Nakon objavljivanja prvog dela liste najboljih automobila iz devedesetih, gde su prisutni modeli koji su debitovali krajem osamdesetih i početkom devedesetih, evo i onih iz perioda između 1996. i 1999.
Citroën Berlingo Multispace (Mk1) (1996-2013.)
S izdašnim prtljažnim prostorom i sasvim pristojnim voznim osobinama, Berlingo Multispace je automobil koji je trebalo da uživa u većem uspehu. Međutim, ono što je dobar deo kupaca odbijalo je činjenica da je baziran na dostavnom vozilu. Štaviše, rani modeli nisu imali petoro vrata. Ipak, kako je vreme prolazilo postajao je sve simpatičniji široj ciljnoj grupi kupaca.
Ford Ka (1996-2008.)
Ovo je automobil koji ne samo što je pokazao do koje mere jedan model iz A segmenta može biti poželjan, već je inicirao Fordov povratak s „New Edge“ dizajnerskim jezikom. Regularni modeli su raspolagali s Duratec motorom sa 69 ks, dok je SportKa stvari podigao na viši nivo s 95 konja, s menjačkom kutijom i ogibljenjem iz Pume.
Lotus Elise Mk1 (1996-2001.)
Ovo je model na kojem je britanski proizvođač zasnivao poslovanje u poslednje dve decenije. Predstavljen 1996., ovaj automobil je na vidiku imao novo stoleće. Mada je inicijalno raspolagao sa samo 120 ks, njegova masa od tek 800 kilograma, činila ga je izuzetno zabavnim automobilom za vožnju.
Mercedes-Benz SLK (R170) (1996-2004.)
Ovaj atraktivni roudster sportske pojave, zapravo i nije bio istinski sportista, mada je posedovao 2,3-litarski motor uz asistenciju mehaničkog kompresora. Mercedesov pulen je odlikovao odličan kvalitet izrade i inovacija u vidu sklopivog metalnog krova. Sve u svemu, radi se o dopadljivom „kruzeru“ (ne i sprinteru).
Porsche Boxster (1996-2004.)
Kada je Porsche lansirao Boxster, potpuno je preokrenuo svet sportskih automobila. U to vreme, svi su smatrali da će novi, jeftiniji dvosed, ali u isto vreme poznatog izgleda, ugroziti veći 911. Međutim, to se nije desilo, ali je otežao život svima drugima, poput Lotusa recimo. Ulazni 986 model, s 2,5-litarskim agregtom, u početku je bio opterećen brojnim (skupim) problemima, ali to nije smetalo Boxsteru da utvrdi svoje pozicije i već dve decenije dominira u uporednim testovima s modelima drugih marki.
Renault Megane Scenic (1996-2003.)
U današnje vreme, kompaktni monovolumeni gotovo da su nestali s automobilske scene. Međutim, postojao je period kada ih uopšte nije bilo. Renault je bio među markama koje su to promenile, ali je sigurno najzaslužniji za popularizaciju ove karoserijske konfiguracije.
Volkswagen Passat B5 (1996-2005.)
Peta generacija Passata potiče iz vremena kada je Volkswagen nastojao da pokaže svetu da može da konkuriše i premijum markama. Delivši platformu i uzdužno postavljene motore s prvobitnim Audijem A4, posedovao je tipičan karoserijski stajling iz devedesetih, lepo skockan enterijer, nudeći u isto vreme brojne pogonske opcije.
Danas, W8 verzije su pravi rariteti, ali 1.8T s 20 ventila, VR5 i V6, gde su neki raspolagali pogonom na sve točkove, nije nemoguće pronaći.
Izgled Hondinog modela nije bio univerzalno popularan, a enterijer ovog automobila je bio bio pomalo „plastičan“. Međutim, Prelude je išao „kao mećava“, čemu je doprinosio 2,2-litarski VTEC motor s 200 ks. Ovaj Honda je mogla da se naruči sa sistemom upravljanja na sva četiri točka, čime se redukovao efekat podupravljanja.
Korejski automobili nisu bili na ceni devedesetih godina, tako da je svojevrstan presedan što je Hyundai uspeo da se „dodvori“ Evropljanima u dugoročnom smislu. Kreiranje Coupea se isplatilo korejskoj marki, jer se radilo o automobilu skladnog izgleda, koji se lepo vozio i bio dobre izrade, što je utabalo put modelima koji su usledili.
Ova prelepa Alfa je svojim izgledom osvojila srca mnogih. Oštra na volanu, s twin-spark motorima, bila je neodoljiva za svakog istinskog ljubitelja dobre vožnje, sve dok nije došla još atraktivnija 159. Neko će reći da je bila „meka“ i „kvarljiva“, ali nije svaki dijamant savršen.
A3 je automobil koji je rodonačelnik ideje o premijum, luksuznom hečbeku. Posedovao je poželjan bedž na „nosu“, a da nije koštao čitavo bogatstvo. Danas standardna varijanta može da se pronađe za malu sumu novca, dok S3 košta značajno više.
Još jedan raritet. Odlikuje ga dinamično upravljanje, a samim tim i zabava u vožnji. Ko može da ga nabavi, dobiće interesantan mali hečbek koji se razlikuje od drugih.
Često skuplji od konkurencije u smislu posedovanja, Peugeot 406 Coupe je posedovao identičan enterijer kao limuzina i karavan. Međutim, izgledao je sjajno, dobro se vozio, uz dostupnost V6 motora. Ko poseduje primerak u dobrom stanju, može se nazvati srećnim čovekom.
BMW je iznedrio seriju 3 mnogo pre dolaska E46, ali upravo ovaj model se pozicionirao kao lider u klasi kompaktnih premijum limuzina. Koliko mu je dizajn bio napredan jasno pokazuje i uticaj na neke današnje modele po pitanju karoserije i enterijera. Možda najomiljeniji M3 svih vremena.
Reputacija problematičnih motora je oborila vrednost 996, ali popravka nije neki problem. Ukoliko odaberete pravi primerak, pokupićete „dividende“ u vidu 911-ice fenomenalne za vožnju. Jedini problem što ovaj model baš i nije lako pronaći.
Ovaj Fordov model je izgledao prilično interesantno za svoje vreme. Međutim, nije pružao performanse u odnosu na pojavu, što ne čudi, budući da je počivao na platformi Ford Fieste.
Ogibljenje je „osveženo“ zategnutijim oprugama, masivnijim horizontalnim stabilizatorima i krućom zadnjom osovinom, tako da je Puma bila sasvim zabavna za vožnju. Tome je doprinosio i 1,7-litarski motor sa 125 ks.
Kada je Xsara VTS krenula s prodajom, Citroen je tvrdio da se radi o najbržem kupeu u tom cenovnom rangu. Ovaj model je raspolagao 2,o-litarskim četvorocilindrašem sa 167 ks. Xsara nije bila posebno interesantna za gradsku vožnju, ali bi na otvorenom putu „oživela“, s oštrim upravljanjem i fluidnom šasijom.
Evo dokaza da se kod Volvoa nije sve vrtelo oko kutijastih limuzina i karavana tokom devedesetih. C70 s dvoje vrata u kupe i kabriolet izdanju, dokazao je da švedski proizvođač zna da napravi i stilski dopadljiv automobil, koji je uz to poslovično udoban, prostran i bezbedan.
Hondina ikona je danas još uzbudljivija za vožnju u poređenju s aktuelnim automobilima s turbomotorima i električnom servo asistencijom. Ovo je pojam analognog automobila s fenomenalnom „vrištećom“ VTEC mašinom i možda najboljom šasijom s prednjim pogonom ikada napravljenom. Naravno, ne čudi što joj cena raste.
Saab 9-5 pristojnog izgleda se može pronaći za „sitne pare“, ali dobar Aero ne košta mnogo više, tako da je u svakom slučaju atraktivnija opcija, s boljim performansama, sjajnim komfornim sedištima i izvrsnim ogibljenjem.
Prva generacija Forestera je došla u vidu na svoj način šarmantnih i izdržljivih vozila s pouzdanim 2,0-litarskim bokser motorima, dok su Turbo modeli bili pravi „sleeperi“, brzi gotovo kao Impreza iz tog vremena. Ono što ih je takođe krasilo je što su bili iznenađujuće dobri „na volanu“, što generalno nije odlika SUV modela.
Bentleyeva verzija poslednjeg zajedničkog modela s Rolls-Royceom je inicijalno bila pogonjena 4,4-litarskim twin-turbo BMW-ovim motorom s 355 ks, da bi od 1999. mesto pronašla 6,75-litarska jedinica s 456 konja. Veći motor se smatrao mnogo poželjnijim, ali je 4.4 V8 bio agilniji i lakši za održavanje. Pristojnog kvaliteta, ovaj automobil se može pronaći za relativno normalnu sumu, ali troškovi održavanja i osiguranja mogu biti papreni.
Prvobitna prva serija Multiple je bila neobična pojava na putevima, što i nije tako loše. O praktičnosti ovog modela je suvišno trošiti reči: tri sedišta napred, gde je srednje moglo da se zameni frižiderom od 18 litara, samo je jedna od sjajnih karakteristika Fiatovog „ružnog pačeta“.
Fordov pulen iz C segmenta je automobilskom svetu ponovo demonstrirao kako jedan „plavi oval“ model može dobro da se vozi. Nakon propasti predaka sa zadnjim pogonom, Fokus je vratio kvalitetnu vožnju u Fordovu gamu, u potpunosti je podmladivši. Svi modeli koji su usledili, Fiesta, Mondeo i ostali, poslovično su bili među najvoznijim automobilima u svojim kategorijama.
Manje cenjen od nekih ranijih Discoveryja, ovaj je ipak bio pristojna 4×4 „radna“ mašina, posebno u varijanti s 2,5-litarskim petocilindarskim TD5 dizelašem. Obično dolazi u konfiguraciji sa sedam sedišta, mada su ona zadnja „dečja“. V8 je ekstreman potrošač, dok su neke verzije prekomplikovane s električnim horizontalnim stabilizatorima i vazdušnim oprugama.
Nešto veća i zaobljenija od prvobitnog modela, i uz to mnogo snažnija i bolja za vožnju, druga generacija MX-5 je imala sve preduslove za veliki uspeh, koji je i došao. Problem može biti korozija.
S petom generacijom, koju poznavaoci japanske performantne legende nazivaju prosto „Evo“, Mitsubishijeva turbolimuzina je dobila na ozbiljnosti. Tada je ovaj automobil usvojio svoj čuveni „steroidni“ stajling s proširenim lukovima točkova, kadicama, proširenim tragom točkova, odgovarajućim Brembo kočnicama i nadogradnjon motora u vidu 375 Nm maksimalnog obrtnog momenta.
Jedan od manje poznatih vozačkih automobila tog doba, Primera GT, raspolagala je sa samo 150 ks iz atmosferskog 2,0-litarskog benzinskog motora, ali i dalje sa sasvim solidnim sprintom do „stotke“ za 8,0 sekundi.
Prestižan enterijer za C segment, V6 motor u elitnoj verziji i sjajan kvalitet izrade. Dakle, Golf četvrte generacije je imao sve, uz odličnu upravljivost i stajling. Sjajna alternativa za one kojima je Audi A3 bio finansijski van domašaja.
Uprkos tome što je lansiran pre više od 20 godina, ovaj sportski automobil i dan danas izgleda sveže i atraktivno. Inicijalni modeli su bili opremljeni različitim verzijama isto 1,8-litarskog motora sa 180 odnosno 225 ks. Pogon je naravno na sve točkove.
Modeli s prednjim pogonom su bili dostupni kasnije, da bi u igru ušao 3,2-litarski V6 2003. Ograničena serija od 800 TT-a manje mase je plasirana 2005., kada je 1,8-litarska mašina „navijena“ na 240 konja.
Ko želi veliku, jeftinu Alfu, evo rešenja. Modeli s twin-spark motorima su jeftiniji, ali se ovde vredi „isprsiti“ za V6, koji ima mnogo više karaktera, ali podrazumeva i skuplju registraciju.
Rano preuređenje koje je Renaultsport uradio na Cliju druge generacije je odlično realizovano. Automobil je pogonio 2,0-litarski motor s varijabilnim razvodom ventila, isporučujući 172 ks. U automobilu teškom samo 1035 kg, to je bilo više nego dovoljno za brzu vožnju na magistralnim putevima, iako je najupečatljiviji element paketa bila sjajna šasija, koja je bila ekstremno okretna, ali u isto vreme pogodna za svakodnevni saobraćaj.
Cup verzije, dostupne od 2002. godine, smanjile su težinu vozila na 1021 kg, ogibljenje je ukrućeno i spušteno, a primenjene su i neke stilske promene na prednjem i zadnjem odbojniku. Klima uređaj i ABS su izbačeni.
Poslednja Celica je bila na ivici da bude automobil oštrih sportskih atributa, a njen stajling i danas izgleda sveže. Ne zaboravimo da se ispod haube motora nalazi visokoturažni 1.8, koji pogoni i Mk3 MR2. Bolje je priuštiti je što pre, jer će cene Celice samo da rastu.
Verzija s dvoje vrata, inače ne baš upečatljive Astre, profitirala je na Bertoneovom dizajnu. Pažnja je obraćena i na suštinu, tako da je karoserija bila 20 odsto kruća u odnosu na standardan model. Turbo verzija je takođe bila izuzetno brza. Potcenjeni dragulj, rekli bismo, nimalo lak za pronalaženje na tržištu polovnjaka.
Jedan od prvih SUV modela, koji je BMW zapravo nazvao SAV (Sports Activity Vehicle). Svojevremeno je zadao muke sestrinskom Range Roveru, mada su te rodbinske verzije kratko trajale. Posedovao je identičan luksuz kao i serija 5, i definitivno se vozio bolje nego bilo koji drugi automobil tog tipa.
Model koji definitivno neće ostati upamćen po tome što su se svi okretali za njim, ali dolazak modela s V6 motorom je donekle promenio stvari, bar po pitanju performansi.
Danas je prosto nezamislivo da Audi u ponudi ima ovakav model. Međutim, A2 je bio avangardan, budući cenjeni klasik od samog starta. Nudi prostranost enterijera u maniru Golfa, u okviru karoserije veličine Pola.
Ako ga nije zakačila korozija, kao što je slučaj s Mercedesima iz njegove ere, W220 bio mogao da bude primer isplativog polovnjaka. Ovo je prva S klasa koja je sjedinjavala plutokratski komfor s agilnim upravljanjem i odličnim dizajnom.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
1 Komentar
Comments are closed.
[…] Nastavak ove priče možete pročitati OVDE. […]