u ovom slučaju doprinosi uglađenosti rada a tjunirani i obrađeni zvuk se vraća u kabinski prostor zarad podizanja nivoa adrenalina vozača. Ovo je prvi put da se verzija sa 380 ks koristi u jednom Jaguarovom sedanu, i rezervisana je ekskluzivno za XF S. Menjač je naravno u ovom slučaju osmostepeni automatski. Maksimalna brzina je ograničena na 250 km/h.

Bez obzira na izlaznu snagu, XF V6 sa zadnjim pogonom nadmašuje BMW 535i i Mercedes-Benz E350 (još uvek nisu poznate performanse E400), koji ubrzavaju iz stanja mirovanja do 100 km/h za 5,6 odnosno 6,5 sekundi. I kada je reč o modelu sa pogonom na sve točkove, XF ponovo pobeđuje BMW i Mercedes, pa čak i moćni Audi A6 3.0T.

Sve je to postignuto ne samo redukovanjem mase, već i standardnim osmostepenim automatskim menjačem. Mada su individualni odnosi preneseni iz prethodne generacije, značajno je skraćen finalni stepen, sa 2,56:1 na 3,23:1. Još uvek nije poznato kakav uticaj će promene na menjaču imati na (još uvek neotkrivene) brojke koje pokazuju porošnju goriva.

Šlag na tortu
Ono na šta je Jaguar značajno obratio pažnju su telematika i info-zabavni sistem (jedna od naših zamerki kada je prošli model u pitanju). Tu je sada nova, opciona verzija InControl sistema – InControl Touch Pro. Sa asistencijom 10,2 inčnog displeja osetljivog na dodir, InControl se odikuje brojnim vrhunskim atributima. Vozači mogu da koriste kontrolu putem gestova, sličnu onoj prisutnoj na iPadu. Brojne su dostupne aplikacije, kao i glasovna kontrola za koju šef Jaguarovog odseka za IT, Piter Virk, smatra da je među najboljim u automobilskoj industriji. Ono što donosi je prepoznavanje izvornog govora.

Stilski, sve je perfektno, što ne čudi, s obzirom da je inspiracija pronađena u luksuznom XJ. Uglačani abonos, aluminijumska tekstura, sve su to „sintagme“ od kojih automobilskim sladokuscima „ide voda na usta“.

TFT instrument klaster od 12,3 inča ima opciju rekonfiguracije, tu su i četvorozonski klima uređaj i ambijentalno svetlo u deset različitih boja. Kada se tome dodaju i Windsor kožna sedišta, hedonizam je automobilski hedonizam je zagarantovan.

Pavle Barta

 

Ostavite komentar