Online plus

BMW M5

4.41KPregleda

Istorija modela

BMW M5 je automobilska ikona. Ovaj sportski sedan se prodaje još od 1985. godine, a pre samo nekoliko meseci, na Sajmu automobila u Frankfurtu, bavarska kompanija je predstavila njegovu šestu generaciju koja je ujedno i njegova najjača verzija

Fanovi i dalje sa nostalgijom govore o ranijim generacijama modela M5, a neki idu do toga da tvrde da su bili daleko bolji automobili od savremene M5-ice. U ovom tekstu nastojaćemo da što bliže predstavimo automobilsku ikonu, model M5, od njegovog nastanka pa sve do danas.

Istorijat Motorsport odeljenja

Kompanija BMW je od samog njenog nastanka pa do danas uvek bila ispunjena uspesima u auto-moto sportu

Automobili i motocikli sa plavo-belim propelerom (veruje se da je znak nastao po uzoru na propeler aviona, jer je kompanija u početku, pre Prvog svetskog rata i tokom njega, konstruisala motore za avione, a plavo-bela boja je boja zastave pokrajine Bavarska u Nemačkoj) su još u periodu izmedju dva svetska rata beležili brojne uspehe na stazi.

Nakon posleratnog perioda oporavka Nemačke autoindustrije, BMW je tokom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka povratio pomalo uzdrman status prestižnog proizvodjača pre svega dinamičnih i sportskih automobila i motocikala.

Kako bi se što pre oporavili, iz kompanije su shvatili da treba da rade ono što im ide najbolje.

U maju 1972. godine, izvršni odbor kompanije BMW osnovao odeljenje pod punim nazivom „BMW Motorsport (M) GmbH (Gesellschaft für individuelle Automobile)“, koje je kasnije postalo daleko poznatije kao „BMW Motorsport“, a u novijoj istoriji i kao „BMW M“

Zaduženja novoosnovanog odeljenja bile su aktivnosti vezane za dalji razvoj već uspešnih automobila iz game BMW-a na polju auto-moto sporta. Za prvog šefa odeljenja izabran je Jochen Neerpasch, pored kojeg je odeljenje na svom nastanku brojalo još samo sedmoro zaposlenih.

Simbolični početak duge i uspešne tradicije „Motorsport“ odeljenja zapravo se dogodio 1978. godine, kada je na Sajmu automobila u Parizu predstavljen model M1. Ovaj, za BMW na mnoge načine legendarni model, je ujedno bio i prvi automobil koji je dobio „M“ oznaku.

BMW M 535i (E12) – 1979 – 1981 – model sa kojim je sve počelo
Sredinom 1979. godine, „Motorsport“ odeljenje je predstavilo model BMW M 535i, što je bio prvi slučaj u istoriji, da jedan putnički model BMW-a za svakodnevnu upotrebu, preko brojnih modifikacija, bude prerađen u sportsku verziju. To je u budućnosti postala redovna praksa „Motorsport“ odeljenja.

Ispod haube modela M 535i nalazio se šestocilindarski agregat zapremine 3,5 litara, sa oznakom M88, isti onaj koji je u to vreme ugradjivan i u model M1. Ovaj agregat, koji je imao dve bregaste osovine i tehnologiju sa četiri ventila po cilindru, razvijao je impresivnih 218 konjskih snaga i 305 Nm obrtnog momenta, i bio je jedan od tehnički najnaprednijih automobila tog vremena. Maksimalna brzina koju je mogao da postigne bila je 260 km/h. 

Pored toga, kod modela M 535i je i aerodinamika u odnosu na standardne verzije tadašnje Serije 5 bila unapređena dodatkom prednjih i zadnjih spojlera kao i izmenjenim branicima, a enterijerom su dominirala sportska „Recaro“ sedišta.

Ovaj model je ubrzo po predstavljanju dobio nadimak „M5“. U periodu od 1979. do 1981. godine, potpuno neplanirano, konstruisano je 1.410 ovakvih automobila. Činjenica da su daleko prevazidjena očekivanja kompanije i veliko interesovanje kad je plasman jednog ovakvog modela u pitanju, dala je za pravo ljudima u BMW-u da poveruju da su na pravom putu.

BMW M5 (E28) – 1985 – 1988 – Prva generacija

BMW je 1984. godine, na Sajmu automobila u Amsterdamu prvi put predstavio M5 model koji je nosio oznaku E28 M5

Ovaj automobil je ujedno i prva generacija modela M5. Bio je baziran na šasiji modela E28 Serije 5. Prva generacija modela M5 imala je pet vrata i oblik limuzine, kao i sve druge karakteristike koje su dovele do toga da bude jedan od najboljih automobila u segmentu premijum sportskih automobila.

Automobil je u potpunosti „ručno“ izrađen u pogonima „Motorsport“ odeljenja, a posedovao je novorazvijeni agregat iz modela M1, koji je proizvodio 286 konjskih snaga koji mu je omogućavao da postigne maksimalnu brzinu od 250 km/h. Iako sportskih performansi, luksuzni sedan je imao i električne podizače prozora, centralno zaključavanje i aluminijumske felne. Glavnu konkurenciju su mu predstavljeli modeli M i E klase kompanije Mercedes Benz. Ovakvu mešavinu visokih performansi i visoko rafinisanog luksuza svet do tog vremena nije video, što je značilo da je predstavljanjem ovog modela BMW rizikovao na tržištu, nudeći nešta što niko ranije nije nudio.

Ulog je bio veliki, a još uvek krhki imidž na kocki. Potez se medjutim ispostavio kao pun pogodak i novi model je, uz epitet „najbrži sedan na svetu“, naišao na odličan prijem širom planete. U „Motorsport“ odeljenju se radilo punom parom ali je potražnja ponovo nadmašila ponudu, pa je došlo do novog proširenja proizvodnih kapaciteta i povećanja broja zaposelenih.

Prva generacija BMW M5 je dobio nagradu „Automobil godine“ u Severnoj Americi, a njegova proizvodnja ukinuta je 1989. Godine

Proizvedeno je oko 2.200 primeraka čime je ovaj model ostao najređa verzija nekog serijski proizvedenog M modela.

BMW M5 (E34) – 1988 – 1995 – druga generacija

Model sa oznakom E34, poznatiji kao druga generacija BMW M5, proizvodio se u periodu između 1989. i 1995. godine, a i dan danas je jedan od najbolje prihvaćenih automobila kompanije BMW

Ispod njegove haube nalazio se šestocilindarski agregat sa oznakom S38B36, zapremine 3,5 litre koji je proizvodio ili 315 (za evropsko) ili 310 konjskih snaga (za američko tržište) i 360 Nm obrtnog momenta. Od 0 do 100 km/h ubrzavao je za 6,3 sekundi, dok je maksimalna brzina bila elektronski ograničena na 250 km/h, što prema današnjim standardima možda ne izgleda kao nešto posebno, ali je za taj period bilo impresivno. Kao i prva generacija, i ovaj model se u potpunosti ručno izrađivao. 

E34 je takođe dobio mnogo dobio za kvalitet izrade, udoban enterijer i precizno upravljanje

M5 E34 je posedova neke (za to vreme) impresivne opcije, kao što su: elektronsko podešavanje volana i sedišta (sa funkcijom memorije). Ovo je zapravo i prvi M5 model koji je imao elektronsko podešavanje amortizera, kočnica i kontrolu proklizavanja. Uprkos svemu tome bio je težak 1.670 kilograma, samo 100 kilograma više od današnjeg modela Ford Focus RS.

E34 M5 je prošao kroz nekoliko modifikacija tokom sedam godina svog postojanja. Cilj svih tih promena je bio bolji protok vazduha i bolje hlađenje kočnica. Takođe, 1991. godine, M5 je za evropsko tržište dobio novi agregat zapremine 3,8 litara koji je proizvodio 340 konjskih snaga uz dodatne izmene na vešanju i zadnjoj osovini. Sledeće godine je predstavljena i karavan verzija sa M5 oznakom, koja je proizvedena u ukupno 891 primerak.

Trebalo bi i da napomenemo da je BMW proizveo svega 12.000 primeraka ovog modela, pa se može reći da je reč o automobilu koji je retka pojava, posebno ako se uporedi sa brojem proizvedenih modela E39 i E60 M5.

 

BMW M5 (E39) – 1998 – 2004 – treća generacija
Više od tri godine nakon obustavljanja proizvodnje modela E34 M5, u oktobru 1998. godine otpočela je proizvodnja najekstremnije, treće generacija modela BMW M5, koja je nosila oznaku E39. Treća generacija je premijerno bila predstavljena još na Sajmu automobila u Ženevi, početkom te godine. Konstruisan je s namerom da predstavlja konkurenciju modelima Jaguar XJR i Mercedes-Benz W210 E55.

Treća generacija M5 posedovala je novorazvijeni V8 agregat zapremine 4,9 litara, koji je razvijao 400 konjskih snaga i 500 Nm obrtnog momenta. Agregat je povezan sa šestostepenim manuelnim menjačem. Taj pogonski sklop su karakterisali instantni odgovor na komandu gasa, brz odaziv u svim režimima rada, umerenu potrošnju ali i daleko „čistije“ izduvne gasove. Za ubrzavanje od 0 do 100 km/h bilo mu je potrebno 5,3 sekundi, a maksimalna brzina je bila ograničena na 250 km/h

U odnosu na standardne modele Serije 5 iz generacije E39, „Motorsport“ je M5 spustio za 23 mm, dodao ojačane spone, pomoćne opruge, kao i masivne krajeve spona izradjene od nerđajućeg čelika

Izmene su izvršene i na spoljašnosti i enterijeru, uz nezaobilazna „M“ obeležja. Tokom šest godina njegove proizvodnje promenjen je dizajn farova, redizajniran je prednji branik i još dosta sitnih detalja.

Sistemi poput ABS-a, elektronske kontrole stabilnosti i parking senzora su bili standardni od samog početka proizvodnje. Vremenom je nivo luksuza i komfora podizan dodavanjem različitih sistema i opreme, od navigacije prikazane na velikom ekranu u boji do vrhunskih audio sistema i sistema za reprodukciju DVD video materijala.

Model E39 M5 je bio automobil za svaki dan, porodičan sedan koji je nudio visok nivo luksuza i udobnosti za celu porodicu, ali je istovremeno bio pritajena zver, sa perfomansama na nivou vrhunskih sportskih kupe modela

BMW E39 M5 je u svoje vreme bio najbrži serijski proizvodjeni automobil u sedan klasi. Proizvedeno je ukupno 20.482 primeraka.

BMW M5 (E60) – 2005 – 2010 – četvrta generacija
Kompanija BMW i njeno „Motorsport“ odeljenje su lansirali četvrtu generaciju modela M5 tokom 2005. godine, koja je nosila oznaku E60.

Četvrta generacija modela M5 je pod haubom imala već ranije predstavljeni V10 agregat zapremine pet litara, koji je proizvodio 507 konjskih snaga i 520 Nm obrtnog momenta, zahvaljujući kome je od 0 do 100 km/h ubrzavala za 4,7 sekundi i postizala maksimalnu brzinu koja je elektronski bila ograničena na 250 km/h. 

Bez ograničenja, četvrta generacija modela M5 je postizala brzinu od 330 km/h

Uz brojne izmene i poboljšanja, počevši od veće torzione krutosti same šasije, ekstremna verzija se u odnosu na standardne modele generacije E60 razlikovala i u pogledu menjača. Naime, agregat je povezan sa sedmostepenim SMG III sekvencijalnim menjačem, koji je inspirisan menjačima na bolidima Formule 1, te je imao 11 različitih podešavanja, od punog automatskog, preko „Sport“ režima, do manuelnog, putem poluga smeštenih iza upravljača.

Pored toga, SMG menjač treće generacije poseduje i „launch control“ opciju za optimalno ubrzanje iz stanja mirovanja bez proklizavanja točkova i elektornsku kontorolu stabilnosti.

Nešto kasnije je predstavljena i verzija E61 M5, odnosno karavan verzija ovog modela, kao odgovor „Motorsporta“ na Audijev model RS6 Avant, odnosno Mercedesov model E63 AMG Estate. Ovo je istovremeno i prva verzija M5-ice u karavan verziji nakon predstavljanja tog modela u generaciji E34.

Ukupno je proizvedeno 20.589 primeraka ovog modela.

BMW M5 (F10) – 2011 – 2013 – peta generacija
Peta generacija najuspešnije premijum-performantne limuzine na svetu, modela BMW M5, koja nosi oznaku F10, predstavljena je na Sajmu automobila u Frankfurtu 2010. godine, dok je njena prodaja počela od 2011 godine. Glavna karakteristika ove generacije je ta što je automobil „porastao“ u svim pravcima, te je dugačak skoro pet metara, čime je povećano i međuosovinsko rastojanje. Automobil je postao težak skoro dve tone, 1945 kilograma, da budemo precizniji.

I ova generacija M5-ice, kao i sve pre nje, bazirana je na standardnom modelu BMW Serije 5. Njegov spoljašnji dizajn karakteriše redizajnirani prednji branik sa većim usisnim otvorima, bočni branici na pragovima, difuzor pozadi i tandem pravougaonih završetaka izduvnih cevi. Nova generacija M5 podrazumeva i niže ogibljenje i M aluminijusmke felne veličine 19 inča.

Enterijer krase M sportska sedišta presvučena alkantarom i M Sport volan presvučen kožom, pored ekskluzivnih patosnica i aluminijumskih papučica.

Pod pritiskom sve rigoroznijih ekoloških normi o izduvnim gasovima, turbopunjač je po prvi put u svojoj dugoj istoriji zaživeo i u M5

Kao baza poslužio im je V8 agregat zapremine 4,4 litara sa cilindrima pod uglom od 90 stepeni. Uz „TwinPower“ tehnologiju tu su još i direktno ubrizgavanje goriva, „Valvetronic“ sistem (varijabilno upravljanje ventila – promenjivo je vreme otvaranja ventila) i „Double Vanos“ (varijabilna kontrola bregaste osovine) što je zaslužno za povećanje obrtnog momenta. Novi V8 TwinPower agregat proizvodi 560 konjskih snaga i obrtni momenat od 681 Nm. 

BMW M5 (F10) LCI – 2013 – 2017 – Restajling verzija pete generacije
Tokom 2013. godine, peta generacija BMW M5 dobila je svoju restajling verziju koja je obuhvatala neke vizuelne promene ali i promene u enterijeru. Posebno je bila izražajna nova M maska (rešetka) hladnjaka, na kojoj se od tada nalazi oznaka M, kao i na felnama. U enterijeru se dobilo više mesta, i odeljaka za predmete. Ubačen je i novi infotejment sistem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW M5 (F90) – 2017 – trenutni model – šesta generacija 
Nova i trenutna, šesta generacija modela BMW M5 je svoju premijeru upriličila na Sajmu automobila u Frankfurtu tokom septembra prošle godine.

„Motorsport“ odeljenje je prešlo na novu teritoriju upotrebom M xDrive pogona na svim točkovima po prvi put. Mnogi tvrde, ovim je izgubio svoju dušu!

Ovo je ujedno i najskuplji M5 ikada sa početnom cenom od 100.000 američkih dolara na tržištu Severne Amerike, odnosno od 100.000 evra na više na evropskom tržištu.

Novi M5 nije samo skuplji od svog prethodnika već je i bolji u skoro svakom pogleduOn je neznatno lakši (sada je težak 1.885 kilograma), njegov V8 biturbo agregat zapremine 4,4 litara proizvodi 600 konjskih snaga, te M5 sada od 0 do 96 km/h ubrzava za svega 3,2 sekunde. Nova CLAR platforma na kojoj je baziran takođe olakšava upravljanje i druge performanse.

Ovaj automobil je skoro oborio i dva rekorda, za najduži drift bez prestanka i za najbrži drift dva modela, dok se nalaze jedan pored drugog. Sve o najnovijoj, šestoj generaciji modela M5, možete pročitati ovde.

Rezime
Svesni smo činjenice da je svaki od ovih modela odigrao značajnu ulogu u automobilskoj industriji, i da je svaki od njih sjajan na svoj način. Naravno, bilo bi neprimereno porediti sadašnje modele sa modelima nastalim osamdesetih godina prošlog veka, ali valja imati na umu da su baš ti „prošli“ modeli podizali lestvicu automobilske industrije.

Da nije prelepih performantnih M limuzina celokupna automobilska scena bi bila siromašnija za jedan jedinstveni dijamant

BMW M5 je automobilska legenda, i verovatno će se još dugo proizvoditi, mada, s obzirom na sve aktuelniji trend elektrifikacije, i najave da će čak i trenutna generacija dobiti hibridni pogon, niko ne zna kako će on izgledati za par godina.

To samo možemo naslutiti! Zato, otvorite srce i glasajte, koji je po Vama najuspešniji M model u istoriji? Komentarišite i lajkujte…

Autor: Saša Stanković

1 Komentar

  1. Vozio sam 6 godina e 34 m5 3.6 315 ks auto je neverovatan prava sportska limuzina svaki put covek is njega izlazi sa osmehom na licu,savrsen balans,zvuk,upravljivost…Zadnji pravi m5 koji je izasao je e60 model sa v10 motorom,to je zadnji m5 sa karakterom i atmo motorom,ovi posle njega turbo motori nisu mu ni do kolena,to znaju pravi bmw ljubitelji.M filozofija je oduvek bila snaga motora iz velikih obrtaja i relativno male zapremine motora oko 100 ks po litri iz atmosverskog motora zato su ga ljudi i voleli vise od konkurencije…

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery